Avatar billede kmd40 Nybegynder
21. februar 2005 - 19:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

2 PC'er tilkoblet TELE2 2048/128

Jeg skal have koblet mine 2 Pc-ere sammen så jeg kan bruge begge på internetttet samt dele filer og printer, endvidere skal jeg kunne bruge begge mine ip-adresser til FTP så de skal begge kunne ses, det skal ikke være trådløst.
Er der nogen der har erfaring med dette og kan hjælpe med hvor og hvilken switch, hub.... jeg skal købe, og om der er nogen fordel ved at vælge 2048/512KB. istedet.

På forhånd tak.
Avatar billede izemate Nybegynder
21. februar 2005 - 19:12 #1
Hvad mener du med FTP. skal de begge 2 køre FTP server?
Dette vil ihvertfald blive et problem når du skal tilgå dem "udefra" fra arbejde mm.

Angående udstyr så burde en Router være nok da denne også har indbygget switch.
Der er bare en port der hedder WAN hvor du smidder internet stikket igennem og så kobler du de 2 computere på hver sin port. Det du så kan gøre er at give dem fast IP adresse altså lokalt. Nogle Routere har også indbygget printserver så du kan slutte din printer til routeren og så har alle på netværket adgang til den selv om det kun er 1 computer der er tændt. hvis du deler den via windows så skal de computer hvor printeren er tilsluttet være tændt.

Ang. 2048 / 512 så kommer det helt an på hvad du skal bruge det til. Hvis du regner med at bruge din FTP meget så er det en god ting med mere upload da dette er afhængig af hvor hurtigt du downloader "udefra". Samtidig hvis begge computere bliver brugt til at spille på internettet kan en 128 godt liggeee være i underkanten.

håber du kan bruge det til noget.

<\\izemate
Avatar billede kmd40 Nybegynder
21. februar 2005 - 19:30 #2
Mange tak, ja de skulle faktisk begge 2 køre som FTP til både min søn og jeg. Jeg er bare i tvivl om hvad der er forskel mellem en router og en switsch, samt hvordan man laver en lokal IP adresse.
Avatar billede izemate Nybegynder
21. februar 2005 - 20:02 #3
Det med FTPen bliver et problem. da du i routeren konfigurer hvilken en af PCerne den skal peje ned på når du skriver ftp://din ip adresse.

Forskellen mellem en Switch og en router er at routeren kan dele din offentlige IP (internettet) til flere iper så du kan sidde flere computere på samtidig.

Hvis du tilslutter Internettet i en switch vil man kun, kunne sidde på Interntettet på 1 pc af gangen.

<\\izemate
Avatar billede kmd40 Nybegynder
24. februar 2005 - 11:53 #4
Mange tak for hælpen.

Kim