Avatar billede Beach Mester
20. marts 2001 - 17:20 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

PhotoShop selection ændre størelse!

Hvis jeg i PhotoShop laver en selection på 120x160px (med marquee og fixed size) på mit billede og derefter klipper det ud, vælger new image (Ctrl+N) og vil ligge det ind der så ændres størrelsen til noget andet (forskelligt) end de 120x160px. Hvorfor sker der en ændring af størrelsen der???

Det skal siges at der hvor jeg laver selectionén ikke er pixels over det hele, da det er billeder af personer der er fritskrabet med transparent baggrund, men jeg er ikke ude i kanterne af billedet og jeg kan i min infobar hele tiden følge med i at størrelsen på min selection er 120x160px.
Hvis det lyder helt vildt så kan psd filen hentes her:
http://home3.inet.tele.dk/ajensen/6-6.psd

Håber ovenstående er forståligt nok, ellers er jeg retur igen om 30 minutter.
//Beach
Avatar billede skovtrold Nybegynder
20. marts 2001 - 17:26 #1
Jeg er nok ikke helt med på hvad du mener...
PhotoShop tager kun området hvor der er \"fyld\".
Så hvis du vælger et udsnit der er 120x160, men udsnittet kun er fyldt ud i et område der er 100x100, vil dit nye billede kun blive 100x100.
Kopierer du ikke fra laget med fotoet på?
Avatar billede skovtrold Nybegynder
20. marts 2001 - 17:27 #2
Jeg har hentet psd-filen, så kan du ikke prøve at forklare hvilket område af billedet du forsøger at klippe ud?
Avatar billede cosmos Nybegynder
20. marts 2001 - 17:28 #3
Man kan kopiere alle lag ved at sige shift + ctrl og c og derefter sige ny. Så skulle problemet være løst.

cosmo
Avatar billede skovtrold Nybegynder
20. marts 2001 - 17:30 #4
Hvis du kun ønsker at udsnit af personen, men på et \"papir\" der er 120x160, skal du gøre som du har forklaret i spørgsmålet, men når du så trykker Ctrl+N skal du vælge format 120x160, istedet for det format der er valgt som default.
Avatar billede Beach Mester
20. marts 2001 - 18:34 #5
>>>> skovtrold
Her er en beskrivelse af hvad jeg gør:
Image size bliver lavet om til 72 dpi og 137(W) x 170(h)
Så går jeg ind på layer 0, vælger Rectangular marquee tool, går op i toppen og vælger style: Fixed size og sætter størrelsen til 120px (w) 160px (h)
Derefter går jeg ind på billedet og finder det bedste udsnit af den gut der er på billedet, så der er mere luft til venstre end til højre + en lille beskæring i top og bund.
Så bruger jeg CTRL+Insert, CTRL+N og her er det det går galt. Nu vil PhotoShop lave det nye billede i 104x153px (det som umidelbart skulle være selectet)???

Jeg ved godt jeg bare kan sætte størrelsen til 120x160 og så sætte billedet ind der. Men så bliver jeg også nød til at flytte gutten ned i højr hjørne manuelt og det er det jeg gerne ville undgå hvis det var muligt.

Det har jo nok noget at gøre med at der på det første billede ikke er noget i en del af min selection, men kan man ikke tvinge programmet til at \"glemme\" det?

Håber du fik lidt mere ud af det denne gang:-)

>>>>cosmos
Jeg ved godt man kan kopiere alle layers med Ctrl+Shift+c men jeg skal \"kun\" bruge det ene lag, det der er fritskrabet, da der skal en helt anden baggrund på! Ellers var den god nok:-)

//Beach
Avatar billede skovtrold Nybegynder
20. marts 2001 - 18:39 #6
Jo, jeg er med nu... :-)
Og jeg tror ikke du kan få PhotoShop til at glemme det...
Hvis du ved at billedet skal placeres nøjagtigt i nederste højre hjørne, kan du gøre som du har beskrevet i spørgsmålet.
Så vil billedet nu være for lille, men så går du op i \"Image\" - \"Canvas Size\" og laver papiret større. Inden du klikker OK, kan du så vælge at papiret skal gøres større mod venstre og top. Er du med på hvad jeg mener?
Så vil dit papir være 120x160 og billedet vil være placeret i nederste højre hjørne.
Avatar billede Beach Mester
20. marts 2001 - 18:54 #7
OK, jeg må æde den (PhotoShop) som den nu er med dens særheder. Gudskelov mere godt end ondt i det skide program*GG*
Avatar billede skovtrold Nybegynder
20. marts 2001 - 18:56 #8
Ja, det kan der være noget om... :-)