Avatar billede jlassen Nybegynder
11. januar 2005 - 17:28 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Dekryptering, hvad er det?

Hej Alle sammen!

Lige et hurtigt spørgsål ang. dekryptering. For jeg fatter sku ikke helt hvad det er. Så hvad er det og hvad gør det? Og hvad betyder det når jeg bruger Dvd shink til at komprimere med og medens den gør det står der dekryperingsstatus: Ikke krypteret. Er det dårligt, eller er det godt? For jeg har nemli et program der hedder Dvd decrypter, men ved ikke hvad jeg skal bruge det til..?

Mvh

Jonas
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 17:43 #1
læs lige denne guide se om det hjælper dig:) og ellers svarer jeg lige på dine spørgsmål senere i aften da jeg er på vej ud af døren:)
http://www.digitalempire.dk/convert/dvdshrinkmovie.shtml
Avatar billede jlassen Nybegynder
11. januar 2005 - 17:54 #2
Forstår godt lidt. Men vil da gerne have en lille uddybning. Hvis det kan lade sig gøre :-)
Avatar billede gammelhat Nybegynder
11. januar 2005 - 18:08 #3
Kryptering forvander noget du kan læse, til noget du ikke kan - uden den rigtige nøgle.

F.eks.: "hello world" i krypteret tilstand: "f30mgl1iq9f"

På (originale) DVD'er findes et krypteringssystem (CSS), som skal brydes før der kan tages en kopi => dvd decrypter.

For at få at DVD film til at fylde mindre, kan man udføre nogle magiske kunster på datene, så de fylder mindre (kvaliteten bliver dårligere) => dvd shrink
Avatar billede gammelhat Nybegynder
11. januar 2005 - 18:12 #4
I hvert fald skal dataene gøres normale igen, før end dvd shrink kan arbejde med dem..
Avatar billede norbert Nybegynder
11. januar 2005 - 21:37 #5
Den fjerner eventuelle koder som regionskoder osv. Og så lægger den det ned på din disk. DVD-shrink fungerer bedst når DVD-en ligger på disken. Og så slider du ikke så meget på dit drev. Alt i alt er det en fordel at bruge decrypter først. Og så sletter du den bare bagefter, når du har brugt dvd-shrink.
Men du kan - som du selv er inde på - nøjes med at bruge dvd-shrink, men det slider som sagt på dit drev.
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 21:58 #6
Jeg kan se du har fået det uddybet:)
Avatar billede jlassen Nybegynder
11. januar 2005 - 22:12 #7
Det slider vel lige meget om jeg bruger dvd decrypter til at få det ned på harddisken, også nruger shink til at komprimere. Eller jeg bruger kun bruger shink. Dvd drevet skal da under alle omstændigheder læse filmen ned på drevet én gang.
Avatar billede norbert Nybegynder
11. januar 2005 - 22:18 #8
Ikke helt. Hvis du bruger dvd-shrink rigtigt, kan det tage halvanden til to timer, inden du er færdig, mens kopieringen via dvd-dekrypter typisk er ca. en halv time, afhængig af hvor hurtig din maskine er.
Avatar billede norbert Nybegynder
11. januar 2005 - 22:19 #9
Og så læser dvd-shrink også hurtigere fra harddisken end fra drevet.
Avatar billede jlassen Nybegynder
11. januar 2005 - 22:29 #10
Okay, tak for uddybningen. Bliver dvd drevet da hurtigt slidt. For hvis det var et cd drev havde det sku da ikke meget at sige...
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 22:31 #11
jlassen>> et dvddrev er en del mere robust en en cdrombrænder:)
Avatar billede norbert Nybegynder
11. januar 2005 - 22:33 #12
Det kan det jo hurtigt blive, det kører jo i forskellige hastigheder hele tiden, når det konverterer, og pc'en arbejder unødigt. Jeg lægger det ihvertfald altid ned på harddisken og lader dvd-shrink arbejde derfra. Det går glattere, når dvd-en først ligger der, jeg kan forestille mig, at der måske kan komme læsefejl fra drevet med tiden. Men må samtidig indrømme, at det er noget jeg har læst et sted, jeg har ikke selv de erfaringer, der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange :-)
Avatar billede jlassen Nybegynder
11. januar 2005 - 22:40 #13
He he Tak for svaret alle sammen. Lækkert med hurtige svar fra nogle kompetente brugere!
Avatar billede jlassen Nybegynder
11. januar 2005 - 22:41 #14
Er der en der gider at lække et svar. Thanks....
Avatar billede norbert Nybegynder
11. januar 2005 - 22:48 #15
Det gider vi vel allesammen? :-)
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 22:50 #16
Jeg er i godt humør i dag så lad gå da:o)
Avatar billede norbert Nybegynder
11. januar 2005 - 22:52 #17
Så mangler vi bare gammelhat :-) Læg et svar :-)
Avatar billede jlassen Nybegynder
11. januar 2005 - 22:52 #18
Så blev der da bare slået halv skade. Tak for'et kalp og nobert!!!
Avatar billede norbert Nybegynder
11. januar 2005 - 22:53 #19
Nå - det nåede han ikke :-)
Tak for point :-)
Avatar billede jlassen Nybegynder
11. januar 2005 - 22:53 #20
Det for sent. Her skal man sku være hurtig! GODNAT!!
Avatar billede norbert Nybegynder
11. januar 2005 - 22:54 #21
:-)