Avatar billede brianringsted Nybegynder
26. december 2004 - 16:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kombinationsboks m. Måneder ud fra dato

Jeg har lavet en fiskedatabase, hvor jeg godt kunne tænke mig
at udtrække nogle oplysninger.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der er blevet fanget i
december måned år 2002.

Jeg har TBL Fangsted hvor alle data bliver gemt i. Mit Datofelt er kort dato format(01-01-2004).

Hvordan kan jeg lave en forespørgsel, så jeg kan vælge. f.eks. november fra kombinationsboksen og årstal eks. 2001. Så jeg kan vælge at få en udskrift fra dette i en underformular.

Ligeledes kunne få oplyst hvad den største fisk fanget i f.eks. januar 1902.
Avatar billede terry Ekspert
26. december 2004 - 16:46 #1
Make a query and i the query two calculated fields, one for year and one for month

Yr:Year([dato])
Md:month([dato])

Then in the criteria for these fields you can enter

[Indtast År]
and for the month field

[Indast måned]
Avatar billede terry Ekspert
26. december 2004 - 16:48 #2
In a query you can NOT have a combo box, but you could make a form where you have a combo box to do this
Avatar billede terry Ekspert
26. december 2004 - 17:29 #3
you could also add your combo boxes to a form and then in the criteria in the query take these values from the combo boxes on the form.
Avatar billede brianringsted Nybegynder
26. december 2004 - 19:04 #4
Jeg kan ikke rigtigt få det til at virke, har du ikke mulighed for at lave et lille eksempel. Jeg skal kunne indtaste november ikke som dato formatet. Men som tekst.
Avatar billede brianringsted Nybegynder
26. december 2004 - 19:05 #5
Min email er: brianj@teliamail.dk
Avatar billede terry Ekspert
27. december 2004 - 10:09 #6
can you send me your dB
eksperten@NOSPAMsanthell.dk

remove NOSPAM
Avatar billede terry Ekspert
27. december 2004 - 10:12 #7
When you use the month function it gives a number 1-12 so what is necessary is to have a combo which ha stwo columns, one with month as a number and one which the user can see as a text. If you us eth ecombo wizard it will do it for you. Then whne you select from the combo the number is used in the query and the text is used for the user to see.

I will be out some of the day but if you send me the dB I will take a look as soon as possible
Avatar billede terry Ekspert
27. december 2004 - 10:35 #8
you can download a very simple example here
http://home1.stofanet.dk/santhel/Download/testDB.zip
Avatar billede terry Ekspert
28. december 2004 - 10:43 #9
thanks, I assume its working as required now?

and a Happy New Year