Avatar billede imran Nybegynder
13. december 2004 - 12:22 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

linux istedet for windows?

Hej alle sammen

Jeg synes selv at jeg har fået alle tiders idé, men er ikke sikker på at den holder i virkeligheden!

Så jeg tænkte på at dele den med jer for at få noget respons på om det er noget, som er værd at arbejde videre på...

Min idé er som følger:

Starte et firma op med speciale i at "konvertere" eksisterende  systemer/netværk til linux eller unix.

Den ummiddelbare fordel vil være hastighed såvel som minimering af virus risici!! Desuden vil den oplagte motivation for firmaer/kommuner(eller andre interesserede organisationer f.eks skoler) være at de kunne spare penge på det, idet meget af softwaren knyttet til linux/unix kan rekvireres ganske gratis, eller i hvert fald til en brøkdel af prisen i forhold til windows-platformen...

Firmaet skulle så tilbyde at servicere de kunne man så har anskaffet sig og agere som kundens It-afdeling i en periode samtidig med at man lærte medarbejder op hos kunden til at håndtere netværket...

Er der en idé her eller hvad synes i??

på forhånd mange tusind tak for hjælpen!!!
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
13. december 2004 - 12:25 #1
Jeg tror ikke du er den første med den idé, men Gud være med dig. Det er en nobel sag.
Avatar billede dsj Nybegynder
13. december 2004 - 12:32 #2
Det kræver nogle meget seriøse kompetencer indenfor både Windows, *nix-systemer, og alle de systemer kunderne måtte have kørende på deres Windows-platform samt deres mulige alternativer på *nix-platformene.

Lidt mere end hvad gymnasie-knægten på 18-19 år, der synes det er sjovt at rode med Linux, kan klare på egen hånd.
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. december 2004 - 12:34 #3
Hmmm God ide, men jeg tror det er op ad bakke. De fleste kender windows og er vandt til at bruge det. Jeg tror de færreste er parat til at lave skiftet totalt til et rent linux miljr.

Måske kommer du længere med at kunne foreslå en serverløsning baseret på linux med windows på klienterne. Det er dels transparent for brugerne og det er her de mange penge ligger. F.eks. opstilling af domæne server, fil, print, mail, web, database og ftp server samt evt firewall altsammen baseret på linux. Ønsker nogle af kunderne så også desktop på linux så er det jo bare at installere dette
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2004 - 12:35 #4
Min kære unge ven, for du må være ung siden du er så blåøjet, men lad dig ikke gå på af mine udtalelser de er ikke ondt ment.
Hvis du vidste hvor mange timer jeg har spildt af mit liv på at introducere Linux på bl.a. skoler, du kæmper mod noget som jeg ved er forbudt at skrive her på eksperten
I den verden hvor du forestiller dig du vil til at operere bruger man rigtig megen tid på at klø hindanden på ryggen og vaske hindandens hænder.
Hvis du vil lytte til et godt råd ! DROP DET ellers må jeg sige "jakobsynder`s" fromme ønske er på sin plads
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
13. december 2004 - 12:35 #5
Jeg tror ikke den holder vand.

Du vil konvertere systemmer / netværk til linux unix, Fin ide, men vil du skrive ehel vores regnskabs system om til linux ? "det kommer til at tage en krig da vi har fået det specielt designet"

Folk vil muligvis spare penge på licenser ja, men hvad med den tid der skal bruges i oplæring, og i oplæring af medarbejder der under alli om stændigheder skal til at lære et system som aldrig kommer til at ligne windows alligevel.

Tror at alle de sparede kroner vil blive ædt op i administration, oplæring, nedetid osv osv.

Mindske ricici for vira, Tjaaaa men det kan et ordenligt Virus program klare. og nogle stikse sikkerheds politikker klare Spywaren rimeligt godt.

