Avatar billede trenskow Nybegynder
30. januar 2005 - 11:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

.local skal svare på LAN med .dk

Hejsa

Jeg har sat vores server op så domænet hedder yyy.local
Mine hjemmesider og mail på yyy.dk virker fint fra WAN, men når jeg skal bruge mailserver fra LAN eller hjemmesider som ligger på serveren, så skal jeg bruge mail.yyy.local og yyy.local for at komme i kontakt med dem.
Hvordan sætter jeg serveren op, så den også svarer på .dk på LAN siden?

Nogen der kender en side hvor dette problem er beskrevet?

Eks, så har vi nogle bærbare computere, som skal kunne bruge pop3 mail både fra LAN og WAN. Men som det er nu, skal de tjekke mail.yyy.local på LAN, og når de er ude i byen, skal de bruge mail.yyy.dk

Hvordan gør jeg dette
Avatar billede leif Seniormester
30. januar 2005 - 12:09 #1
Hvad router har I på ?

Kan forstå at jeres mailserver står på jeres LAN ?

De fleste routere kan sættes op til NAT LoopBack, som betyder du sagtens kan bruge mail.yyy.dk indefra !
Avatar billede trenskow Nybegynder
30. januar 2005 - 12:15 #2
Hejsa
Altså. fysisk på netværket har jeg først en d-link voip gateway, så jeg kan bruge ip telefoni. Derfra til serveren, og efter den har jeg en D-Link DI-624, så klienterne kan komme på.
Skal jeg ind i DI-624 eller min voip?
Avatar billede trenskow Nybegynder
30. januar 2005 - 12:28 #3
Yepper.. mailserveren står på vores LAN
Avatar billede trenskow Nybegynder
30. januar 2005 - 12:53 #4
Er der ikke nogen måde, at få serveren til at svare på .dk på LAN istedet for .local?
Avatar billede leif Seniormester
30. januar 2005 - 13:08 #5
Du kan i din lokale DNS server sætte op at .DK peger på den lokale IP, men du kan risikere at folk alligevel vil have problemer pga. af DNS cache på den lokalemaskine !
Avatar billede leif Seniormester
30. januar 2005 - 13:10 #6
For at forstå korrekt så ser dit netværk således ud:
VoIP gateway -> server -> Router -> Klienter

Eller er det
VoIP gateway -> Router -> Server
                          -> Klienter
Avatar billede leif Seniormester
30. januar 2005 - 13:11 #7
Klienter skal lige under server så server og klienter sidder lige efter routeren !
Avatar billede trenskow Nybegynder
30. januar 2005 - 13:21 #8
den første er den rigtige
VoiP gateway -> server -> Router -> klienter

Jeg har overvejet den sidste, men mener at jeg kan løbe ind i nogle andre problemer.
Avatar billede leif Seniormester
30. januar 2005 - 13:30 #9
Den sidste ville være mere normal ! Med mindre der er en grund til at at din server står før din router !

Passer det at dine klienter går igennem både router og server for at komme på nettet ?

I så fald burde der da ikke være et problem, men så er det både server og router du nok skal have fat i i hvert til fald server.

Jeg ville, hvis du har mulighed for det flytte serveren ind bag routeren, så klienter og server sidder i samme led ! Mener nemlig at D-link understøtter det som standard !

Så du har:

VoIP gateway
|
Router
|
Server og Klienter

Så skal dine klienter heller ikke igennem din server for at komme på nettet.
Avatar billede morfus Nybegynder
21. juli 2005 - 23:30 #10
Som Leif skrev kan du lave en lokal dns server på serveren som så peger på yyy.dk ( Serverens lan ip ), bruger det selv og det virker fint uden problemer.

Michael