Avatar billede mr.t.man Nybegynder
21. januar 2005 - 22:04 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Egen server

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig min egen server, som jeg vil bruge til web, mail, ftp og filserver. Det er meningen at den skal være online 24/7. Den skal være rimelig prisbillig, 4000-5000 kr regnede jeg med. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad det kræver af hardware. Jeg regner ikke med den store mængde trafik, da jeg udelukkende skal bruge den til privat brug.

Hvilken processor skal man vælge, og kan fx en celeron eller P4 køre 24/7 uden problemer ?

/mr.t.man
Avatar billede riversen Nybegynder
21. januar 2005 - 22:14 #1
Jeg har en 300mhz du må købe billigt. En gang linux og den klarer alle dine krav. Jeg har en tilsvarende 350mhz kørende... uden problemer.
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
21. januar 2005 - 22:23 #2
Nu er jeg ikke så meget for Linux. Ikke at det på nogen måde er dårligt, men jeg har absolut ingen forstand på det. Jeg tænkte noget i retning af win2000, og der bliver 300mhz jo for lidt...
Avatar billede kenp Novice
21. januar 2005 - 23:56 #3
Det ved jeg da nu ikke det har jeg da kørt på en 400 mhz og det kørte da fint i 1 år. (har så skiftet til en 600 mhz bare fordi at jeg fik processoren)
Avatar billede donlon Novice
22. januar 2005 - 00:09 #4
Jeg har en P3 800 MHz med 512 RAM og en 120 GB disk og den triller bare.
Jeg købte den på dba.dk for 750.- dog havde den kun 256 MB RAM og en 20 GB disk.
Den behøver ikke den store CPU kraft for at køre som server, det er bedre med lidt mere RAM og se'føli diskplads.
En P4 ville nok være lidt "overkill" til en fil/mail og webserver, og du skal også tænke lidt på strømforbruget hvis den skal kører 24/7 ...og her er en P4 sq dyr :-)
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
22. januar 2005 - 00:14 #5
okay... men en almindelig celeron vil altså ikke have problemer med at køre i døgndrift uden afbrydelser ?
Avatar billede donlon Novice
22. januar 2005 - 00:25 #6
NEJ bestemt ikke !!! - og det er også et godt valg, en P4 med ordentlig køling ville også sagtens kunne kører 24/7, men er som sagt lidt dyrere i strøm, kræver lidt bedre køling og dermed larmer mere
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
23. januar 2005 - 23:11 #7
ok, dem der vil have del i nogle point, venligst læg et svar.
Avatar billede donlon Novice
24. januar 2005 - 11:08 #8
Takker :-)