Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 08:48 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

Mailserver med IMAP

Jeg vil gerne have mulighed for at tjekke mails fra flere forskellige arbejdsstationer og "ude fra" via fx webmail. Jeg har læst mig frem til at jeg skal have en mailserver der kører IMAP. Er der nogle der kender en god mailserver der er nem at sætte op, jeg har ingen erfaring på dette område. Det skal være til en windows platform.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2005 - 08:56 #1
POP3 med UIDL support kan også bruges til web mail.

Men IMAP4 er da en lækker mail protokol.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 09:20 #2
Kerio Mail server, har både IMAP og webmail. (kan klart anbefales)
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 10:46 #3
Kerio har jeg faktisk downloaded men havde svært ved at få den sat op. Jeg kunne ikke komme i kontakt med den fra mit mail program.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 10:48 #4
ok, hvilken version af KMS prøver du med ? (KMS = Kerio mail server)
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 11:03 #5
6.0.7
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 12:16 #6
ok, hvad for du af fejl ? virker webmail ? kan su fra f.eks Outlook express se mailserveren ?
Avatar billede anddk Praktikant
15. februar 2005 - 12:17 #7
Hvor henter man den og er den gratis ?
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 12:26 #8
Nej jeg kan ikke se/komme i kontakt med serveren! Det er der mit problem er i øjeblikket.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 14:28 #9
Hmm ok, undersøg lige om de forskellige services kører (http, smtp, pop3 og IMAP), og hvilken ip de lytter på.
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 14:43 #10
SMTP: All Ip adresses port 25
POP3: All Ip adresses port 110
IMAP: All Ip adresses port 143
HTTP er stoppet - har en Apache kørende! Der er åben for de forskellige porte i min router.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 14:47 #11
skift port nummeret på Http serveren i kerio, og undersøg om du kan logge på webmail. (resten tager vi bagefter ;) )
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 14:58 #12
Hvordan logger jeg på webmail? Har nu ændret den til 8080 og åbnet den i routeren
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 15:12 #13
sidder du ikke fysisk ved den maskine som kerio kører på ?(det smarteste er nu at søge for at det virker lokalt FØR der åbnes før der åbnes for videre adgang til den), men du tilgår webmail http://IP.adressen:8080
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 15:18 #14
Jeg havde prøvet ipadresse:8080 men der var ikke hul igennem, men nu ved andet forsøg er der. Og jeg kan logge ind som admin.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 15:28 #15
ok, så virker noget af det da, hvad for du af fejl når du opretter en konto (i dit email program) og forsøger at hente oversigten og IMAP mapperne ?
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 15:37 #16
Jeg får følgende fejl:
*** Checking mail for account 'test' @ 15-02-2005 15:35 ***
Connecting to: 'localhost'
Connect.c[465]  MailMgr.dll
Failed to get mail from account: 'admin@localhost'
WINSOCK Error: Connection refused.  (The requested mail service is not running on the designated server.  Verify the server name or contact your System Administrator).
Connection to socket failed.
15-02-2005 15:35: No new mail.** Error, see previous Details **

