Avatar billede mainboard Nybegynder
14. februar 2005 - 19:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

VPN - Har hårdt brug for hjælp

Hej

Jeg skal forsøge mig med VPN for første gang og har i denne forbindelse en lang række spørgsmål.

Der er tale om VPN mellem en server med Cisco Router og en hjemme PC (bærbar) med ADSL forbindelse.

1) Skal man også have en router eller VPN software? ved hjemme pc'en? Lige nu sidder er bare en switch der deler til 3 computere? Jeg har sådan set bare forsøgt at lave en VPN forbindelse via den guide der er i XP.. Er et dumt?

Er der noget man skal være opmærksom på i forhold til routeren??

Der er tale om en Tele Danmark Internet forbindelse..

Jeg er helt ny inden for dette og vil meget gerne have en der kan give enten en grundlæggende forklaring eller fortælle hvorfor jeg ved forsøg på opkobling til server får en fejl 800...??

Jeg tager mod al hjælp med kyshånd...

Og giver gerne 100000000 Point da jeg er i dyb krise!
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2005 - 19:43 #1
1. Cisco anvender en properitær VPN løsning hvor du skal bruge en Cisco VPN klient for at kunne lave forbindelsen. Dette har den store fordel at det håndtere de NAT problemer der normalt er med f.eks. IPSec VPN tunneler.

VPN protokollen er rimelig kompliceret og ikke så let at forklare. Jeg vil foreslå at du starter med at opsætte en simpel VPN forbindlese mellem f.eks. 2 XP maskiner. Desse har indbygget support for IPSec og så længe der kun er to maskiner på samme net er der heller ikke NAT problemer. Spørg bare løs jeg skal nok hjælpe
Avatar billede mainboard Nybegynder
14. februar 2005 - 19:50 #2
Altså der er cisco router ved server - skal der også været softwareklient ved in bærbar ellee kan man forbinde via den guide og klient der allerede er i XP?

ELler skal jeg downloade en VPN klient til min bærbar fra Cisco?

Det er mit første spørgsmål.
Avatar billede mainboard Nybegynder
14. februar 2005 - 19:52 #3
Eller kan man få tlf. support i morgen når jeg sidder ved router... lol ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2005 - 20:04 #4
Du skal have en Cisco VPN client for at kunne connecte til en cisco VPN router.
og du kan først få tlf support fra i morgen eftermiddag da jeg er "ude af huset" hele formiddagen.

Desværre er Cisco ikke så let at sætte op, du kommer meget let til at rode med en relativt stor konfigurations fil med mange forskellige parametre. Det var derfor jeg foreslåg at du startede med noget lettere så du kan få en fornemmelse for hvad VPN er
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2005 - 20:06 #5
I nedenstående link har jeg brugt en Cisco VPN gateway til at lave VPN med. her kan du se hvilke overvejelser du bl.a. skal ud i

http://www.giac.org/practical/GCFW/Kim_Guldberg_GCFW.pdf
Avatar billede mainboard Nybegynder
14. februar 2005 - 20:31 #6
Har du link hvor jeg kan få en Cisco VPN client?

Jeg har ikke en nemlig .:)
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2005 - 20:42 #7
Avatar billede mainboard Nybegynder
14. februar 2005 - 21:25 #8
Jeg har downloadet og installleret Cisco VPN Client v. 4.6.00.0045.

Når jeg indtaster de informationer Tele Danmark har leveret

Ip adresse, Gruppenavn og password så logger den rigtigt på.

Men selve serveren er slukket dernede?? Kan den godt bare logge på og fange routeren???

Routeren er opsat ved jeg nu til standard VPN...Men er lidt suspekt over den kan logge på når selve maskinen er slukket lige nu?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2005 - 21:47 #9
Routeren har jo intet med serveren at gøre, hvis routeren er tænt skal du kunne logge på også selvom der ikke er enheder der er aktive bagved. Du kan så ikke bruge tunnelen til noget, men tunnelen skal kunne etableres.

Husk at du bør opsætte firewall funktionalitet i din router så du kan styre hvem der må lave tunneler, men dette bør du først begynde på når du er sikker på at tunnelen er oppe og forbindelsen virker
Avatar billede mainboard Nybegynder
14. februar 2005 - 21:49 #10
Den virker sgu nu. Fik serveren tændt og bang så var der adgang til Harddiske og filer. Mange gange tak for din meget fine hjælp... Det virker godt nu.. Resten klare jeg nok hen ad vejen. Ellers vender jeg hårdt tilbage!
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2005 - 21:52 #11
Gør endeligt det, sikkerhedsmæssigt kan du søge inspiration i min opgave som jeg linker til oven for