Avatar billede javadi Nybegynder
12. februar 2005 - 20:24 Der er 5 kommentarer

bolignet og mit eget net

Hej
Dér hvor jeg bor kan vi(beboerne) i hele ejendommen komme på Internettet via kabelnetet. Dette netværk er blevet meget ustabil, dvs. deres server går tit ned hvilket betyder at man ikke kan komme på Internettet og da jeg så har mit eget netværk kan jeg derfor ikke se/kontakte mine egne pc´er.
For at løse problemet har jeg sat 2 netkort i pcérne. Når begge netkortene enablet kan jeg ikke komme på Internettet med mindre den anden netkort bliver disablet.
Da den ene af pc´erne er DC og tildeler Ip til de andre pc´er i mit eget netværk, er derfor vigtigt, at begge netkort kører samtidigt. samtlige pc´er kører med Win2k.

Er der nogle forslag?
Avatar billede lap Nybegynder
12. februar 2005 - 20:28 #1
Hvad om du satte en router imellem ejendommens netvæk og dit eget - så vil alt køre lokalt på trods af manglende internet. Stiller dog krav om, at DC håndterer dns, dhcp osv.

Alternativt 2 netkort i DC og lade den fungere som router - giver samme som en router - men du sparer lidt.
Avatar billede javadi Nybegynder
12. februar 2005 - 20:39 #2
Hvordan kan jeg gøre det? Kan du lige uddybe den?
Avatar billede javadi Nybegynder
12. februar 2005 - 20:43 #3
Jeg var lidt for hurtigt med at trykke på Send.

Hvordan kan jeg konfigurere min DC til at være som en Router. Kan de andre pc´er så komme på Internettet.?
Avatar billede lap Nybegynder
12. februar 2005 - 20:43 #4
Hvis vi tager udgangspunkt i, at du bruger din DC som router:

Fjern alle netkort nummer 2 i PC'erne
Konfigurer din dns på DC til at forwarde til bolignettets DNS
Du har allerede DHCP konfigureret på DC - scope indeholder inderside ip som default gateway og DNS
konfigurer NAT på DC (routing and remote access)

Herefter burde det virke.
Avatar billede lap Nybegynder
12. februar 2005 - 20:44 #5
På den måde vil din DC fungere som internet gateway alene for dit netværk, og PC'erne kommer på nettet, når DC ellers har adgang.