Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
29. november 2004 - 20:12 Der er 4 kommentarer

Problem med opstart

Computeren er en 3-4 år gammel fujitsu siemens med win xp.
Når jeg starter den op, kommer fujitsu-logoet, bliver stående, hvorefter der kommer to sætninger nederst på skærmen:

"Verifying DMI pool data......
Boot from ATAPI cd-rom:"

her bliver den så stående indtil man slukker igen.

Jeg har prøvet at søge lidt efter hjælp, og har ud fra det jeg fandt, prøvede jeg, at ændre boot rækkefølgen i bios fra at være
"A: - Cd-rom - HDD 0"

til at være

"A: - HDD 0 - Cd-rom"

Nu kunne jeg komme ind og vælge om den skule startes i 3 slags fejlsikret eller normal tilstand. Da fejlsikret ikke virkede, prøvede jeg med normal.
Derefter begyndte den at loade windows... lang tid ...så kom der en blå skærm frem i cirka 1 sek, hvorefter den genstartede. Nu har jeg sat den tilbage til forrige rækkefølge i bios.

Jeg har ingen anelse om, hvordan problemet startede, da jeg gik fra den for at spise, fungerede den fint, og da jeg kom ind igen stod den med fujitsu-start-logoet på.

håber det er forståeligt, på forhånd tak

/lukas
Avatar billede peet-49 Novice
29. november 2004 - 20:14 #1
HDD 0 skal være først, så er first boot harddisk.
Avatar billede peet-49 Novice
29. november 2004 - 20:15 #2
Prøv at tage cdrom af kablet.
Avatar billede rudestrand Nybegynder
30. november 2004 - 13:42 #3
Det kunne lyde som en fejl i boot sektoren på din harddisk, kan komme lige pludselig. Det forhindrer XP i at loade helt. Det kan normalt omgåes ved at geninstallere Windows, da de dårlige sektorer på harddisken så springes over.
Avatar billede lucky_lukedk Nybegynder
30. november 2004 - 19:13 #4
jeg har prøvet at geninstallere windows (recovery cd fra fujitsu), men det kan jeg ikke få den til.
når jeg bruger hoved-cd drevet står den bare og blinker ved "boot from atapi cd rom",
Ved secondary cd drevet kommer der "boot from atapi cd-rom: failure".

Hvis ingenting virker, vil jeg sætte harddiskene ind i en anden computer, tage alt over som ikke må slettes, og så formatere. Så kan jeg forhåbentligvis igen installere windows på den.

/lukas