Avatar billede japping Nybegynder
23. december 2004 - 08:13 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Macro følger ikke med Word

Jeg har programmeret nogle macroer til Word og gemt dokumentet på min PC. Når jeg åbner dokumentet igen virker macoen fint.

Men når jeg e-mailer dokumenetet til en kollega, så kan han ikke aktivere macroen.

Noge bud på hvad der kan være galt ? Skal Macroen gemmes et bestemt sted for at de "følger" med dokumentet ?
Avatar billede mugs Novice
23. december 2004 - 08:16 #1
Et skud i tågen:

Prøv at se på din kollega's makrosikkerhed i Funktioner > Makro
Avatar billede japping Nybegynder
23. december 2004 - 08:21 #2
Jeg tænkte det samme men mit eget "Security level" er også "High".

Men der er måske forskel på om man selv laver macroen eller man modtager den fra en anden ?
Avatar billede mugs Novice
23. december 2004 - 08:24 #3
Hvis modtagers makro-sikkerhed er sat til "Høj", er det kun signerede makroer der kan køres, alle andre deaktiveres.

Prøv at sætte modtagers makro-sikkerhed til mellem
Avatar billede jkrons Professor
23. december 2004 - 08:37 #4
I modsætning til fx Excel, gemmes makroer i Word ikkke sammen med dokumentet, men i normal.dot. Derfor vil makroerne ikke virke, når du kun sender dokumentet til en anden.
Avatar billede jkrons Professor
23. december 2004 - 08:38 #5
Så hvis de sjkal følge med dokumentet, skal de ligge i modularket ThisDocument.
23. december 2004 - 08:44 #6
To ting kan gøre sig gældende:
1. Modtagerens word macro security level er sat til High.
2. Da du har lavet dine makro'er har du lavet dem i et kodemodul tilknyttet normal.dot og ikke dit dokument.

jkrons-> Hvis man optager en makro, så foreslår Word, at den gemmes i normal.dot, men der er en lille combobox, hvor du kan vælge det dokument, som du arbejder på. Resultatet bliver så et almindeligt kodemodul tilknyttet det dokument du arbejder på.
Hvis du tilføjer et modul til dokumentet inde fra VBA editoren (lige som du gør i excel) så følger det modul selvfølgelig dokumentet. Det meste af det du har skrevet ovenfor er ikke rigtigt.
Avatar billede japping Nybegynder
23. december 2004 - 08:55 #7
Ok, jeg tester lige jeres forslag i den nævnte rækkefølge.

Der går lige en times tid inden jeg vender tilbage - min kollega er ikke mødt endnu.
Avatar billede japping Nybegynder
23. december 2004 - 09:56 #8
jkrons og flemmingdahl har ret mht. macroer i "Document/Normal.dot". MEN når jeg bruger kommandoen "Windows("Tilbud").Activate" virker den ikke når macroen er gemt i "Document" men den virker i "Normal.dot".

Fejlen er "The requested member of the collection does not exist".

Ovenstående opstår på MIN PC.

Nogle bud ?
Avatar billede rvm Nybegynder
23. december 2004 - 10:33 #9
Du skal ikke arbejde med vinduer (det er alt for usikkert), man arbejd i stedet med dokumentnavne:

Documents("Tilbud").Activate
Avatar billede jkrons Professor
23. december 2004 - 11:16 #10
Jeg er enig med rvm.
Avatar billede japping Nybegynder
23. december 2004 - 11:29 #11
Hvis der er nogen der pointmæssigt føler sig forbigået, må I endelig sige til.

Jeg takker for jeres gode input.

Løsningen er (så andre kan bruge dette):
- Gem macroer som flemmindahl beskriver.
- Brug Documents("Tilbud").Activate i stedet for Windows("Tilbud").Activate