Avatar billede november2004 Nybegynder
30. december 2004 - 23:23 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Format c på xp

Hej med jer herinde. Først vil jeg da lige sige at det er da en genial idé at lave sådan et site her!! Bare ærgeligt jeg ikke har fundet det noget før, sådan før jeg tyggede alle mine brugermanualer igennem :o(

Nå men, jeg har et problem med at formattere mit c drev. Jeg har en xp hme edition installeret, og det er efterhånden mange mange år siden jeg har formatteret en harddisk. Og nu kan jeg åbenbart ikke finde ud af det.

Jeg har forsøgt at boote fra min windows xp cd, men den vil bare installere oveni, eller reparere.

Jeg har forsøgt i dosprompt, hedder det vist. Men den bliver ved at sige drevet er i brug, også selvom jeg står på f.eks. a drevet.

Jeg har forsøgt at starte computeren op i dos ved at trykke F8, men så tillader den kun jeg starter op i dosprompt i fejlsikret tilstand.

Er der nogle herinde der ved hvordan jeg kan formatteret mit c drev?

Venlig hilsen
Katja
Avatar billede leif Seniormester
30. december 2004 - 23:25 #1
Igennem installation, vil jeg vælge at slette partitionen og oprette den igen ! På den måde tvinger du den til at formatere.

Bare husk du sletter ALT ved at gøre det på den måde !
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2004 - 23:27 #2
hvis du installere oveni, og vælger feks. ntfs (hurtig), eller andet, vil den formatere.!
Avatar billede november2004 Nybegynder
30. december 2004 - 23:27 #3
Det synes jeg ikke den spørger om på noget tidspunkt. Den installerer bare windows uden nogle spørgsmål overhovedet
Avatar billede november2004 Nybegynder
30. december 2004 - 23:28 #4
ntfs, det prøver jeg så. Hvis jeg ikke kommer tilbage i aften, så ved i hvorfor ik ;o)))))
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2004 - 23:28 #5
ellers må du igang med f-disk, hent evt. en boordisk på bootdik.com.
her er en vejl. i f-disk.O)
http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=247
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
30. december 2004 - 23:32 #6
Du får lige den her med for god ordens skyld:)
http://riversen.dk/?side=instruktion.php
Avatar billede hcma Novice
30. december 2004 - 23:46 #7
her er også en vejledning  http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair  læs den helt igennem før du gør noget, da der også står noget om updates
Avatar billede halifax Nybegynder
30. december 2004 - 23:48 #8
Følgende vejledning har tidl. været bragt herinde

Installering/formatering:
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice.
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.

For at starte windows installationen trykkes på Enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

Undlad at gå på nettet før der er opdateret med ServicePack2. Den kan forinden være hentet og brændt ud på cd-rom. Kan hentes her i DK eller UK version
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
30. december 2004 - 23:56 #9
Og inden du evt. skulle finde på at installere SP2 opdateringen  vil jeg da råde dig til at besøge diverse fora og benytte deres søgefunktion og skriv SP2.
Du vil derved få et godt indblik i de utallige mange problemer brugerne har fået efter at de har installeret SP2 - og du vil også få det modsatte indtryk for der er også mange som ingen problemer har haft.

Det kommer helt an på hvordan din computer er sat op og hvilke drivere, programmer, firewall, sikkerhedsprogrammer i øvrigt og ikke mindst firewall du benytter:)

Blot et lille råd herfra.

Godt nytår.
Avatar billede november2004 Nybegynder
31. december 2004 - 00:30 #10
Ok, jeg er her igen. Jeg var lige ved at blve HELT hysterisk. Jeg kunne ikke få det forbandet trådløse netværk til at funke bagefter :o(

Jeg fik slettet noget der hed FAT, den ville ikke godtage jeg slettede ntfs da den sagde at der lå filer som windows skulle bruge for at fuldføre installationen. Men FAT var der 39 mg på, og der var ikke plads nok. Den anden, ntfs, var der, ja, helveds mange GB på.

Så jeg slettede altså FAT, og installerede så en ny windows version på ntfs. Men altså, alle mine gamle ting ligger her stadig, og jeg har det altså bedst med at få fjernet ALT så der ikke ligger noget som helst tilbage.

