Avatar billede jnx Nybegynder
23. januar 2005 - 16:11 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Windows fryser helt nogle gange ved startup eller i spil.

Mit problem er som sagt at hele computeren fryser, musen kan ikke bevæges og hvis jeg hører musik når det sker er der bare et flat lyd som var det sidste som blev afspillet. Harddisk lyset er rød som om den laver noget men intet sker.

Dette sker oftest ved startup lige efter welcome vinduet når den kører startup og når jeg prøver at spille et spil fx vampire bloodlines.
Det er også sket at det fryser ned når jeg prøver at læse en cd i min LiteOn CD-r Brænder.

Specs:

Asus A7v8x Bundkort
2100+ XP Athlon processor (1733mhz)
1024 Mb Dual ram PC3200
Gf3 Ti200 Graphic card
Cinergy600 TV Card
Soundblaster 5.1 Bulk Soundcard
Lite-On CD-R brænder
Dvd-Rom

Håber i har en god løsning.
Avatar billede visto Professor
23. januar 2005 - 17:15 #1
Jeg har selv haft voldsomme fryseproblemer. En af de ting, som jeg er overbevist om var med til at løse mit problem var at opdatere drivere. Jeg brugte http://www.drivershq.com/ til at finde gamle drivere og hente nye. Men det koster noget, så vidt jeg husker ca. 180 kr. Men det har rigeligt været pengene værd, og så kan jeg jo løbende tjekke mine drivere fremover.
En anden ting, som jeg er overbevist om har givet problemer er, at jeg defragmeneterede maskinen uden at den kørte i fejlsikret tilstand.
En tredje ting: nogle drivere laver problemer, hvis de ikke installeres/opdateres i fejlsikret tilstand (driveren til min Logitech mus skal således iflg. fabrikanten installeres i fejlsikret tilstand). Så nu installerer jeg dem altid i fejlsikret tilstand.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. januar 2005 - 17:50 #2
visto> man betaler da ikke for drivere, man henter GRATIS de korrekte nyeste drivere hos producenten af sit hardware.
det er udelukkende tredieparts sites som kan finde på at tage penge for den slags.
jeg ville personligt føle mig taget ved næsen hvis jeg betalte for drivere til hardware som jeg i forvejen har givet penge for.
ang driver installation i fejlsikret, så forstår jeg slet ikke hvad du mener der.. fejlsikret tilstand er en måde at undgå at drivere bliver indlæst, så man kan rette og fjerne evt fejl eller dårlige drivere, systemet starter op på en minimums konfiguration uden drivere til systemet, det er slet ikke beregnet til at foretage installationer af noget i den tilstand.
Avatar billede visto Professor
23. januar 2005 - 22:00 #3
>nopsen: mht betaling: ja ok, så klog har jeg ikke været. Men det sparede mig for en masse besvær, så jeg klager stadig ikke.
Mht driver installering i fejlsikret tilstand, så kan jeg godt se, at jeg i min erindring har blandet to ting sammen, nemlig det med at defragmentere i fejlsikret og så installering af drivere. Det som Logitech ”sagde”, man burde gøre var at installere driveren med virusprogrammet deaktiveret. Så i forlængelse af den besked, vil jeg da foreslå at man slukker virusprogrammet under driver-installering.
Det skal siges at jeg ikke har nogen teoretisk forstand, der gør at jeg kan generalisere. Jeg kan blot konstatere hvad der i praksis virker og det modsatte. En indstilling der kan være gavnlig, når man har med et så lunefuldt system som XP at gøre.
Denne sammenblanding af to ting (henh. defragmentering og driverinstallering) har gjort, at jeg selv lavede min sidste driveropdatering i fejlsikret tilstand. I praksis lykkedes opdateringen dog, så uanset teorien, så kan det altså godt lade sig gøre, hvilket naturligvis ikke skal få mig til at argumentere for metoden.
Mim computer er dog holdt op med at fryse.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. januar 2005 - 22:52 #4
visto> jeg vil give dig helt ret i at windows kan være meget lundefuld og man kan sommetider blive overrasket over hvad den kan finde på.
