Avatar billede berton Nybegynder
30. januar 2005 - 14:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Transperant baggrund på billeder i InDesign?

Hej
Jeg har et par spørgsmål ang. InDesign jeg håber I kan hjælpe mig med.

1. Jeg har et billede som jeg har redigeret i Photoshop. Jeg har fritskrabet en person - som nu er oven på en transperant baggrund. Dette billede har jeg så sat ind i InDesign på en farvet baggrund. Når jeg printer ud kommer der en kasse rundt om billede og det område der er transperant er lysere end den rigtige baggrund.
Nogen der har en løsning på dette? Vil det evt. også kunne ses når det bliver sendt til tryk?

2. Skal der være en margin når man skal sende en InDesign fil til trykkeri ?  P.T. har jeg bare lavet 16 A4 sider, hvor der på nogle af dem er noget fra kant til kant.
Avatar billede sonnic Juniormester
30. januar 2005 - 19:21 #1
Min erfaring med InDesign og fritskrabninger, er her
Masken skal være korrekt oprettet:
1: Opret Arbejdskurve - tolerance ,5 pix
2: Arkiver kurve - Kurve 1
3: Fritskrabningskurve - Kurve 1 - ,5 pix
4: Gem i Tif format.

Hvis der skal tryk helt til kant, er det nødvendig med ca. 5 mmm. til beskæring. Husk evt. mellembeskæring.

Hilsen Villy
Avatar billede spe Nybegynder
31. januar 2005 - 11:34 #2
Du kan ikke være 100% sikker på at et print viser det som det vil se ud i tryk, så det vil muligvis se ok ud i tryk men spørg den trykker du skal trykke hos om hans erfaringer her.

Sørg for at gemme i CMYK.

Supplerende til sonnic:
Hvis du vil bruge den metode til at lave en fritskrabningskurve så skal du inden sonnic´s punkt 1 vælge dit motiv ud og med selektionen aktiv fortsætte med punkt 1.
Du kan gemme som psd, tiff eller eps og få InDesign til at læse den gemte fritskrabningskurve. men husk at det skal være i CMYK.
Denne måde at lave en fritskrabningskurve på er ikke pænere end det Indesign selv kan klare hvis du går til Objekt->Fritskrabningskurve og i dialogboksen vælger Find Kanter som metode.

Selv vil jeg til enhver tid fortrække selv at tegne en kurve (path) med penne i Photoshop og så gemme denne som fritskrabningskurve. Det giver langt den pæneste resultat. Læs eventuelt denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/14

Med 5 mm til beskæring mener sonnic at du skal placere alt det du vil have trykt til kant 5 mm ud over sidens kant, så der er noget at skære af. Ellers risikere du tynde hvide kanter hvis skæremaskinen har lidt slør.
Avatar billede berton Nybegynder
31. januar 2005 - 16:28 #3
Hmmm, jeg tror lige jeg prøver at forklare igen.
Jeg har et billede i psd format. Billedet er en person der er sakset ind på transperant baggrund. Dette psd er så sat ind i InDesign på en grå baggrund. Nu er det så bare det at på skærmen ser det der skulle være transperant (altså gråt) fint, men på når jeg printer bliver det en smule lysere. Billedet er CMYK Det er det der er problemet?

Jeg ved ikke om dette ændrer noget.

Men jeg tror jeg følger spe's forslag og prøver at sende det til trykker og få et prøvetryk.
Avatar billede spe Nybegynder
31. januar 2005 - 16:32 #4
Forstod godt din forklaring første gang.
Hvis dit billede også i tryk viser en lysere baggrund så prøv sonnic´s foreslag om at gemme en fritskrabningssti sammen med billedet.
Eller mit om at bruge funktionen i InDesign Fritskrabning->Find Kanter.
Er godt klar over at din baggrund er gennemsigtig allerede men hvis det ikke tolkes korrekt kan de to metoder sandsynligvis sikre dig at det trykkes rigtigt.
Avatar billede berton Nybegynder
31. januar 2005 - 17:24 #5
Ahhhhhhh, det var bare meget der havde lidt for travlt med at læse. Det var lige præcis "detect edges" jeg skulle bruge.
Avatar billede sonnic Juniormester
01. februar 2005 - 01:43 #6
Det gik vist lidt for hurtigt med mit svar, tak for suplimant "spe"
Godt du fik dine masker til at virke.

Ang. det lysere billede kan det måske skyldes din skærm eller din CMYK profil til udprintning er en anelse anderledes, når du expoterer til Indesign.
Jeg har selv været ude for at RGB billeder og CMYK har forskelligt udseende på min skærm i Indesign, men i tryk når filerne er convateret kan man ikke se nogen forskeld.
Måske kan "spe" forklare hvad dette skyldes.
Det er forøvrigt altid en god ide at få et prøvetryk.
Avatar billede spe Nybegynder
01. februar 2005 - 02:37 #7
sonnic> det har du ret i, altså at en ens farve i Photoshop og i InDesign ser forskellig ud på print. Det skyldes at InDesign håndtere samme farve fra sig selv og fra Photoshop forskelligt når der printes. I tryk bliver farverne derimod farvesepareret på hver sin plade i de rette procenter og så er de ens.
Men er dog ikke problemet her da der jo ikke er farve men ingen baggrund i psd-filen.