Så.. hvorfor kan jeg ikke bare lave en 98 boot diskette og smide den i? Det hele var sku nemmere dengang. Nå men.. Så prøver jeg næste forslag. fdisk..
Avatar billede november2004 Nybegynder
31. december 2004 - 00:35 #11
Hvilken en bootdisk skal jeg hente på bootdisk.com? Der er jo et hav af muligheder?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:37 #12
Det var kun i gamle dage at man bruge direkte komandoer som  Format C:

Herfra er en samling af links ang SP2:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#sp1mm

<halifax> har nævnt resten...

Da det drejer sig om en jomfrulig/uberørt XP så brug sandelig SP2 - går faktisk meget bedre !!!

GENTAGER: INTERNETSTIKKET UD før instalation og først på EFTER SP2 er instaleret og klar !!! Derefter til WindowsUpdate for de sidste par detaljer...

Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:39 #13
Et eller andet tidspunkt under XP (via CD'en) install. kommer et punkt hvor du kan slette partionen...
http://riversen.dk/flash/winxp_install/install.php
Ca. 2 min ind i 'filmen' ...

Der ER ikke nødvendig med et 3. parts tool for at gøre dette...
Avatar billede november2004 Nybegynder
31. december 2004 - 00:39 #14
Jamen det er så nemt med det internethalløj, for det er trådløst så det skal konfigurres først. Hvorfor er det så vigtigt med den SP2?
Avatar billede november2004 Nybegynder
31. december 2004 - 00:40 #15
majsmarken: Det er det jeg skriver, det kan jeg ikke for når jeg starter installationen, så gemmer den nogle oplysninger på den partision, så derfor vil den ikke slette den.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:41 #16
Se også punkt 8 i <halifax>'s beskrivelse...
OK - det var nu ~1:22 inde i 'filmen' ...
Avatar billede leif Seniormester
31. december 2004 - 00:42 #17
Du skal boote på CDen ikke starte installationen igennem Windows !
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:42 #18
[1Klik.dk: Ubeskyttede pc’er holder i 20 minutter]
http://1klik.dk/news_1klik/nyhed_32992.html

Jeg ka' bekræfte dette i 'real life'
- en RÅ Jomfrulig XP
- sat direkte til Internettet
- <2 minutter
- så var den første variant af BlasterVirus igang!!!
Prøvet som forsøg 4 gange i denne uge - samme reslutat.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:44 #19
"så gemmer den nogle oplysninger på den partision" - hvad mener du her ?
Pprøv lige igen...

Jeg er helt ligeglad med din nuværende instalation...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:46 #20
Men OK - hvis du venter med at rulle WindowsUpdate til alt andet incl Trådløst netværk og andre programmer er lagt ind så ses vi nok igen til at bistå med at få Spyware/virus fjernet fra din spand... Oplevet det mange gange før !!!

GENTAGER: INTERNETSTIKKET UD før instalation og først på EFTER SP2 er instaleret og klar !!! Derefter til WindowsUpdate for de sidste par detaljer...
Avatar billede november2004 Nybegynder
31. december 2004 - 00:50 #21
majsmarken: Jamen jeg KAN ikke få windows updaten til at køre FØR jeg har installeret mit netværk jo. Hvordan skulle jeg så kunne få den updated inden internettet bliver kørende?

Ja, den siger at den gemmer nogle oplysninger på den partition.. Du ved når man starter den windows cdrom, så indsamler den oplysninger. Det er åbenbart det der bliver gemt. Jeg ved det ikke. Men den nægter at slette den partition.

Nu har jeg hentet en xp bootdisk, der skulle gøre det muligt at lave en Fdisk.

I øvrigt er det nu tredje gang jeg har installeret XP uden at hente SP2, og første gang va i går, og der er ingenting sket her..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:56 #22
Hurtigt - er til sovstrup nu...
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm - her ka' du hente en DOS BOOTABLE DISKETTE version som kan rydde en HD helt...
Avatar billede leif Seniormester
31. december 2004 - 00:59 #23
november2004 -> Ved at hente den før og ligge den på en CD altså inden du formatterer din maskine. Kan hentes her: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a&DisplayLang=da
Booter du på CDen eller starter du installationen igennem Windows ?
Avatar billede november2004 Nybegynder
31. december 2004 - 01:14 #24
Ok. Nu er det ikke sjovt mere!!

