Avatar billede reving Nybegynder
24. januar 2005 - 11:36 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Fast IP-adresse kontra Dynamisk IP-adresse

Har webspeed hos TDC og betaler for een dynamisk IP.
Dette skulle betyde ( såvidt min ringe viden ) at jeg får tildelt en tilfældig IP-adresse hver gang jeg logger på. Men hvergang jeg checker min IP-adresse er den altid den samme. Hvad er så fordelen ved at betale for en fast IP ????
Avatar billede venturer Nybegynder
24. januar 2005 - 11:42 #1
Når du kører med dynamisk IP kan du være NÆSTEN sikker på at du altid har den samme IP.. Dette er dog ikke garanteret. Specielt hvis din router står slukket i en dags tid eller to kan du opleve at IP skifter.

Med fast IP har du den samme IP uanset hvad og hvornår.. Så længe du har abonnemt hos TDC.
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
24. januar 2005 - 11:44 #2
Når du har en dynamisk IP-adresse, kan du ikke være sikker på at få den samme hver gang. Årsagen til at du altid har den samme er dog, at IP-adresserne bliver tildelt for et vist tidsrum. Har du haft computeren/routeren offline i længere tid end dette tidsrum, vil den IP-adresse, du har haft, blive frigivet.

Fordelen ved en fast IP-adresse er, at man er sikker på, at man altid har den samme. Dvs man kan sætte en server op på den IP-adresse og koble et domænenavn på, uden at man skal bekymre sig om at sørge for at opdatere de steder (bl.a. DNS), hvor IP'en er registreret for at få adgang til de services serveren leverer.
Avatar billede reving Nybegynder
24. januar 2005 - 11:50 #3
Dvs. at så længe min router står tændt er jeg garanteret den samme IP ?
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
24. januar 2005 - 11:54 #4
Ikke nødvendigvis - jeg vil tro, at der ved f.eks. genstart af udbyderens udstyr godt ville kunne forekomme udskiftning af IP.
Avatar billede reving Nybegynder
24. januar 2005 - 12:02 #5
Okay, så er jeg med. Tak for den imponerende hurtige respons.
Du kan jo droppe et svar rasmusbg, så kan i dele point.
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
24. januar 2005 - 12:04 #6
Der var et svar =)
Avatar billede gammelhat Nybegynder
24. januar 2005 - 13:04 #7
Jeg har haft webspeed i 3 år, og har kun oplevet ændring af ip ganske få gange, som har været i forbindelse med nedbrud. De kører med en ip lease på 3 døgn