Avatar billede duckie2 Nybegynder
20. december 2004 - 19:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

citat, ophavsret m.m.

Hejsa

Er ved, at strikke en ny shop sammen. Eller retter sagt, har en super sej ekspert til det. Han er ikke helt færdig, inden den ryger online har jeg lige et lille spm

Men jeg sidder og laver artikler. Og har i den forbindelse være ude og låne lidt på nettet.
Jeg har ialt lånt 4 stk. som kan ses her http://brandudstyr.csg.dk/articles.php?tPath=3
De er taget fra branden.dk

Må jeg det uden at spørge. Har gjort noget for, at man kan se, at de er taget derfra. I toppen og i bunden af hver artikel samt direkte link.

Er det godt nok. Eller er det groft tyveri? :-)
Avatar billede apo Praktikant
20. december 2004 - 19:52 #1
Nej, det må du ikke.

Individer har ophavsret på materiale de selv har produceret.

Læs om ophavsret her: http://www.infokiosk.dk/sw10352.asp

Apo
Avatar billede apo Praktikant
20. december 2004 - 19:56 #2
Glemte lige: Du må ikke kopiere andres materiale, med mindre de/han/hun selv giver tilladelse til det, evt. via en hjemmeside.

Normal praksis er at man tager kontakt til ophavsmanden (via mail eller pr. tlf), og derigennem får lov til at låne materialet.

Det kræver så lidt af dig, men sparer dig for evt. juridiske problemer (sagsanlæg, m.v.).

Apo
Avatar billede duckie2 Nybegynder
20. december 2004 - 19:58 #3
ok

faldt lige over dette i linket du sendte

Citat

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

citat slut

Sjovt at skulle citere en artikel der handler om, at citere, citater og bla bla bla :-)
Avatar billede apo Praktikant
20. december 2004 - 20:04 #4
Så vidt jeg ved er der ingen der har ophavsret på loven om ophavsret ;-)

[Citat]
Må jeg kopiere fra hjemmesider?

Svar:
Ophavsretten gælder også på nettet. Det betyder, at du ikke frit må kopiere andres ophavsretligt beskyttede materiale, blot fordi det er tilgængeligt på en hjemmeside. Digital kopiering af ophavsretligt beskyttet materiale fra nettet må kun ske til personlig brug for dig eller din husstand.

Derudover er kopiering kun tilladt, hvis du har indgået en aftale med rettighedshaveren, eller hvis det fremgår af hjemmesiden, at kopiering er tilladt; fx er det tilladt at gengive skriftligt materiale fra denne hjemmeside, så længe der ikke er tale om en selvstændig kommerciel udnyttelse heraf.
[/Citat]

Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw12415.asp

Apo
Avatar billede apo Praktikant
20. december 2004 - 20:12 #5
Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst muligt fjerne/spærre adgangen til de lånte artikler, indtil du har sikret dig retten til at publicere dem (for din egen skyld).

Det at du har publiceret en andens artikler på din hjemmeside, betyder faktisk at du har begået lovbrud (i juridisk forstand). Det vil være uheldigt at starte dit firma/din hjemmeside med at få et sagsanlæg :-/

Apo
Avatar billede fxj Juniormester
20. december 2004 - 21:24 #6
Jeg hr kigget på siden og mener ikke der er citeret. Jeg vil - uden at fornærme dig - kalde det for afskrift.
Hvorfor ikke linke til artiklerne, uden at skrive dem af. Så er du også fri for at vedligeholde indholdet.
Læs evt mere om citater her:
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Afhandlinger/Citatrettens_Graenser.html#_Toc490460978

PS: Dit direkte link til artiklen virker ikke
Avatar billede duckie2 Nybegynder
20. december 2004 - 21:34 #7
Hov... ja du ret i det med link. Tjekker lige op på det.

MEGET sjovt du kalder det "afskrift" for jeg har højre klikket - kopier - sæt ind

Ved selvfølgelig ikke om det omskriver teksten ved den funktion :-)
Avatar billede duckie2 Nybegynder
04. januar 2005 - 12:04 #8
lukker