Jeg har oprettet flere forskellige bootiske nu. Ingen af dem virker. Når jeg har bootet fra dem, vil den ingenting. Ingen drev eksisterer, c, d, e.. ingen.. fdisk funker heller ikk, deteneste jeg kan er faktisk at hive disketten ud og genstarte!

Leif: Jeg har forsøgt begge dele.

Så må det være halifix's version jeg prøver

suk
Avatar billede hcma Novice
31. december 2004 - 01:37 #25
download først SP2 så du har den liggende klar og kan installeres inden du går på nettet igen efter den nye install.
Har du ikke læst catbody: 30/12-2004 23:46:23  og halifax: 30/12-2004 23:48:58
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 08:51 #26
Tak <catbody> - Det er det jeg har nævnt et par gange - 31/12-2004 00:37:06
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2004 - 13:32 #27
"Hvilken en bootdisk skal jeg hente på bootdisk.com? Der er jo et hav af muligheder?"
Windows 98 SE OEM | Alt1 | Alt2  vil være et godt valg. Sørg for at din BIOS er sat til FIRST BOOT DEVICE = FLOPPY / DISKETTE
Start op på denne diskette ved a-prompten skriver du fdisk -> klik enter, fjern dine partitioner og opret en ny primær partition af passende størrelse, husk at sætte den til ACTIV partition, klik Esc. indtil du er ude af fdisk GENSTART skriv format c: -> klik enter. Vær opmærksom på at det er en engelsk sproget diskette du har downloade det betyder at : (kolon) normalt ikke findes som på DK tastatur
Avatar billede halifax Nybegynder
31. december 2004 - 14:11 #28
Hvorfor er det liiige man ofte i forskellige spørgsmål ser flere brugeres forslag om at "fedte" rundt med Win98 bootdiskette med fdisk.com og format.com på en XP maskine? I hvert fald den oprindelige fdisk har problemer med diske større end 64GB, og format.com laver filsystemet FAT32. Hvad hvis man har og fortsat ønsker at bruge NTFS. Ved godt det kan konverteres, men alligevel.....      en bøvlet omvej.

Mener fortsat at slige opgaver kan (og bør) løses med XP cd-rom'en, hvor værktøjerne er til stede.

Svar på ovenstående ønskes ikke, da det kan udløse en byge af utilsigtede indlæg. Er blot til eftertanke.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2004 - 14:19 #29
se evt. guiden fra > 30/12-2004 23:28:33
Avatar billede halifax Nybegynder
31. december 2004 - 14:33 #30
Hmm... den guide er fra ruder konges tid, eller i hvert fald 26-03-2001. Enhver??  bør kunne se at den er til DOS/Windows 9x.
Efter min mening bør den slet ikke bringes i forslag, når talen er om Win XP.    :)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2004 - 14:36 #31
men den virker stadig..O)
Avatar billede nathrakh Nybegynder
31. december 2004 - 14:37 #32
angående SP2, skal du lige undersøge om din com kan køre det. Min fars computer kunne ikke tænde ordentligt efter at SP2 var installeret, så pas på =)
Avatar billede november2004 Nybegynder
31. december 2004 - 15:09 #33
Ok
Jeg har hentet sp2 og brændt den ned.. Og jeg startede op fra xp cd rom. Gik fint i første forsøg, den formatterede (tilsyneladende), og jeg som det første, installerede sp2. Så gik det bare fuldstændig galt.

For det første ligger mine ting STADIG på computeren. Nå ja, jeg forsøgte igen, igen slettede jeg en partition, oprettede en ny og den brugte en time på at formattere. Men med samme resultat. Denne gang havde den bare gemt de første oplysninger jeg indtastede til windowsinstallationen, så dem behøvede jeg ikke indtaste igen. Mystisk siden jeg havde formatteret ik?

Nå.. ind i windows.. minsanten om ikke mine ting STADIG LIGGER DER! Ikke nok med det. nu kan jeg ikke installere sp2, og jeg kan heller ikke installere min northon. Den er pludselig blevet ugyldig, på en original cdrom?

Så.. christ!!! Hvad er det så nu jeg lige skal. (Jeg har læst det hele i øvrigt, men fik ikke kommenteret det hele).

