Avatar billede lindgaard Nybegynder
04. december 2004 - 00:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indfrielse af obligationslån.

Hejsa.

Jeg skal sælge en lejlighed og i den forbindelse indfri et obligationslån. Lånet er 6 % og optaget til kurs 95,4(1997). Hovedstol er 250000 og restgælden er 227000. Kursen er nu 103.

Hvad skal jeg regne med at betale for at indfri et sådant lån inkl. kurstab og evt. gebyrer(bare ca.)???

Nogle der har prøvet at indfri et obligationslån...Har kigget lidt på nettet og kan se jeg kan indfri til kurs 100.

Kan man stille følgende regnestykke op.

227000/95*100 lig med 239000. 227000-239000 lig med et kurstab på 12000 og så kommer gebyrer oveni?

Jeg ved godt det er et lidt sjovt spørgsmål...Håber nogen kan hjælpe...
Avatar billede janius Nybegynder
04. december 2004 - 01:26 #1
Det letteste og mest præcise må vel være at kontakte kreditforeningen. Det er jo dem der bestemmer gebyrerne :(
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2004 - 02:36 #2
Et obligationslån kan opsiges til indfrielse med to måneders varsel til en termin til pari kurs = 100. Det er den nominelle restgæld til kurs 100, som skal indfries.

Kurs på udbetalingstidspunktet kommer ikke ind i billedet ved indfrielse. Du fik jo kurstabet (kurs 95,4) ved lånets udbetaling.

Ved indfrielser i f.m. en handel oprererer man med begrebet "straksindfrielse". Det sker også til kurs 100.

Men oven i opererer kreditforeningerne med begrebet "differencerenter". Det forklares lige med et eksempel.

Du skal først lige forstå, at når et lån indfries i kreditfreningen til en TERMIN til kurs 100 er der af debitor betalt renter a 6% frem til terminsdagen.
Pr. terminsdagen udbetaler kreditforeningen et tilsvarende beløb til obligationsejerne til kurs 100 (= udtrukne obligationer) plus 6% renter.

Vi antager du skal indfri lånet den 10/1 2005, dvs. 2 mdr og 21 dage før næste termin den 1/4. Indfrielsesbeløbet kan opgøres sådan:

Restgæld pr. 31/12 til kurs 100
Renter 6% fra 1/1 til 10/1
Differencerenter fra 10/1 til 31/3
Opsigelses- og indfrielsesgebyr
Evt gebyr til bank/mægler/advokat

Pr. terminen 1/4 skal kreditforeningen betale 6% rente til obligationsejerne. Men du har kun betalt 6% til kreditforeningen indtil den 10/1.

Kreditforeningen får sine penge og de 6% den 10/1 og skal først betale dem videre til obligationsejerne den 1/4.
I den mellemliggende tid kan kreditforeningen selv "kun" tjene fx. 1,5% i rente af pengene. Differencen på 4,5% (6 minus 1,5) skal du betale i differencerenter. Altså 4.5% af restgælden for perioden 10/1 til 31/3.

NB: Kommer indfrielsen først til at ske den 10/2 skal der betales differencerenter frem til den 1/7, da det nu er den tidligste termin, som opsigelse kan ske med. Opsigelsesfristen er altid to måneder til en termin.

Skriv hvis den var for svær.    ;)
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2004 - 03:10 #3
Opsigelses- og indfrielsesgebyr til kreditforeningen er typisk på kr. 300,00 + 750,00.
Derimod har jeg kendskab til at gebyr til bank/mægler for at foretage opsigelse og få en opgørelse fra kreditforeningen "Straksindfrielse med differencerente" kan være på kr. 3.000,00 eller mere. De er nogle blodhunde!

Det er en simpel ekspedition som bank/mægler/advokat kalder "Ekspeditionsgebyr kreditforening" eller "Omprioriteringsgebyr" eller lign.
Sørg for på forhånd at få aftalt gebyrenes størrlese.
Avatar billede lindgaard Nybegynder
04. december 2004 - 10:08 #4
Hej halifax. Tak for det gode svar. Du skal nok få alle points :)

Kan du svare på om jeg har regnet kurstabet rigtigt ud eller gør man det på en anden måde?
Avatar billede halifax Nybegynder
04. december 2004 - 15:14 #5
Kurstabet er reaiseret på udbetalingstidspunktet i 1997, hvor den som optog lånet har påtaget sig en gæld på kr. 250.000 - hovedstolen.

Men ejeren i 1997 har kun fået udbetalt kr. 250.000 a kurs 95.4 = kr. 238.500, altså et kurstab på 11.500,00.

Det er faktisk ikke realistisk at tale om kurstab ved indfrielse.

For uanset om lånet afdrages på normal vis over 30 år, eller indfries før tiden sker det til kurs 100.
Ved førtidig indfrielse er det FORUDSAT at kursen på obligationerne er 100 eller derover.

Modsat - forestil dig at kursen er faldet til fx. kurs 90.
Her vil debitor (dig) vælge at købe obligationer svarende til restgælden på kr. 227.000,00 og overdrage dem til kreditforeningen.

I det tilfælde ville indfrielsen koste dig 227.000 a kurs 90 = kr. 204.300,00 + gebyrer.

Ved kursfald vil debitor altså "tjene" på at indfri sit lån før tiden.

Det er præcis den mekanisme som ligger bag, når husejere ved kursfald "konverterer" deres lån:

En husejer låner 1 million til 5% til kurs 99 og får udbetalt 990.000,00. Et beskedent kurstab på kr. 10.000,00.

Nu stiger renten til 7% og 5-pct. obligationerne falder til kurs 85. Husejeren indfrier nu sin gæld ved at købe obligationer til 85 = 850.000,00, som han låner i kreditforeningen til 7%

Husejeren har i ét hug barberet kr. 150.000,00 af sin gæld, skattefrit. Til gengæld skal han forrente gælden med 7%.

Ved rentefald og kursstigning konverteres den modsatte vej:

Et 7% lån på 1 mill. indfries til kurs 100 = 1.000.000,00.

Til indfrielsen optages nyt lån a 5% til kurs 99. Husejeren skal låne 1.011.000 x 99% = 1.000,000,00 rundt regnet.

Hans gæld stiger kr. 11.000,00. Til gengæld er 2% lavere af hele gælden.
Avatar billede lindgaard Nybegynder
05. december 2004 - 17:07 #6
Endnu en gang tak halifax. Har du fået pointsne, er lidt usikker på hvordan jeg giver dig dem. Har markeret dit navn og trykke accepter...håber det virker :)
Avatar billede halifax Nybegynder
05. december 2004 - 17:59 #7
Det virker - har fået pointene og siger tak for det.

Ønsker dig et godt, hurtigt og tilfredsstillende salg i forhold til alle de faldgrubber, der kan være i forbindelse hermed.  :)
Avatar billede lindgaard Nybegynder
05. december 2004 - 18:40 #8
Tak for det.

Som jeg kan se ud fra dit svar og lidt netsurfing vil det koste os ca. 5000 kr. at indfri lånet. Det er ok.

Vi skal som sagt sælge en ejerlejlighed(1-værelses)i København(Amager). Vi har selv fundet en køber og nu mangler vi bare en boligadvokat til at ordne papirerne. Har kigget lidt på Vilsøe. Det koster 8500 som køber og sælger deler. Vilsøe er med i en kæde der anbefales af forbrugerrådet. Vi har nok sparet 30000-40000 kr. ved selv at finde køber og på den måde undgå ejendomsmægleren. Så kan jeg købe et kamera for nogen af de penge :)))) Endnu en gang tak for hjælpen :)