Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 10:43 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

BIOS version og RAM

Jeg har en gammel IBM Aptiva 2163 med et Acer V66M bundkort.
http://www.uktsupport.co.uk/acer/mb/acv66m.htm

Der kan sidde max 3*128mb RAM blokke i.
(168-pin DIMM - PC100).

Jeg har derfor købt 3 * Kingston - 128 MB PC133. (bagudkompatibel).
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350071

Men når jeg sidder dem i PC'en, så vil den ikke boot winXP op.
Under opstart brokker den sig over at der mangler nogele drivers.

Hvis jeg går ind i BIOS opsætning, så kan jeg se at der nu er 384MB ram, men winXP vil ikke boot op.

Jeg har forsøgt alle muligt kombinationer i de 3 sokler.

Hvis jeg sætte den oprindelige 128 RAM blok i igen, så starter winXP fint op.

Kan der hjælpe at opdatere BIOS, for at afhjælpe dette problem?
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 10:46 #1
Hvis jeg starter på på winXP cd'en, så kommer det blå skærmbillede frem (der hvor man skal trykke F6 for 3.parts drivere), og herefter kommer der en fejlkode 4.
Herefter er det ikke muligt at forsætte.
Avatar billede a1a1 Novice
20. januar 2005 - 10:52 #2
Jeg har været ude for noget ligende, jeg tror det er windows der driller (med mindre der er fejl på rammen).
Hvis du har en ekstra harddisk kan du jo prøve at installere på den?
Du kan også søge efter fejlen på microsoft/google (jeg går ud fra at du får en blå skærm)

;o)
Avatar billede a1a1 Novice
20. januar 2005 - 10:55 #3
gamle ibm er ikke glad for andet ram end originale ram, er det samme type?
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 10:56 #4
Nej, jeg får ikke nogen blå skærm.
Jeg kommer aldrig ind i winXP!

Den blå skærm jeg snakker om, er den blå baggrund når man boot'er fra winXP CD'en.
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 10:58 #5
Eneste forskel på RAM er at de nye RAM er PC133.
Men de er bagudkompatibel.
Avatar billede a1a1 Novice
20. januar 2005 - 10:58 #6
det tyder på at den vil have ECC ram:
The system memory is upgradable to a maximum of 384M via three 168-pin DIMM sockets on board. These DIMM sockets accept 16-, 32-, 64-, and 128MB PC100 SDRAMs with Error Correction Code (ECC) feature.

Så det er ikke den rigtige type
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 10:59 #7
De nye RAM er Kingston. Der står ikke noget mærke på de gamle.
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 11:00 #8
Man KAN sætte ECC RAM i, men det skal ikke være ECC.
I BIOS opsætningen kan man krydse af om man benytter ECC RAM.
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 11:05 #9
De gamle RAM er IKKE ECC.

Fra manualen:

Memory Parity Mode
This parameter allows you to enable or disable the ECC parity check features. Select Parity to enable the parity check feature. Select ECC to enable the ECC feature. The ECC feature enables BIOS to detect and correct data errors.

Disable this parameter if you want to disregard this function.
Avatar billede a1a1 Novice
20. januar 2005 - 11:07 #10
Eneste forskel på RAM er at de nye RAM er PC133
Nej, det er ikke den eneste forskel og som jeg skrev tidligere:
gamle ibm er ikke glad for andet ram end originale ram

Du kan bestille ram fra kingston der passer, til din model....
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 11:08 #11
a1:

De gamle RAM er IKKE ECC.
ECC funktionen er IKKE slået til i BIOS, når jeg starter op med de gamle RAM.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. januar 2005 - 11:11 #12
Dit bundkort eller din BIOS understøtter ikke PC133 ram, eller hvis det er singlesided, skal det være dualsided, eller osv.
Prøv at se om du kan finde et BIOSflash der måske kan hjælpe dig, men jeg tvivler på det.
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 11:18 #13
Bundkort og BIOS understøtter PC100 og de nye RAM er bagudkompatibel, så det burde være ok.

Men jeg vil prøve at kigge nærmere på singlesided/dualsided support.
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 11:21 #14
fromsej:

Kan jeg se på den gamle RAM blok om de er singlesided el. dualsided?
Avatar billede fromsej Praktikant
20. januar 2005 - 11:24 #15
Ja, hvis der kun sidder chips på den ene side er det singlesided.
Jeg har selv haft "fornøjelsen" det endte med et bytte til PC100 ram.
Avatar billede r9 Nybegynder
20. januar 2005 - 11:27 #16
fromsej:

"Jeg har selv haft "fornøjelsen" det endte med et bytte til PC100 ram."

Var dine PC133 ikke bagudkompatibel eller hva?
Avatar billede fromsej Praktikant
20. januar 2005 - 11:35 #17
Det kan jeg helt ærligt ikke huske.