Nu forsøger jeg så at hente en 98 bootdisk og prøver den vej.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. januar 2005 - 09:35 #34
Der må da være en partion tilbage - hvis der tidliger har være defineret flere partioner så bør (=skal) alt ryddes. Det bør de indledende manøvre i XP jo fortælle; igen guiden http://riversen.dk/flash/winxp_install/install.php

Det skulle ikke være nødvendig med et 3. parts tool (særskilte Bootdisketter, finger-DOS, Fdisk, Format, osv) for at gøre dette...
Avatar billede hcma Novice
01. januar 2005 - 10:47 #35
2 programmer der kan være nyttige at have når alt andet er kikset.
http://www.russelltexas.com/delpart.htm - Til at slette partitioner, der ellers er "uslettelige"
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken.
Avatar billede november2004 Nybegynder
01. januar 2005 - 12:02 #36
Nå.. så lykkes det!

killdisk.com, den kunne altså ikke virke her? Det eneste var at den fyldt min skærm med JLJLJLJLJLJLJLJLJLJLJLJLJL.. og det var så det.

Nå men, jeg synes at det var lige meget hvad jeg forsøgte, så havde den stadig gemt informationer om min første installation OGSÅ selvom der INGEN partitioner var.

Så jeg besluttede at lægge xp pro ind i stedet for, selvom jeg var ret rriteret på den da jeg havde den. Det funkede søreme fint. MEN.. Den ville ikke tage servicepack, fordi den sagde at min key ikke var rigtig. Mystisk, hvis den ikke var rigtig havde jeg slet ikke kunne istallere den i første omgang.

Så var det jeg kom i tanke om jeg engang havde ME, og det var et HELVEDE at få den ud af maskinen igen. Efter rigtig mange forsøg, endte det med at boot98, en 2000 installation jeg afbrød. Så en xp ind som jeg afbrød, og igen 98 som den ikke ville godtage. Efter tilstrækkelig mange afbrydelser og cd skift, kunne den ingenting finde ud af og jeg fik søreme en format c op på skærmen helt automatisk (ja altså dos kom frem, og jeg kunne format c.)

Så den langsommelige metode, forsøgte jeg igen. Lidt feem og tilbage med diskene af alle mulige versioner af windows. Og til sidst gik der ged i den totalt, og jeg fik lov at formattere. HERLIGT!!!

I med windows xp home edition. Den funkede. Servicepack. Den funkede. Northon funkede og så en firewall på. En scanning. Ingen vira og jeg skulle igen registrere min windows på nettet. JUBIII!!

Endelig.

Lang historie hva ;o)

Nå... så er det jeg ikke helt kan finde ud af hvem der skal have point? Skal jeg bare dele dem mellem dem der har svaret? Jeg har jo brugt lidt af hver fra de forskellige...

Katja
Avatar billede hcma Novice
01. januar 2005 - 12:18 #37
ingen points til mig :o)
Avatar billede hcma Novice
01. januar 2005 - 12:19 #38
der er heller ingen som har lagt et svar. alle er udelukkende kommet med kommentarer, og du kan ikke give point eller lukke spørgsmålet før mindst een har afgivet et svar (og den ene kunne jo være dig selv)
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
01. januar 2005 - 12:37 #39
Du bør bede den person lægge et svar hvor du føler du fik det afgørende tip. Hvis ingen tip virkede kan du - som catbody nævner - læg et svar selv eller bede dem som du ønsker give poing - udelukkende for indsatsen - om at lægge et svar så du kan få tråden lukket.

Godt nytår:)
Avatar billede november2004 Nybegynder
01. januar 2005 - 14:04 #40
Jamen jeg synes nu der blev givet en MEGET hurtig hjælp, selvom der ingen der direkte var årsag til løsning. Så jeg vil da gerne dele ud til dem der gider lægge et svar så.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
01. januar 2005 - 14:08 #41
Jeg springer over her, men ellers tak.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
01. januar 2005 - 14:59 #42
tag dem selv..O)
For mange kokke.!!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. januar 2005 - 08:47 #43
Skip...
Avatar billede november2004 Nybegynder
02. januar 2005 - 10:08 #44
Jamen ok så.

Men tak for hjælpen alligevel :o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 13:06 #45
go´gamle f-disk..O)