Avatar billede DaneX Praktikant
18. februar 2005 - 14:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Temperatur på P4 3.0 GHz (Prescott)?

Hej med jer...
Har lige samlet mit nye system og har allerede problemer.
Det kører - men computeren slukker automatisk inden jeg når ret langt ind i Windows installationen.

I BIOS'en kan jeg se at CPU'en er oppe på over 60 grader idle... og det er hvad min gamle P4 2.4 GHz kom op på når jeg pressede den hårdt - og i et gammelt lortekabinet.

Den nye her sidder i et Aerocool kabinet med 2 x 120 mm fans og en 80 mm fan...

Jeg mistænker køleren for ikke at sidde ordentlig på. Men jeg synes umiddelbart at den sidder ok. Men jeg prøver at skille den af og sætte på igen...

Men mens jeg gør det vil jeg da gerne høre jer andre om hvilken temperatur jeres Prescott ligger på... Sælgeren fortalte da jeg købte den at 3.0 GHz blev ikke nær så varm som 3.2'eren.
Avatar billede allanfo Praktikant
18. februar 2005 - 15:01 #1
Min 3.2 GHz kører med en temperatur på 50 grader, ved almindelig (explorer) brug. Så din temperatur lyder umiddelbart for høj, især hvis du måler temperaturen i BIOS.
Har du husket at bruge en lille smule kølepasta på CPUen?
Avatar billede DaneX Praktikant
18. februar 2005 - 15:02 #2
Jeg bruger Intel's standard køler (indtil den 1. hvor der kommer flere penge på kontoen) - og der er allerede pasta på, når man pakker den ud.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. februar 2005 - 15:06 #3
Min ligger på 42 grader, men det er også med en Zalman 7000-CU køler og Silver thermal compound.

For mig lyder det som om du har et varmeproblem !
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. februar 2005 - 15:07 #4
Før jeg fik Zalman på, brugte jeg også den medfølgende køler, og havde da en temperatur på 52 - 57 grader.
Avatar billede allanfo Praktikant
18. februar 2005 - 15:12 #5
Hvis du tager den af, så prøv at fjerne det "pasta" der er på, og erstat det med noget af en vis kvalitet. Den der gummimasse, der sidder på fra fabrikken er ikke det bedste der findes.
Avatar billede serverservice Praktikant
18. februar 2005 - 15:13 #6
Jeg kan anbefale denne zahlman kobberkøler som jeg selv bruger (hvis den elelrs passer til din socket)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=111904
Lidt underligt du skriver "der er pasta på når man pakker den ud" ?
Avatar billede larschristiansen Nybegynder
18. februar 2005 - 15:21 #7
Har selv en 3,0 GHz Presscot som også hurtigt blev Ca 60 grader uden at blive særligt belastet og kom op på ca 80 grader når jeg eksempelvis spillede Doom 3
Hvilket  sælgeren sagde ikke var for højt for en 3,0 Prescot.
Men har nu sat en anden Køler på ( Tower 112 fra Themaltake ) i messing.
Hvilket har sænket min temp.med ca 15 grader.
Avatar billede larschristiansen Nybegynder
18. februar 2005 - 15:24 #8
Rettelse :  Ikke messing men kobber
Avatar billede serverservice Praktikant
18. februar 2005 - 15:51 #9
Her er en test på prescott: http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2893
Ser ud til at der generelt kan være problemer med høje temperaturer, men jeg synes ikke 60 gr. er direkte alarmerende. Jeg vil dog sige at er vi i området 70-80 gr er det alvorligt og kan ikke forstå at ham sælgeren som christiansen skriver om.

For at komme videre kunne du forøge max. limit på cpu temperaturen i bios nogle få grader f.x 5 gr. - indtil du får en anden køler.

Jeg er enig med allanfo i at du bør bruge en god kølepasta og ikke den tape der sidder på.
Avatar billede donlon Novice
18. februar 2005 - 18:47 #10
Hmmm ...min P4 Prescott 3,2 GHz køre 41 idle og omkring 50 full load, så det kunne tyde på din køler ikke sidder ordentligt.
Avatar billede DaneX Praktikant
18. februar 2005 - 19:21 #11
Jep, det var køleren som ikke sad helt tæt...

Lige nu ligger den stabilt på 40 grader - endda også nu efter jeg har clocket den til 3.34 GHz, som var det højeste jeg har kunne tage den op på før systemet blev ustabilt.

Jeg har dog endnu ikke rodet med Vcore og Vdimm endnu... skal lige have hittet ud af hvor langt op de cirka kan gå, så jeg ikke går hen og brænder lortet af :)
Nå men det er en anden ting :)

Tak for hjælpen gutter...
Pointene vil jeg sgu af med, så den første af jer, der allerede har kommenteret i denne tråd får dem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. februar 2005 - 19:42 #12
Takker !
Avatar billede donlon Novice
18. februar 2005 - 21:53 #13
Mit indlæg var bare en kommentar, der er andre der har mere fortjent de point ...men jeg er da glad for at du fik styr på problemet :-)