Avatar billede goose Nybegynder
10. december 2004 - 16:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Danske karakterer i mailemne

Er det hos mig den er helt gal eller hvad ?

Når jeg modtager mails fra eksperten, er alt hvad der hedder æ, ø og å i emnet erstattet af X

Når jeg modtager andre steder fra er alt normalt ...

/Goose
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2004 - 17:40 #1
Bliver de alle sammen til X?
Og det er kun i emnet, den er gal?

Har du mulighed for at prøve med et andet mailprogram, for at se, om fejlen også optræder der?
Hvilket mailprogram bruger du?

Hvis æøå bliver til cxf (mener jeg), så er det tegn på at de kommer igennem en mailserver eller et mailprogram, der ikke accepterer andet end us-ascii. De fleste idag kan sagtens håndtere 8bit tegnsæt som f.eks iso-8859-1.

Hvis jeg får din adresse, kan jeg prøve at sende et par testmails til dig, så vi kan afgrænse problemet.
Avatar billede goose Nybegynder
10. december 2004 - 18:08 #2
ja, de bliver alle sammen til X
Ja, det er kun i emnet de bliver erstattet

Jeg bruger Outlook 2003

Jeg har selv sendt adskillige testmails, både fra webamil og mit mailprogram uden at der er fejl, det er tilsyneladende kun når der kommer mails fra eksperten.

Du må da gerne prøve på admin@ [brugernavn på eksperten]. dk

Skal lige siges, at jeg netop har skiftet udbyder til unoeuro, men alligevel ?

/Goose
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2004 - 19:39 #3
Jeg har netop sendt to testmails til dig.

Begge er med rå 8-bit tegn i subject. Den ene er med UTF-8 og den anden med iso-8859-1. Jeg vil tro den ene af dem vil fejle ved dig.
Avatar billede goose Nybegynder
10. december 2004 - 19:45 #4
Ja de fejler begge to, subj. er i begge tilfælde x'er :o(

/Goose
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2004 - 19:51 #5
OK, så har vi fået diagnosticeret problemet. Det består af to underproblemer:

1) Eksperten MIME-encoder ikke emnelinien.
2) unoeuro's mailserver håndterer ikke 8-bit tegn.

Hvis bare et af de to underproblemer bliver ordnet, vil du ikke længere opleve fejlen på mails herfra.
Avatar billede goose Nybegynder
10. december 2004 - 20:04 #6
okay, nu er jeg ikke lige så stiv i det her emne.

Begge mail du har sendt ser bl.a. således ud i headeren:

X-Amavis-Alert: BAD HEADER Non-encoded 8-bit data (char C3 hex) in message header 'Subject': Subject: \303\246\303\270\303\245\n

Da problemet er opstået efter mit skift til unoeuro prøver jeg lige at kontakte deres support.

/Goose
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2004 - 20:17 #7
Ja. En mailheader må sådan set også kun bestå af 7-bit tegn, så hvis man bruger 8-bit tegn skal man encode dem.

Når det så er sagt, så plejer de fleste mailservere bare at sende 8-bit-tegnene videre selv om strengt taget er ugyldige. Det er derfor jeg ikke havde bemærket problemet.

Til gengæld bør du være glad for at de tilsyneladende kører viruscheck på din indkommende post.
Avatar billede goose Nybegynder
10. december 2004 - 20:20 #8
Ok, og ja, viruschecket var en af årsagerne til skiftet :o)

Jeg prøver at kontakt unoeuro eller også lever jeg med det :o)

Smid lige et svar.

/Goose
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2004 - 20:24 #9
Nej. Vi konstaterede jo, at der rent faktisk ER en fejl på eksperten.dk. Dette spørgsmål bør forblive åbent indtil den fejl er løst. Spørgsmålet fungerer nemlig som fejlrapport.
Avatar billede goose Nybegynder
10. december 2004 - 21:59 #10
Okay, så lader jeg den stå lidt :o)

/Goose
Avatar billede stalle Nybegynder
16. januar 2005 - 23:47 #11
Desværre må man også konstatere at eksperten.dk er er jævnt ligeglade med brugernes ønsker og rapporteringer af fejl.

Det er kun beklageligt
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2005 - 08:24 #12
Tjah.

Jeg har heller ikke været meget på eksperten siden deres system glemte at give gratis pro til de mest aktive i starten af december. Jeg henvendte mig til support og fik et automatisk svar om at de ville vende tilbage til mig inden for 2 dage, men har ikke hørt noget.

Her er et svar, hvis du gerne vil have lukket.