Men jeg ved ikke om jeg sætter det korrekt op. Det er et mailprogram der hedder Calypso jeg bruger.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 15:49 #17
har du Outlook express på maskinen ? (bare for at teste om det virker der) for det der er en fejl forbundet med dit mail / news program IKKE kerio
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 16:04 #18
Ja det har jeg!
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 16:08 #19
Nu kan jeg komme i kontakt med den både på outlook og Calypso. Jeg ændrede localhost til min IPadresse.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 16:12 #20
ok ;) har du ellers nogen spørgmål mht kerio ? *S*
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 16:14 #21
Ja, og lad mig lige sige at jeg søgte hjælp til opsætning af Kerio i går uden held. Men du skal have de point (60) jeg selv tog igen, for dette er kanon :-) Når men skal jeg sætte den til at hente min mail ind med pop3 download. Og kan jeg selv oprette mailadresser her. fx navn@mitdomæne
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 16:21 #22
ja du opretter dit domæne(r) under domains, og gemmer, derefter under domain users opretter du dine brugere, og indstiller diverse indstillinger, husk nu at sørge for den ikke står som åbent relay (men mener at det er disablet pr default)
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 16:28 #23
Det har jeg gjort men kan ikke se der komme mails ind. Jeg har lavet et MX ved gratisdns.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 16:34 #24
det er heller ikke sikkert det står rigtgt mht sikkerhed, og om der overhoved er adgang fra nettet til din mail server, det kan du teste ved at gå ind på https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 og vælge commen ports, så scanner den din computer for åbne porte (og port 25 skulle gerne være åben, ellers skal du have lavet nogle ændringer ved gratisdns)
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 17:11 #25
Jeg havde ikke fået aktiveret åbningen. Kan jeg via admin login se det mail der kommer til følgende adresse: tommas@hviidmadsen.dk ?
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 17:15 #26
Jeg står lige af for et par timer, Er tilbage kl. 21.00 ca. Mange tak for hjælpen indtil videre :-)
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 17:34 #27
Kan se der ikke er angivet nogen MX record, uden den vil du ikke kunne modtage emails (MX = mail exchange) mail servere benytter denne til at finde mailserveren, ydermere kan jeg se at du sidder på en tele2 forbindelse, og de har lukket for indgående traffik på port 25, dette klarer du ved at angive din IP til primær mail og i sekundær skriver du mail-relay.tele2adsl.dk
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 20:23 #28
jeg har min egen router til min forbindelse, så er det andet nødvendig? Jeg har oprettet følgende ved gratisdns: A record: mail.hviidmadsen.dk IP: 83.72.64.133 TTL: 43200
MX record: Vært: hviidmadsen Mail udveksler: mail.hviidmadsen.dk Præference: 10 TTL: 43200.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 20:27 #29
ja det er nødvendigt, og det er ikke konfiguret korrekt, du kan se hvilke records der er for dit domæne ved at gå ind på http://www.dnsstuff.com/ og i DNS lookup indtaste dit domæne og vælge all i records, så vil du se der ikke finden en MX record, og du kan prøve med dr.dk bagefter og se hvad den siger.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 20:29 #30
jo nu virker det kan jeg se ;) (gjorde det ikek for 5 min siden, så gætter på du har ændret det for kort tid siden)
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 20:35 #31
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 20:39 #32
læs min tidligere besked, den manglede nemlig MX recorden tidligere, men prøv og lav en test email add så kan vi da lige teste om det virker
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 20:43 #33
jeg lavede en lige for lidt siden, men ved ikke helt hvor jeg skal tjekke om den kommer ind
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 20:50 #34
log på webmail og tjek der, men problemet er at er mailen sendt igennem kerio så kommer den aldrig ud på nettet (den er klog nok til at vide at den selv hoster det domæne) og du skal derfor bruge en anden email add til at teste med, f.eks en hotmail konto
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 20:57 #35
Nej der er ingen at se. Den er sendt uden om kerio. Jeg logger ind på admin@localhost - er det rigtigt?
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 20:58 #36
I opsætning af domænet på kerio satte jeg domænet til mail.hviidmadsen.dk er det rigtig eller skal det bare være hviidmadsen.dk?
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 21:06 #37
nej du skal ikke logge på som admin@localhost, men som den bruger du har oprettet under dit domæne (udover localhost skal der være et domæne med dit domæne navn, samt du skal oprette brugere til det domæne.
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 21:09 #38
ja, det tænkte jeg nok, men så melder den at login fejlede!
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 21:09 #39
Det er login oplysninger som jeg oprettede til bruger på domænet jeg prøver at logge ind med.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 21:14 #40
du skal logge ind med brugernavn@domæne.xx det er ikke nok kun med brugernavn.
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 21:18 #41
Ok, det hjalp. Ang domæne skal jeg der skrive mail.hviidmadsen.dk eller hviidmadsen.dk i opsætningen?
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 21:22 #42
hviidmadsen.dk medmindre du vi have din email add skal være bruger@mail.hviidmadsen.dk
Avatar billede t-hviid Nybegynder
15. februar 2005 - 21:29 #43
Det er blevet tid for point til dig. Jeg lukker snart ned for i dag. Du har hjulpet mig rigtig langt. Jeg roder videre med det i senere. Nu er der hul igennem og jeg begynder at kunne se sammenhængen i det. Kig ind her og giv et svar så er der yderlige point til dig.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 21:32 #44
du har allerede givet mig point her ;) men skulle du have yderligere spørgsmål spørg du bare, kender det program rimelig godt efterhånden ;)