men at dine drivere er blevet installeret i fejlsikret kan ikke lade sig gøre, så jeg vil tro at windows har overtaget med sine egne drivere og problemet derefter er løst med dem, det er den eneste måde jeg kan se at det har hjulpet på.
du har også ret i at det kan være en fordel at slå antivirus fra mens man installerer driverne, det anbefaler nvidia for eks også for at undgå problemer.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. januar 2005 - 22:52 #5
lunefuld skulle der slf stå :)
Avatar billede visto Professor
23. januar 2005 - 23:04 #6
Nej, det er faktisk lykkedes mig at installere den nye driver. Har netop været inde og dobbelttjekke under Enhedshåndtering osv.
Nu skriver du at fejlsikret tilstand forhindrer indlæsning af drivere, hvilket vel er noget andet end installering af drivere?
Installering kan åbenbart problemfrit lade sig gøre. Men selvfølgelig skal fejlsikret tilstand forhindre at visse drivere ikke aktiveres.
Avatar billede nopsen Ekspert
23. januar 2005 - 23:16 #7
når du installerer drivere, er det for at windows kan genkende hardwaren, det vil sige at hvis du kører i fejlsikret, kender windows ikke længere hardwaren.. at det er lykkedes for dig at installere dem hører vst til et af de sjældne tilfælde, men det vil under alle omstændigheder langtfra være optimalt, da de så bliver installeret på et system som windows ikke har indlæst driverne til.
det vil kun give problemer af en eller anden slags, så jeg vil sige at du har været ualmindelig heldig med at løse problemet på den måde.
forestil dig at du installerer en grafikkort driver, for at driveren skal kunne fungere optimalt, skal chipset driveren til bundkortet være indlæst først.
hvis du gør det i fejlsikret, kan driverne ikke fungere ordentligt, da der mangler ordentlig styring til blandt andet agp-porten som chipsettet styrer.
osv osv
kan du følge det?
Avatar billede visto Professor
23. januar 2005 - 23:27 #8
Nej, dertil rækker min viden ikke. Jeg kan forstå noget af det du skriver, men især ikke det sidste, da jeg ikke kender de termer.
Men ovenpå et år med fryseproblemer, og at jeg har prøvet virkelig mange ting, og brugt virkelig meget tid på at komme problemet til livs - og at de nu er løst - er jeg så godt tilfreds, hvis jeg blot har været heldig. Og kommer jeg i problemer en anden gang, så vil jeg da følge dine anvisninger. Men hvis du vidste hvor tilfreds jeg er med en maskine der bare kører som en drøm :-)
Men ovenpå det du har skrevet vil jeg da holde lav profil med at gøre mig klog på det her. Mine erfaringer har jo mest karakter af try and error - men heldigt resultat. Det er svært at holde for sig selv, når en sidder og lider derude.
Den med at defragmentere i fejlsikret tilstand tror jeg alligevel at jeg ydmygt vil fastholde, i hvert fald på min egen maskine.
Avatar billede jnx Nybegynder
24. januar 2005 - 00:32 #9
Tak for jeres bud, prøver driver opdateringerne og vi får se om det lykkes mig at fixe problemet... tak på forhånd
Avatar billede jnx Nybegynder
25. januar 2005 - 14:43 #10
hmmm, har opdateret driverne men det hjælper ikke, fryser stadigvæk, og det er enda blevet lidt værre. Nu begynder den nogle gange at give sort skærm ved windows startup lige før den kører scandisk og fryse.
Flere bud på hvad der kan være galt?
Avatar billede visto Professor
25. januar 2005 - 16:37 #11
Da min i sin tid frøs var der flere ting der hjalp, en som sagt driveropdateringer. En anden var at - ja jeg kan ikke beskrive det præcist, for det var en der gjorde det for mig - men jeg mener det var noget med at nulstille bundkortet ved at flytte nogle små dimser kortvarrigt hen et andet sted og så tilbage igen. Det fjernede de helt slemme ting. Jeg var ude i "dødemandsskærm" (blå), hvor jeg til sidst knapt kunne få gang i maskinen igen.
Måske en anden kan forklare hvordan man laver denne bundkortsmanøvre, hvis det ikke siger dig selv noget.
