Avatar billede lemon Nybegynder
13. december 2004 - 16:40 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

At gøre teknisk viden let at forstå

Jeg har haft en længere debat med mig selv om hvilken kategori dette spørgsmål skal ligge i, og selvom jeg ikke er blevet enig med mig selv faldt valget på denne kategori, udelukkende for at få postet spørgsmålet inden jeg glemmer det.

Hvad skal der til for at folk forstår et givent teknisk emne?

Hvis jeg eksempelvis skulle forklare hvordan en Arbitary Logic Unit fungerer, eller hvordan forskellige meteologiske forhold har indflydelse på vejret, eller hvordan ingeniører håndterer infrastruktur problemer i forbindelse med bygning af en metro, hvilke metoder skulle jeg så bruge, for at alle, med et minimum af interesse for emnet, ville kunne forstå det?
Avatar billede ladyhawke Novice
13. december 2004 - 16:46 #1
Det er da noget af en opgave du har sat dig for. Jeg tror ikke der findes en entydig løsning. Problemet er at alle har forskellige forudsætninger og desuden er der bunker af pædagogiske retninger, der alle mener de er bedst.

I denne sammenhæng lyder det som om du ikke vil ramme en specifik målgruppe og så er du nødt til at forklare så enkelt at alle, selv uden nogen som helst forudsætninger, kan forstå det og det vil så skræmme nogen af dem væk, som har lidt brgreb om emnet.

Du kan dog gøre følgende: lad være med at bruge forkortelser (det er vildt irriterende hvis man møder nogen man ikke forstår), forklar tekniske begreber (evt. via link til en ordliste). Hold sproget så frit for fagudtryk som muligt (bortset fra absolut nødvendige termer).
Avatar billede miss-g Seniormester
14. december 2004 - 00:51 #2
Du kan måske finde inspiration hos Karboe: http://www.mkdata.dk/pctutor/ eller hvis man læser guiderne hos EDB priser, de er forklaret så man kan følge nogenlunde med - eksempel: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10890&Guide=true&Showguide=1585

Billeder/illustrationer er altid meget godt, så det ikke bare bliver tekst og tekst, og med dem kan man forklare en del *S*
Avatar billede lemon Nybegynder
14. december 2004 - 01:15 #3
Joh, det er da fair at sige at der ikke findes en entydig løsning, men synes nu alligevel der er nogle gode retningslinjer i kommer med. Jeg har i hvert tilfælde fået lidt flere "stikord" at arbejde med. Smider i begge lige et svar?
Avatar billede ladyhawke Novice
14. december 2004 - 09:06 #4
jeps :o) De bedste ønsker med projektet, skal nok lægge mere her hvis jeg finder andre gode ideer
Avatar billede lemon Nybegynder
14. december 2004 - 11:22 #5
Jo tak :o) Jeg kvitterer gerne med et par links til ovenstående emner når/hvis det lykkedes at formidle det i et anti-teknisk sprog.