Avatar billede madspeter Nybegynder
15. januar 2005 - 00:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ny HD, skal formateres, hvordan gør jeg det

Kan man formatere en ny HD med fdisk?
Avatar billede tjaz Nybegynder
15. januar 2005 - 01:12 #1
kan du godt (dvs du skal gøre det i dos) men det tager 100 år (mindst :D) ... gør det i windows og vælg fuld format første gang du gør det ... hvis du skal gøre det en anden gang kan du nøjes med hurtig format.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. januar 2005 - 01:13 #2
Ja men kun med fat32. Skal du lave ny installation eller er du allerede i
Windows på en anden HD? hvis det er en ny installation, så lad Windows klare
det. Du får automatisk tilbudet under install. Hvis du kun har den ene HD, så
betænk dig før du bruger al pladsen til C drevet, altså kun een partition, det
er upraktisk, fordi hvis windows går ned, risikerer du at miste alt.
Hvis du er i Windows, kan du formatere i diskhåndtering.
Avatar billede madspeter Nybegynder
15. januar 2005 - 01:34 #3
Disken er "rå" Jeg skal altså formatere hele disken 1. gang, og derefter dele den op, eller hvad?
Avatar billede tjaz Nybegynder
15. januar 2005 - 01:35 #4
nej .. du skal dele den op med diskhåndtering som du finder under ... "start" - "kontrolpanel" - "administration" - "diskhåndtering" og så lave en format bagefter
Avatar billede tjaz Nybegynder
15. januar 2005 - 01:36 #5
rettelse:

"start" - "kontrolpanel" - "administration" - "computeradministration" - "diskhåndtering"
Avatar billede madspeter Nybegynder
15. januar 2005 - 01:37 #6
Men jeg skal da formatere inden jeg kan lægge win ind
Avatar billede tjaz Nybegynder
15. januar 2005 - 01:40 #7
okay troede du havde win på en anden disk ... boot på din cd-rom og lav partitionerne via windows install... der skal du lave dine partitioner og vælge hvilken en af dem du vil installere på ... når du har inst. kan du lave format på de andre partitioner fra windows .. husk du skal bruge fuld format hvis der ikke har været noget på disken før
Avatar billede madspeter Nybegynder
15. januar 2005 - 01:42 #8
Ja, men problemet er at jeg ikke kan få installeret win, jeg ved ikke hvorfor. Der er en masse filer som den ikke kan installerer, jeg troede at det måske havde noget med formateringen at gøre
Avatar billede tjaz Nybegynder
15. januar 2005 - 01:44 #9
det er nok nærmere en fejl på disk cd ...
Avatar billede madspeter Nybegynder
15. januar 2005 - 01:45 #10
men den har fungeret perfekt på min gamle PC
Avatar billede tjaz Nybegynder
15. januar 2005 - 01:52 #11
Det kan være drevet der ikke kan læse den så ... jeg havde også en win cd på et tidspunkt som virkede fint på en computer men ikke på en anden ... så fik jeg den byttet og nu fungere den på begge... hvorfor er der ikke nogen som kan forklare men det virker nu og så er jeg glad :)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. januar 2005 - 04:10 #12
Avatar billede off-line Nybegynder
15. januar 2005 - 11:34 #13
Hvis du stadig har din gamle PC så prøv at bruge drevet fra den på din nye PC.
Hvis CDén kan køre fra den, er det ikke den det er galt med, og du får jo alligevel
ikke byttes din CD i weekénden.
Avatar billede madspeter Nybegynder
15. januar 2005 - 11:37 #14
Har jeg prøvet. Jeg har kontaktet butikken hvor den er købt, og de har problemer med en RAM-sending, så jeg leverer den tilbage :-(

Men tak for svarene
Avatar billede off-line Nybegynder
15. januar 2005 - 12:04 #15
Ja det var jo surt for dig. Husk selv at lægge et svar