Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 17:21 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

win 98

hej allesammen

Jeg har en ældre pc med win 98 som jeg har formattet c drevet på men nu kan jeg ikke få den til at installer win 98 igen den skiver bare den tag boot fra cd-rom og skiver så fejl
og derefter ugyldig systemdisk udskift disken og tryk på en tast.
Hvad gør jeg galt??
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 17:27 #1
Vil den slet ikke acceptere din CD ?
har du prøvet med startdisketten ?
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 17:28 #2
jeg har igen disk
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 17:28 #3
Hvad mener du med ingen disk ??
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 17:30 #4
Hvad er det du har formateret og med hvad ??
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 17:32 #5
jeg har kun en win 98 cd-rom og der var en klog person deer fortalte at jeg skulle gå i dos og skrive format c og det har jeg gjort
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 17:45 #6
prøv i dos'en at gå ind på dit cdrom drev og bare skriv

install.exe

og enter
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 17:47 #7
ja men jeg kan ikke komme ud af det med ugyldig systemdisk hvordan gør jeg så dette
?
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 17:53 #8
Mener du at du ikke kan komme ud i dos'en mere? Jeg vender snart tilbage skal lige smutte for en stund..
følge dette(mener det virker)
http://basti007.free.fr/bootdisc/html/getting_started.html

få lavet en startdiskette se om du kan komme ud i dos'en med den.. hvis ja.. naviger ind på dit cdrom drev.. hvis det er drev d:

skal du skrive

cd d:

og så skrive install.exe

hvis det ikke findes.. skriv

dir

og tryk enter

se om der er noget som hedder setup eller lignende.. er der det skriver du bare filnavnet og trykker enter.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 17:58 #9
Du skal sætte din computer til at boote fra cd, det gøres ved at du går ind i BIOS og vælger cd som first boot device, derefter genstarter du med din win98 i drevet og følger anvisningen på skærmen
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 18:10 #10
til helgec det har jeg gjort inden jeg kom her
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 18:29 #11
hej kalp
Jeg kan ikke komme ud i dos´en har prøvet den side du henviser til men det ser ud til at det er en program til at lave en startdisk
Avatar billede fromsej Praktikant
11. januar 2005 - 18:29 #12
Hent en win98 bootdiskette på www.bootdisk.com vælg Win98oem.
Dobbeltklik på den exefil du har hentet, hav en diskette i drevet.
Sæt den gamle PC til at boote fra diskette, når du får A:\_ skriver du:
CD E:\ <Enter>
Install <Enter>
Så kører det, hvis du kun har et C-drev (harddisk) og et D-drev(CDRom)
Ellers skal du lægge 1 til dit CDromdrevs normale bogstav, da bootdisketten laver et ramdrev.
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 18:47 #13
hej fromsej

Nu har jeg prøvet at sådan en bootdisk men nu skriver den verifying dmi pool data....
Error, type any key to reboot og så kan jeg ikke komme vidre
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 19:08 #14
Undskyld jeg spørger, jeg skrev "Du skal sætte din computer til at boote fra cd, det gøres ved at du går ind i BIOS og vælger cd som first boot device, derefter genstarter du med din win98 i drevet og følger anvisningen på skærmen"

Til dette svarer du "til helgec det har jeg gjort inden jeg kom her"

Prøv lige at forklare hvad der sker når du har prøvet det
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 19:17 #15
ja når jeg starter skriver den at den boot fra cdrom og så skriver den fejl og at det er en ugyldig systemdisk udskift disken og tryk på en tast.
og så kan jeg ikke komme vidre
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 19:22 #16
Hvis jeg forstår dig ret siger den altså at din CD ikke duer, så ved vi det. Så er det den boot diskette du har downlodet prøv at boote på den med en computer der er i orden og se om disketten virker der hvis ikke må du jo fremstille en ny
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 19:29 #17
hej fromsej jeg vil bare sige vis jeg gjorde det rigtig første gang ville det hjælpe så nu kan jeg komme ind til dos men jeg kan ikke få den til at læse fra E
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 19:37 #18
fromsej du har ret
Avatar billede r.l Nybegynder
11. januar 2005 - 19:40 #19
det kører
Avatar billede r.l Nybegynder
12. januar 2005 - 19:55 #20
hej igen nu trode jeg lige det var ok nu kan jeg godt få den til kører men der ligger stadig noget gammel lort så jeg prøvede igen men nu skriver den "an internal stack overflow has caused this session to be halted. Change the STACKS setting in your config.sys file, and then try again." hvad skal jeg ændre den til.
Avatar billede jgs Nybegynder
13. januar 2005 - 09:45 #21
Er i dumme, eller hvad.
Win98 kan IKKE installeres ved at boote fra cd, det er kun nyere versioner af Windows
(2000, XP o.lign.) der denne feature.
Med 95,98 og ME SKAL man have en boot-diskette, og man skal også formatere fra den, da man fra et normalt dos-vindue ikke kan formatere den disk, hvor styresystemet ligger.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2005 - 09:59 #22
"jgs" Hvis man kunne leve af dumhed havde du store chancer, man har kunnet boote fra Win98 cd de sidste mange år.
Læs lidt på din lektie inden du blander dig i noget du ikke aner en pind om
Avatar billede fromsej Praktikant
13. januar 2005 - 10:18 #23
Jgs>>Læs på lektien inden du kalder andre dumme, fra og med Win98se har man kunne boote på styresystems CDén, at du så ikke kan finde ud af at sætte boot rækkefølgen op i BIOS er vel ikke vores skyld!!!

R.L>>Her er en masse gode tips og tricks til Config.sys og autoexec.bat:
http://hjem.get2net.dk/boelle/Computer/CON_AUTO.HTM

Et andet alternativ er at hente Knowwares små hæfter, de ligger her:
http://knowware.dk/download/multi_download.htm
Avatar billede r.l Nybegynder
24. januar 2005 - 19:13 #24
jeg takker
så hvis du skal have point må du sende et svar fromsej
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juli 2005 - 01:30 #25
Hov, det her har jeg glemt, lad os få det afsluttet.