Avatar billede keffy Nybegynder
05. december 2004 - 00:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan min PC (sort skærm) fixes efter mislykket forsøg?

Først bliver noget virus identificeret af mit antivirusprogram (E-trust), men ved scanning kunne den ikke findes,
...så system-gendanner jeg den til to før før (hvilke jeg finder ud af, at det skulle aldrig have gjort - skulle have deaktiveret den)...
Dette medførte Sort Skærm også i fejlsikret tilstand.
Kan det reddes?
Kan jeg redde nogle af mine filer?
Avatar billede haverslev Novice
05. december 2004 - 00:58 #1
Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd og din Cd-Key klar, kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.

Lav dette efterfølgende:
Snavs / Spyware:
Snavs/spyware på pc`en:Hent og installer programmet Spybot:
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
og opdatere det, kører programmet ved at klikke på "Check for problems". Den finder helt sikkert en del "snavs", hvis det er første gang, det bliver kørt på pc`en.

Det Spybot finder af "snavs", klikker du på "fix selected problems", klik "Yes" og der vil komme grønne flueben udfor hver enkelt linie, efterhånden som den "fixer" dem.
Der kommer så en boks "XX antal fixed" - Klik OK.
Herefter klikkes på knappen "Immunize" i venstre side, og den checker alle "bad products", klik på "+ imunnize", og du kan lukke programmet spybot.

Kør en tur med denne:  http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe - Virusscanner.
Aktiver det hele i opsætningen derinde, så den kan skanne alt igennem.
Avatar billede levich Nybegynder
05. december 2004 - 00:59 #2
Det mest sikre er nok at finde en anden computer, og så sætte din harddisk til den som sekundær (slave) harddisk. Herved kan du boote med den anden computers harddisk og så blot læse din egen harddisk. Nu kan du så tage backup af de vigtige filer.
Avatar billede keffy Nybegynder
05. december 2004 - 01:53 #3
OK, jeg vil prøve den første og har levich's mulighed har jeg måske af naboen eller af en ven der bor ca 50 km fra mig søndag eller mandag.
Avatar billede keffy Nybegynder
06. december 2004 - 18:49 #4
Det hjalp bare delvist, nu er jeg på igen og har fået fjernet virusset samt spyware, som jeg var bekendt med.
Det der skete på min var, at den ikke gav mig valget til REPAIR under installation, den ville åbenbart hellere slette det det men gav mig valget at slette det. Det turde jeg ikke at göre, derfor oprettede et andet operativt system.
Prövede, men den var aå på vej at slette det.
Jeg oprettede en ekstra operativt system istedet for og er ved at brände filerne på en CD.
Nu kan jeg ved opstart välge mellem de to operativt systemer.

Den förste går som et helt nyt windows-program selvom jeg har adgang til min gamle filer,

det andet gå stadig i sort, kan man få det andet tilbage??
Du har pointsne til gode hos mig haverslev
Avatar billede haverslev Novice
06. december 2004 - 20:24 #5
Har du scannet "hele" harddisken med begge programmer ?

prøv lige dette og start op efterfølgende på din "normale" windows:
Rep. af ødelagte og fejlbehæftede systemfiler samt en erstatning eller rep. af dem:
Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)Du skal have din XP-skive i Drevet.

Hvis den starter normalt op og du vil have fjernet "valg" af 2xXP i opstart:
Du kan manuelt fjerne den ved at slette deres folder på harddisken.
Du skal være helt sikker på hvilken folder der bruges til den du vil beholde, men kan så ellers slette den anden.
Du kan se hvilken en du skal beholde, ved at være startet op på den. klik start  > kør, skriv cmd og tryk enter.
Skriv så:cd %windir%  og tryk enter.  Den skifter så til det aktuelle windows system, og den må du ikke røre. -  F.eks c:\windows
Klik på start > indstillinger > kontrolpanel > system, fanebladet system, indstillinger under start og genoprettelse.  Klik knappen ”Rediger”
Her kan du nu slette de linier som refererer til den/de installationer du vil slette.
Læg mærke til at foldernavnet står i linien og du kan derfor identificere de rigtige linier på denne måde
Du skal finde filen Boot.ini den ligger i roden af C:\
For at se Boot.ini, følg vejledningen:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Avatar billede keffy Nybegynder
06. december 2004 - 21:49 #6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WIN
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WIN="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Avatar billede keffy Nybegynder
06. december 2004 - 21:52 #7
Jegskabte WIN, husker, så den den går jeg ud fra at jeg skal slette.
Avatar billede haverslev Novice
06. december 2004 - 21:55 #8
Sådan skal den se ud, slet den der er øverst.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Avatar billede haverslev Novice
06. december 2004 - 21:56 #9
Ok, så først din sidste kommentar, efter jeg havde skrevet. ;)
Avatar billede keffy Nybegynder
06. december 2004 - 22:03 #10
så har jeg fundet boot.ini
Avatar billede keffy Nybegynder
07. december 2004 - 16:48 #11
Nu er der operative den
1, Microsoft Windows XP
2, Windows standart, hvilket som den körer på.
Men den förste nävnte kan ikke köre pga mangelnde eller skadet fil <windows-rot>\system\hall.dll
Jeg går ud fra at det förste var mit gamle med det hele, som jeg godt kunne tänke mig tilbage, kan det lade sig göre bl.a. ved hjälp af systemgendannelse?
Avatar billede haverslev Novice
07. december 2004 - 19:19 #12
Du kan prøve, men tror ikke helt på det.

Du kan prøve at åbne din boot.ini igen og kopier/erstat den med din gamle boot her:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WIN
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WIN="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Avatar billede keffy Nybegynder
07. december 2004 - 23:00 #13
Det vigtigste var at jeg ikke tabte mine värdifulde filer, men nu vil jeg bare have et operativ
Nu da den körer på WIN som jeg skabte i foregårs, pröver jeg at lade den se sådan ud
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WIN
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WIN="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
så må jeg bare bruge tiden til at genskabe div. programmer.