Avatar billede the-bna Nybegynder
13. februar 2005 - 23:50 Der er 41 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af FTP

Jeg vil gerne sætte en FTP server op.

Jeg har startet FTP serveren under IIS i winxp, sat nat loopback på routeren og tilføjet ftp-porten (21) i windows firewall'en.

www.canyouseeme.org CAN see me, men folk kan ikke connecte.

Jeg kan selv hvis jeg indtaster min lan ip, men ikke hvis jeg skriver ftp://localhost/

Nogen bud på hvad problemet kan være?

Ip'en er her: ftp://80.162.201.13
Avatar billede the-bna Nybegynder
13. februar 2005 - 23:52 #1
ps. er rimelig ny til det her
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 09:29 #2
Sikker på at du har sat tilladelserne korrekt?
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 12:13 #3
Nope. Kan du guide mig igennem det?
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 12:18 #4
Har du startet FTP op? og angivet om man skal bruger brugernanv og password eller om anonym må komme ind (hvis du skifter til f.eks. bullet proff ftp så er den nemmere at bruge frem for den som er i IIS)
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 12:22 #5
Jeg har sat kryds i "Tillad anonyme forbindelser", men den har skrevet et eller andet i "Brugernavn" automatisk.. IUSR_ og så min computers navn, og noget i password..

"Tillad kun anonyme forbindelser" og "Tillad IIS at checke password" er begge uden kryds.

Kan du fortælle mig noget mere om det bullet proff ftp? er der forskel i sikkerheden osv.?
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 12:42 #6
ja det er der ;) der kan du lave en bruger som har adgang til en mappe og en anden til en ande m.v. meget nemmere. for det kan man ikke hvis man køre xp eller win2k
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 13:07 #7
Okay! Er det let at sætte op osv.?
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 13:59 #8
Nu kører jeg med BPFTP... Det er stadig det samme! Det mærkelige er at hvis jeg skriver min LAN ip så kan jeg sagtens! så fungerer det perfekt! men ikke med min public.. Lyder det som et router problem? selvom jeg synes jeg har sat nat loopback på . . .
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 14:27 #9
ja det lyder som et router problem.

Men kan oplyse at den virker fint ude fra, er lige blevet promtet for brugernavn og password.
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 15:18 #10
jojo.. men prøv at logge på den..

brugernavn: guest
kode: test
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 15:23 #11
hvis du har sat den til passiv skal du også forwarde de tilhørende porte
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 15:24 #12
passiv? hvad skal det sige?
Avatar billede hcm Nybegynder
14. februar 2005 - 15:26 #13
Jeg kommer fint paa... En velkomstfil og 2 mapper...
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 15:27 #14
Det forstår jeg ikke.. ingen andre kan.. betyder det noget hvordan man connecter?
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 15:27 #15
(altså om det er telnet eller iexplorer fx?)
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 15:28 #16
ja jeg kan heller ikke komme på, men har du sat din ftp til at køre aktiv eller passiv.
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 15:30 #17
Jeg ved ikke hvad det skal sige, så kan ikke rigtig svare på det.. hehe.. tror ikke jeg har sat passiv på..
Avatar billede hcm Nybegynder
14. februar 2005 - 15:36 #18
jeg har bare brugt internet explorer... Har selv haft samme problem, og fandt aldrig en loesning, men folk kan connecte med smartFTP, saa det er ikke noget issue for mig...
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 15:39 #19
jojo, men er det ikke underligt at nogle kan, og andre ikke kan?
Avatar billede hcm Nybegynder
14. februar 2005 - 15:47 #20
Jeg er helt enig. Brugte selv en del tid paa fejlsoegning, men gav op da jeg fandt workaround (SmartFTP)
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 15:50 #21
vil I checke om man kan connecte til min med smartftp?`
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 16:08 #22
jeg kan godt med mit ftp program (bare det ikke står som passiv)
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 16:09 #23
også med IE (igen det må bare ikke stå som passiv)
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 16:13 #24
Men altså.. I BPFTP under "Passive mode" er "Use passive mode IP" ikke krydset..

Hvordan sætter man passive mode? og kenp: har du fået connected til min? eller hvad?
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 16:19 #25
ja jeg har fået forbindelse til din ftp. Mne den køre ikke som passiv, hvis du sætter den til det, så skal du også forwarde de andre porte som er inden for den passive range.

Men dem som skal forbinde til den kan du jo bare fortælle at de ikke må køre passiv så slipper du for det ;)
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 16:21 #26
Kan man instille om man kører passiv eller ej i IE ?

Og er det ALLE porte indenfor passive range? for det er da temmelig mange :|
Avatar billede plx Nybegynder
14. februar 2005 - 16:21 #27
Ud over du måske står med et port-problem i passiv mode, så har du i hvert fald et problem med den passive ip.

Klienterne får oplyst at de skal forbinde tilbage på 192.168.0.187. Det går ikke. Så et sted i din opsætning under passiv, skal du angive din wan ip.
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 16:26 #28
ja du kan selv angive range til passive porte.

Jeps man kan godt selv bestemme om IE skal køre passiv eller ej.
og ganske korrekt så skal du også lige rette det sidste sted som plx skriver.
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 16:27 #29
the-bna -> jeg har ikke nogle åbne konti på min ftp så du behøver ikke fortsætte med at forsøge på min ip ;)
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 16:28 #30
plx: passive range er fra port 1024 til 65535.. For det første, hvad GØR passive mode? og for det andet, kan jeg så ikke sætte passive rangen lidt ned? og for det tredje, hvordan skal jeg forwarde så mange porte :|?
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 16:30 #31
kenp: ups :P.. troede det var min egen.. De ligner jo hinanden sådan nogle.. heheh
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 16:30 #32
Der hvor du sætter den til at køre passiv der kan du også ændre den range, uden at kende din router kan du så ikke lave en range forward?
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 16:31 #33
var det ik min egen ? undskyld, nu er jeg forvirret :P.. heh
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 16:32 #34
arh forstår godt nu.. jeg har kun prøvet én gang godt nok, men..
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 16:34 #35
kenp: Jo det kan jeg forresten vidst godt.. fandt jeg lige ud af.. Prøver lige at se om det virker
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 16:45 #36
Jo, den kan godt åbne ! men hvad så med windows xp firewall? den kan da kun åbne en port ad gangen, ikke?
Avatar billede plx Nybegynder
14. februar 2005 - 16:50 #37
Ud over ftp-forbindelsen på port 21, bliver der oprettet en seperat forbindelse når data skal overføres. Det er oprettelsen af data som er forskellen.

I aktiv er det serveren som opretter forbindelsen. Ved passiv er det klienten.
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 16:59 #38
Plx: okay.

Jeg har fået det fikset, nu skulle både passive og aktive klienter kunne connecte.

Kan I bekræfte?
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 17:11 #39
passiv: jeps
Aktiv: jeps
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 17:12 #40
Okay! Tak for hjælpen!

Jeg giver point efter hvor mange indlæg I hver især har lavet

84 point til kenp
15 point til plx
21 point til hcm

Smid lige et svar
Avatar billede hcm Nybegynder
14. februar 2005 - 17:26 #41
takker...
Avatar billede the-bna Nybegynder
14. februar 2005 - 18:47 #42
Lige et hurtigt spørgsmål til indtil plx får svaret. hehe.

Kan man ikke gøre sådan at man kan logge på anonymt (hvis man ikke har account), men også med kode/bruger til hvis man har? (med bulletproof)
Avatar billede kenp Novice
14. februar 2005 - 19:12 #43