Misforstå mig ikke Jeg tager hatten af for din ide, men Som IT-Admin ville jeg aldrig binde vores systemmer op på at alt skulle
pkt 1 konverteres til linux
Pkt 2 outsorces til anden side men vi andre lære systemmerne

Linux er godt til nogle ting, men jeg vil stadig fraråde IT Folk at benytte det på desktop systemmer, hvilket jo er et must i en installation som vores der er bygget op omkring Tynde clienter, Dvs folk skal lære linus desktopppen i stedet for den vane kente Windows. Sad but true

MC
Avatar billede imran Nybegynder
13. december 2004 - 12:45 #6
Jeg hører jer!! Men tænkte på at lære nogle medarbejder op ude hos kunderne ved hjælp af noget e-læring, dette kan gøres meget nemt og billigt!! Disse medarbejdere vil jo typisk være eksisterende superusers/systemadminstratorer... Hvis man nu, som jeg hører fra jer, siede desktop-delen væk og koncentrerede sig om server-delen?
Avatar billede dsj Nybegynder
13. december 2004 - 12:51 #7
Følgende artikel kunne måske sætte tingene lidt i perspektiv: http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5474

Citat: "En analyse viste, at det var billigere at overtale Microsoft til at bygge særligt sikre versioner af Windows XP og Windows 2003 server, end det var at skifte til open source for de 525.000 ansatte i det amerikanske luftvåben."

Det viser, hvor dyrt det egentlig er at skifte platform, da det garanteret ikke er billigt at få udviklet en speciel-version af Windows :-)
Avatar billede imran Nybegynder
13. december 2004 - 13:13 #8
Tusind tak for jeres kommentarer, jeg overgiver mig!!! Men lader lige ideén rumsterer i baghovedet og vender tilbage, hvis jeg har yderligere at tilføje. Da jeg er spritny på eksperten vil jeg lige spørge om hvordan man lukker for et spørgsmål?
Avatar billede dsj Nybegynder
13. december 2004 - 13:15 #9
Du lukker et spørgsmål ved at accepterer et svar, andres eller dit eget (du kan så selv svare på dit eget spørgsmål).
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
13. december 2004 - 13:47 #10
Det er godt du er lydhør overfor folks gode råd og erfaringer, men du skal da ikke ligefrem overgive dig :-)

Jeg synes det er et fedt initiativ, og jeg er sikker på at hvis du finder din niche skal du også nok kunne få succes.

Det er muligt jeg er lidt romantisk, men en sådan virksomhed (profitabel eller ej) er jo også et ideologisk initiativ.

Nu ved jeg ikke hvordan IT-undervisningen fungerer i folkeskolen i dag, men du kan da også installere Linux som alternativt OS på elevmaskiner, og undervise de IT-ansvarlige i dets brug, så de kan videregive lærdommen til eleverne.
Indoktrinering er vejen frem du! :-)

Det kan godt være det er dyrt for det amerikanske luftvåben at skifte til Linux, det er jeg slet ikke i tvivl om at det er, men min svigermor der ellers er teknisk retarderet, skiftede fra IE, Outlook og MS Office til FF, TB og OpenOffice og fandt sig til rette på en halv times tid. (hun beholdte dog Windows som platform)

- Du regner vel ikke med at din første kunde skal være Den Danske Bank?

Jeg håber helt sikkert at du ikke giver op så nemt, men forsøger at undersøge lokalmarkedet for muligheder. Find ud af hvem der er til at stikke i, hvem der faktisk har en interesse i at skifte (evt. nogle der står overfor licensopdatering i forvejen), hvem der har beføjelser til at tage beslutningen, osv. osv.

Din fordel vil være, at din startkapital ikke behøver være ret stor, og dermed kan du jo eventuelt starte op i din fritid. I.e: don't quit your day job - yet :-)

Held og lykke med det.
Avatar billede imran Nybegynder
13. december 2004 - 13:52 #11
Tak for opmuntringen, jeg opgiver heller ikke, jeg vil lade ideen rumstere lidt endnu og se om jeg kan få overtalt andre...
Avatar billede imran Nybegynder
13. december 2004 - 14:17 #12
undskyld mig meget, men jeg ved altså ikke helt forstået, hvordan jeg lukker dette spørgsmål, eller SKAL jeg det??
Avatar billede tomb3 Nybegynder
16. februar 2005 - 14:07 #13
jmran> Du smider et svar, derefter kan du acceptere dit eget svar, og spørgsmålet er lukket.
Avatar billede imran Nybegynder
21. februar 2005 - 09:49 #14
Prøver lige at lukke spørgsmålet.