Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
18. februar 2005 - 23:26 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Let spørgsmål til hjemmeside

hej eksperter !
jeg er ved at lave en hjemmeside men kunne godt tænke mig at vide hvordan man laver noget lige som her
http://net-frisoeren.dk/
altså en baggrund og så disse layers eller tables eller hvad det nu er ?
ps jeg bruger adobe GOLIVE !
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
18. februar 2005 - 23:28 #1
1. slet Golive
2. lær html og css www.html.dk/tutorials
3. lav siden

vil anbefale www.context.cx som er en TEXTEDITOR til kodningen, og photoshop til grafikken.
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
18. februar 2005 - 23:46 #2
ja ok men kan det aligevel ikke lade sig gøre, at lave disse tables eller hvad det er ?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
18. februar 2005 - 23:48 #3
jo da.

enhver som kan CSS og HTML ordenlig, ville hurtigt kunne lave en CSS eller Tabel struktur til formålet.

men WYSIWYG ville nok have et problem, men nu er WYSIWYG også kun for useriøse mennesker, som vil have grimme ustabile hjemmesider, eller folk som ikke har lært HTML ENDNU.
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
18. februar 2005 - 23:52 #4
takker, tror bare at jeg giver mig til at lære HTML ;)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
18. februar 2005 - 23:55 #5
Du kan jo (som jeg gjorde i tidernes morgen) bruge dit WYSIWYG til at lave siden med, studere html strukturen, læst lidt, og gætte dig til resten.

Det synes jeg var en god måde.. (for 7 år siden)
Avatar billede backside Nybegynder
19. februar 2005 - 00:12 #6
Jeg selv starter med at lave en side i et grafik program. Altså et billede nøjagtig som jeg vil ha´ siden til at se ud på nettet. Man kan så klippe den så "stumperne" kan smides i tabeller.(hjørner, logo, kanter, osv.)
Derefter laver jeg tabel strukturen i en wysiwyg editor. (det er hurtigst)
Så snupper jeg kilden og redigerer den i notesblok.

Men som alister_crowley siger, meget bestemt endda, er du nød til at sætte dig lidt ind i HTML og CSS, ellers bliver det noget bæ.
Har du ikke tålmodighed går det ikke, og så er der kun en vej, betal dig fra det.
Det kræver tid og meget tålmodighed. (og måske et keyboard i ny og næ, når du smasker det)
Og husk altid jævnligt at gemme en backup så længe det virker, får du lavet lort i den som du ikke kan rette op på, har du altid den backup. Så slipper du for at starte helt forfra.
Avatar billede backside Nybegynder
19. februar 2005 - 00:20 #7
Mht. baggrunden....
Den der er brugt der er bare 2 streger i forskellig farve.
Den kan laves på flere måder, egentlig kunne den laves med et billede på 1*2 pixel.
Det er den smart nok ikke i dette tilfælde. Hvis en baggrung er for lille skal den gentages så mange gange at det tynger siden betydeligt.
Det er noget med at finde en løsning der ikke er for få pixel, og ikke for mange kb.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
19. februar 2005 - 04:12 #8
og mine laptops hader baggrunde som er 1x2 px, da det flimre helt vildt på deres skærme :P

så undgå det.
Avatar billede spe Nybegynder
19. februar 2005 - 10:34 #9
Hmm... synes ikke det er en helt fair måde at besvare et spørgmål om hvordan man laver det i GoLive med at man skal lære sig html og css i stedet.
Ikke fordi jeg er uenig i at det er fornuftigt at kunne html og css men det tager nu engang noget tid at sætte sig ind i både html og css og få øvelsen i at håndkode selv.
Selvfølge kan du lave det i GoLive men også her vil det være fornuftigt at bruge css til det.
Hvilken version af GoLive har du?
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. februar 2005 - 15:53 #10
det er rigtig nok som spe siger at mit spørgsmål var jo hvordan man lavede det i GoLive CS som er den version jeg har !
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. februar 2005 - 16:42 #11
tror nok det hedder layout frames, men hvordan laver man dem ?
Avatar billede spe Nybegynder
19. februar 2005 - 16:58 #12
Der er flere muligheder:
Du kan gøre det som bliver foreslået at lave et baggrundsbillede, der indeholder det "mønster", der ligger.
Så kan du placere en tabel på siden og dele den op i relevante celler.
Du kan også placere layers på siden (det er fra oven i din værktøjskasse det venstre ikon i anden række)
Både når det gælder tabel og layer bruger du inspectorpaletten til at formatere med.
F.eks. når du har valgt det layer du har trukket ind på siden vil du i inspectorpaletten kunne indstille placering med mere.
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. februar 2005 - 19:09 #13
tak for det !
læg et svar og få dine points !
Avatar billede backside Nybegynder
19. februar 2005 - 19:52 #14
Selv tak......!
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
19. februar 2005 - 20:12 #15
frames are evil :P
Avatar billede spe Nybegynder
19. februar 2005 - 22:17 #16
Mig du gerne vil have et svar fra?
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. februar 2005 - 23:04 #17
ja takker for dine svar !
men jeg tror det er sidste gang jeg bruger en webeditor, vil lære html, css, javascript og hvad der nu ellers findes nu !
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2005 - 23:53 #18
<ole>

Nu _behøver_ man ikke at være læge for at sætte et plaster på eller skifte en forbinding  :)
Der bliver faktisk skrevet okay koder i WYSIWYG-programmer - men det kræver, det er et godt program. Ikke perfekte koder, men rimelig okay koder.

GoLive er i den forbindelse et dårligt valg, da den for det første skriver skidt HTML og for det andet anvender en proprietær scripting, der oven i købet fylder _alt_ for meget og performer langsomt.

Skal du endelig bruge en WYSIWYG-editor, er DreamWeaver nok den, der i udgangspunktet skriver bedst kode - og som med lidt tweaking af brugerindstillinger og HTML-template kan bringes til at skrive _næsten_ god kode.

En side, der er skrevet i GoLive vil:
1. være meget tung i forhold til, hvad der er nødvendigt/optimalt
2. blive ranket dårligt af søgemaskinerne
3. blive læst/behandlet meget langsommere end nødvendigt af browserne
4. kun kunne vedligeholdes i GoLive. Ingen håndkoder vil røre et GoLive dokument med en ildtang

Med en fornuftig opsætning af DW, er der ikke den store forskel på dens kode og god håndkode ... men under alle omstændigheder er det altid en fordel selv at vide, hvad der foregår - og ikke mindst, hvad der _burde_ foregå  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede spe Nybegynder
20. februar 2005 - 12:59 #19
GoLive er blevet bedre med årerne og i dag er der bedre mulighed for at få en fornuft kode da man kan vælge hvilket dtd der skal være gældende for ens side.
Sider laver i GoLive kan godt åbnes i andre editors og tekst-programmer. Det er "kun" site-funktionen der er GoLive specifik.

Men er stadig enig i at kunne html og css selv er en fordel. Så kan man lade en editor gøre det grove arbejde og tilrette resten.
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
20. februar 2005 - 18:22 #20
tak for det, nogle rigtig gode svar + en lille diskution om webeditorer og hjemmelavet html ;)
Avatar billede olebole Juniormester
20. februar 2005 - 21:38 #21
spe >> Ja, man kan åbne et GL-dokument i andre editors, men koden er stadig alt for proprietær ... ikke mindst scripting'en. Der er stadig ingen håndkodere, der vil røre ved et GL-dokument.
Uagtet, du nu kan skifte DTD, mangler GL stadig enormt meget for at kunne bruges i noget, der ligner professionel sammenhæng  :)