Som jeg skrev, er jeg også overbevist om at defragmentering uden at køre i fejlsikret tilstand var med til at skabe problemer. Har du gjort dette? Hvis du har, og ikke har nogle images liggende fra et tidspunkt uden defragmentering, så ville jeg gå helt forfra, formatere harddisk og geninstallere alt.
Men allerførst ville jeg give den med bundkortet en chance. Uden det lille trick havde jeg næppe nogensinde fået maskinen til at køre normalt igen.
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
25. januar 2005 - 16:46 #12
har du mulighed for at tjekke med en anden harddisk?
kan du start i fejlsikret tilstand?
jeg ville umiddelbart udskyde at resette bundkort indtil der ikke er andre udveje.
Avatar billede visto Professor
25. januar 2005 - 16:52 #13
Huskede du at deaktivere antivirusprogrammet under driveropdateringerne??
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
25. januar 2005 - 16:53 #14
når du genstarter din PC så prøv at gå ind i bios og se hvad CPU temperaturen er
Avatar billede visto Professor
25. januar 2005 - 18:04 #15
Jeg har også hørt at RAM-fejl kan forårsage frys. Jeg testede på et tidspunkt min RAM med et lille program fra Microsoft, mtinst.exe, så jeg derefter kunne udelukke en hardwarefejl. De anbefaler at man lader programmet køre natten over!
Der er en million ting der kan forårsage frys, og det kan tage lang tid at finde årsagen eller årsagerne.
Avatar billede nopsen Ekspert
25. januar 2005 - 19:37 #16
du kan tjekke dit ram med memtest
http://www.majorgeeks.com/download350.html
og du kan tjekke din harddisk for fejl med producenten eget test program som du kan hente på deres side.. maxtors hedder powermax og ibm's hedder dft.
hvis du er i tvivl siger du bare til.
du kan evt også resette dit bundkort, i bios kan du vælge load default settings, eller du kan nulstille den ved at kortslutte en jumper på kortet, det står i manualen hvilken det er, det er en lille jumper som blot skal flyttes en tand i et par sekunder.
en anden måde at gøre det på er at pille det lille batteri ud der sidder på kortet i nogen minutter og sætte det i igen, så er det også nulstillet.
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
16. februar 2005 - 18:54 #17
sker der noget her? har du fået løst dit problem? Det ville være rart med en tilbagemelding ligegyldigt om det er positivt eller negativt. hvis du har fået løst problemet så husk at lukke her.
Avatar billede jnx Nybegynder
16. februar 2005 - 22:03 #18
Jo, har fundet ud af hvad problemet var. Det var en af mine harddisks.
Eller er ikke sikker på det er selve harddisken, det kan godt være der er noget galt med ledningen men efter jeg fjernede harddisken stoppede frysningen. Og da jeg indsat et andet harddisk igen gik det fint i et styk tid men så begyndte det igen. Nu har jeg så kun 1 harddisk i og der er sjældent nogle problemer. Så mange tak for jeres hjælp.
Avatar billede visto Professor
16. februar 2005 - 22:27 #19
Jeg er personligt ligeglad med point, og har ikke selv leveret kommentarer som har løst dit problem, så jeg er ude af betragtning, men for en ordens skyld bør du enten give point til relevante svar (bed eventuelle kandidater om at lægge et svar i modsætning til en kommentar) eller afslutte spørgsmålet ved selv at lægge et svar og tage point tilbage til dig selv, hvis du ikke synes du har fået noget du kan bruge.
Avatar billede jnx Nybegynder
17. februar 2005 - 14:01 #20
hvis jeg skal være ærlig så er det første gang jeg bruger eksperten.dk og flovt nok ved jeg ikke hvordan man gir points
Avatar billede jnx Nybegynder
17. februar 2005 - 14:03 #21
En lorte harddisk jeg havde som var problemet
Avatar billede visto Professor
17. februar 2005 - 15:20 #22
Hvis du vil give point til andre, skal du bede dem lægge et svar, hvorefter du kan give dem point ved at markere den eller dem, der skal have point i en lille boks (så vidt jeg husker), hvorefter du vælger accepter.
Hvis du ikke vil give point til andre, markerer du dit eget navn i boksen og vælger accepter.
Det er kotyme, at du gør en af tingene for dermed at afslutte spørgsmålet.