Avatar billede mckim Nybegynder
31. december 2004 - 12:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spm. om digitalkamera

Jeg har kigget på dette kamera, som jeg overvejer at købe: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=114293

Vil dette kamera give samme (eller bedre) kvalitet, hvis det er standart billedestørrelse?

Vil jeg få mere ud af dette kamera, som jeg er 6MPix:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=114127
Avatar billede locturian Nybegynder
31. december 2004 - 12:49 #1
Det er ofte meget svært at se på de blotte facts og fortælle hvilket der er bedst. Det er klart, at en jo højere Pixel opløsning du har, jo skarpere bliver billedet i en højere opløsning, hvilket vil sige at det egner sig bedre til print mv. i større størrelser. Til helt alm. billeder vil der dog ikke være nogen forskel at se fra 3MegaPX til 6MegaPX. Jeg vil foreslå dig at bruge lidt tid på google, og lede efter anmeldelser af de respektive kameraer. Der er mange foto sider på nettet, hvor de virkelig har forstand på det, og hvor de laver en nøje gennemgang, også med billeder fra de anmeldte kameraer, så man kan se hvilken kvalitet man kan forvente.

God fornøjelse, og et super godt nytår :)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
31. december 2004 - 12:52 #2
Jeg ville holde mig langt væk fra det Digivu kamera. I virkeligheden er sensoren ikke på 6 megapixels, men på 3 megapixels, og er så vha. "interpolation" kommet op på 6.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 12:52 #3
Avatar billede peter_e Nybegynder
06. januar 2005 - 14:59 #4
Hvis du vil have meget ud af dine digitale billeder, saa vil jeg anbefale et digitals spejlrefleks kamera - enten Canon EOS 300D eller Nikon D70. OK, de er dyrere og de er meget mere klodsede, men billederne er ogsaa fantastiske.
Avatar billede peter_e Nybegynder
06. januar 2005 - 15:00 #5
Hov, det skulle ikke have vaere et svar - bare en kommentar :)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
06. januar 2005 - 15:03 #6
peter_e: mon ikke det er en anelse overkill og laaangt over budgettet? :-) Det kræves også at der arbejdes en del for overhovedet at opnå nogenlunde resultatet (i forhold til)
Avatar billede peter_e Nybegynder
06. januar 2005 - 15:12 #7
giz, du har maaske ret. Alternativt er at goere som jeg gjorde - foerst koebe 'det ordentlige' kamera som nummer tre efter at have konstateret at de billigere ikke egner sig til at komme paa papir. Der er - efter min mening - simpelthen for meget noise fra de billigere kameraer og farver/dybte kommer ikke til sin ret.

Men jo, det er en del flere penge - men giver ogsaa nogle super optagelser. Det er ikke saa vanskeligt at benytte og man kan starte med auto fuktionerne hvis man ikke har nogen erfaring.