Avatar billede barin998dk Nybegynder
15. februar 2005 - 10:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Linealinddeling i Word - igen

I de ældre udgaver af Office (97-), der var inddelingen af linealen 1/4 cm, således at hvis man f.eks. oprettede en tabulator direkte på linealen, så ville den sættes i step på 0,25 cm.
I Office 2000+ har denne inddeling virket lidt mere tilfældig, hvilket bevirker, at man ikke kan ramme f.eks. 8 cm helt præcist.
Nu har jeg dog lige set en Word (2000), hvor inddelingen har været på 0,25 cm - ligesom i "gamle dage", men jeg kan ikke finde den indstilling, som gør, at det er sådan.
Jeg har naturligvis kigget - både i Hjælp og i RM Funktioner/Indstillinger, men har ikke kunnet se forskellen.
Er der nogle her som kan???

P.S. Jeg har tidligere stillet det samme spørgsmål, men det er længe siden. Nu håber jeg, at der er nye brugere, som har et svar...
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. februar 2005 - 10:20 #1
Ikke helt det du søger, men ...

Du kan holde ALT nede - så kan du sætte tabulatoren præcist med angivelse i mm samtidig...
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. februar 2005 - 10:27 #2
Det ser ud til, at Word 2003 som standard sprinter med 1/10" - jeg har aldrig stødt på et sted, hvor det kan ændres...
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. februar 2005 - 10:27 #3
sprinter = springer
Avatar billede perhol Seniormester
15. februar 2005 - 10:39 #4
I Wor 2003 sættes måleenheden til centimeter i funktioner/indstillinger/generelt.
I menuen formater/tabulatorer kan man derefter sætte standardtabulatorer med det mellemrum man ønsker.
Jeg prøvede lige med 0,25 cm og 2,5 cm
Avatar billede perhol Seniormester
15. februar 2005 - 10:39 #5
Wor = Word
Stavespasseren er på spil igen
Avatar billede vejmand Juniormester
15. februar 2005 - 10:40 #6
Heller ikke helt det du søger:

Under Formater -> Tabulatorer
kan du sætte tabulatorer eller ændre standard tabulatorer
Avatar billede vejmand Juniormester
15. februar 2005 - 10:41 #7
Ups, glemte lige at opdatere. c",)
Avatar billede barin998dk Nybegynder
15. februar 2005 - 10:58 #8
Ja, jo... Jeg er bekendt med ALT-tasten, som jo heller ikke er 100% præcis på alle positioner, men det er ikke det jeg søger.
Jeg har SET en pc, (med Office 2000, men det er vel ligegyldigt i sammenhængen), hvor linealinddelingen var præcis 0,25 cm - ganske som i "gamle dage" - dvs. Office '97 og før. Så der MÅ eksistere en indstilling, men spørgsmålet er hvor.
Beklageligvis var det en af kursistmaskinerne, hvor det lige pludselig virkede, og selv efter lang tids gransken, kunne hverken jeg eller kursisten fortælle, hvad der var blevet "skubbet til"...
Avatar billede barin998dk Nybegynder
15. februar 2005 - 11:01 #9
Og iøvrigt gælder det ikke kun tabulatorer, men alle funktioner, som bruger linealen - dvs. også indrykninger, margen etc.
Avatar billede perhol Seniormester
15. februar 2005 - 11:53 #10
Min virker som sagt med de indstillinger jeg har angivet.
Det er en Word 2003, dansk version på en Win XP Pro Dk.
I menuen Funktioner, punktet Indstillinger vælges fanen Generelt.
Næsten nederst i fanen vælges Måleenhed. Når den er sat til centimeter er dette måleenheden, også ved indrykninger, margener mv.
Avatar billede barin998dk Nybegynder
15. februar 2005 - 12:10 #11
Men min måleenhed ER allerede sat til centimeter, og jeg kan stadigvæk ikke placere "ting" på linealen med 0,25 cm's nøjagtighed...
Avatar billede hcma Novice
15. februar 2005 - 16:21 #12
funktioner -> afsnit -> tabulatorer    indstil det der og gem så som Normal1.dot
(altså som skabelon)
omdøb derefter Normal.dot  til  Normal.old (så har du altid den at vende tilbage til, hvis du skal bruge den igen) og omdøb derefter Normal1.dot til Normal.dot
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2005 - 20:27 #13
jpvi: Det har jeg tit haft brug for. Takker for tip'et.
catbody: jeg lavede en ny normaldot med fast orddeling. Men den konfliktede med sidehoved/sidefod, så jeg måtte afinstallere og genbruge den gamle normaldot. Hvis barin... får problemer, kan det skyldes ændring i normaldotten. (Bare for at være forberedt.)
Avatar billede hcma Novice
15. februar 2005 - 21:08 #14
hans-jensen >>  har lige lavet ny normal-dot efter min egen opskrift + fast orddeling, og fik ingen konflikter med sidehoved/-fod.  Har du også ændret på margener, afstande o.s.v. ?
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2005 - 21:20 #15
catbody: Benyttede samme fremgangsmåde som du. Ændrede margen, skrifttype og orddeling. Kludder. Forsøgte derefter med en normaldot med KUN orddeling, men resultatet var det samme. Samme på to andre maskiner med hhv. win98 og xppro begge med mso2k. Kunne det være fordi vi har proppet så meget forskelligt i maskinerne? Vore maskiner er jo lige så store individualister som vi selv. Måske er det derfor nogle blir så stødte, hvis man anfægter deres forslag. Vældig underholdende.
Avatar billede barin998dk Nybegynder
11. juli 2005 - 15:07 #16
Intet resultat - lukker spørgsmålet.
Kommer nok igen senere med det samme spm.