Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
10. februar 2005 - 00:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Harddisk eller bios elller kabel eller ?

Halløj.
Jeg har for et par måneder siden købt en shuttle SB81P
se evt.
http://global.shuttle.com/Product/Barebone/SB81P.asp
Det eneste jeg har genbrugt er en 160 gb. harddisk som er en ide.

Mit problem består i at når jeg har brugt min DVD-brænder, som er forbundet på samme kabel, bliver mit system rigtig usikkert.
Det starter med at hd ligesom mister forbindelsen, hvilket giver sig udtryk i at musen hvert 3 sek. mister forbindelsen, og efterfølgende begynder hd at klikke. Til sidst genstarter pc'en og kan herefter ikke finde hd.
Nogle gange hjælper det at resette bios, men ligeså snart jeg igen bruger dvd-drevet kører den usikkert igen.

Jeg kan desværre ikke køre det maxtor program som kan diagnostice hd'en, idet jeg ikke har noget floppydrev.

Er der nogen der har oplevet noget lignende, eller har en ide om hvad der konflikter, eller er på vej til at stige af ?
Det skal lige siges at hd er 7 mdr. gammel og pc'en er 3 mdr. gammel.
Takker.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. februar 2005 - 05:50 #1
Du kan køre Maxtors diagnose program fra www.ultimatebootcd.com hent ISO filen og brænd den ud på en skive, den kan du så boote på!
Avatar billede backside Nybegynder
10. februar 2005 - 07:59 #2
Lyder som om den ikke får strøm nok.
Hvor stor en psu´en?
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
10. februar 2005 - 11:28 #3
Skift dvd brænderen ud de bruge formeget strøm til de små PSU's og for mange Ampere.. prøv at skift den ud med et normalt cd-rom drev og se om det ikke hjælper...
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
10. februar 2005 - 12:00 #4
Tak for tilbagemeldinger.
Psu'en er en 350W. Jeg ved ikke om dette er stor nok?
Jeg prøver lige at se om jeg kan finde ud af at boote fra den dersens iso-fil.
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
10. februar 2005 - 12:08 #5
Jeg kom lige til at se, at der findes en bios opdatering til shuttlen.
Kan det hjælpe?
Jeg er dog ikke meget for at rode med bios, men hvis det kan hjælpe.
Avatar billede backside Nybegynder
10. februar 2005 - 12:18 #6
Tvivler på at det vil hjælpe med bios update.
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
10. februar 2005 - 13:25 #7
Det er altid godt at updatere men lige i denne tilfælde tror jeg nu ikke dte har moget at sige.. Men gør det alligevel...

350W skulle være nok... men DVD brænder suger en fin slat amps.. Jeg vil defor tro det er derfor... Men så igen Det skulle ikke være det store problem.. det kan selvf. også være en halv defekt Brænder der gør det bliver ustabilt...
Avatar billede backside Nybegynder
10. februar 2005 - 14:11 #8
Der er nok kun en vej, udelukkelses metoden.
Skift kabler, hvad sker der?
Prøv med en anden HD, gør den det samme?
Hvis ikke, har du en ledeståd mere at gå efter.
HVIS det samme sker kan du prøve med en anden PSU, den kunne jo være defekt.
Vil så håbe at du ligger inde med ekstra hardware eller kan låne det.
Det må være muligt at finde frem til synderen på den måde.

Prøv evt. hd i en anden maskine hvis du har mulighed for det.
Det er en langsomlig process, men det ville også være ærgeligt at købe hardware hvis det ikke er nødvendigt.
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
10. februar 2005 - 19:35 #9
Ok. Nu har jeg kørt maxtor-programmet for at tjekke harddisken, og den fandt en fejl.
Jeg har nu tænkt mig at sikkerhedskopiere vigtige dokumenter og programmer, hvis programmet nu fucker hd'en op.
Findes der en let måde, eller skal jeg manuelt 'trække og slippe'? Jeg bruger Nero.
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
10. februar 2005 - 19:52 #10
Der var lige hurtig nok ude - har fundet ud af det.
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
10. februar 2005 - 23:53 #11
Jeg har nu kørt en Maxtor repair v.hj.a. det link som James t dk linkede til, og den rettede ihvertfald en fejl,så hvis du lægger et svar er der point.
Tak til alle for gode råd.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. februar 2005 - 05:57 #12
svar