Avatar billede basco Nybegynder
23. februar 2005 - 10:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilket program skal jeg vælge

Mine forudsætninger : Kender til programmering .. har tidligere skrevet kode i noget pascal ligne (dos-tiden) og skriver en del i dag i VBA - i excel.

Men kunne godt tænke mig at komme lidt videre, men ved ikke rigtig hvilket program jeg skal satse på !?

Nogen af kravene til et program :
1. Skal kunne bruges i/mod excel og andre Microsoft programmer som  f.eks access  da data typisk ligger i disse filer
2. Også mod en DB, som f.eks SQL
3. Også kunne bruges i/som en hjemmeside løsning
4. Skal køre på en alm. XP-home edition version

Har set på VB6, VB.net, Visual studio ... har også set at Ravenholm har Visual Studio.net, Prfo 2003 special edition til 7.000.

Hvad skal jeg vælge - eller ikke vælge ... også havd er der lidt fremtid i ..

Ved at det er mange spørgsmål på en gang... og at der er meget forskel på priserne/produkterne ... men har "blot" brug for et par gode råd ....måske skal jeg helt væk fra VB ?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2005 - 10:57 #1
Med din baggrund og dine interesser synes jeg at du skal satse på
.NET, VB.NET, ASO.NET, ASP.NET  etc..

Selve .NET SDK er gratis.

Visual Studio er som bekendt ikke gratis.

Men der findes alternativer SharpDevelop kan du bruge til at skrive VB.NET
kode i - det er ganske udmærket og helt gratis.

WebMatrix kan du lave ASP.NET med og det er også gratis.

Visual Studio er nok bedre, men om det er 7000 kr. bedre er jo din
vurdering.
Avatar billede basco Nybegynder
23. februar 2005 - 11:05 #2
Ikke for at være besværlig... men hvad nu hvis jeg gerne vil lave en e-handels løsning, dvs en e-handels butik og en backend løsning - et mindre kunde, lager og ordre system ... hvad skal jeg da vælge ?
Renger med at bruge access eller en light SQL DB version
Kræver det nogen server version installeret
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2005 - 11:08 #3
ASP.NET kræver selvfølgelig IIS.

Som database kan du ved mindre loads sagtens bruge gratis versionen
af SQLServer (MSDE).

IIS vil mere et antal samtidige brugere kræve en server version af Windows.

Og hvis du skal til at lave løsning i den kaliber, så kan det nok godt
betale sig at investere i Visual Studio.
Avatar billede basco Nybegynder
24. februar 2005 - 13:30 #4
Takker for råd...
Avatar billede basco Nybegynder
24. februar 2005 - 13:31 #5
lukker ...
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2005 - 14:45 #6
Jeg ligger lige et svar