Avatar billede cyb Nybegynder
29. november 2004 - 11:56 Der er 2 kommentarer

Installation af JAVA - J2SE50

Jeg har problemer med at installere J2SE50 eller jre-1.5.0 på min mandrake 10.0 powerpack, for at anvende plugin i firefox.

Jeg har prøvet at anvende den indbyggede update i rpmdrake, men der er ikke nogen opdateringer til java.
Dernæst har jeg prøvet at downloade rpm filen fra sun, men når jeg har udpakket den - skiftet rettighedder på den og prøver at installere den (rpm -iv jre-1.5.0 ....) fra en konsol (som root via. su) får jeg en fejl med at det allerede er installeret. Hvis jeg så prøver at afinstallere det (rpm -e jre-1.5.0 ...) får jeg en fejl om at det ikke er installeret.

Er der nogen der ved hvad der er galt og hvad jeg kan gøre for at få det til at virke?

På forhånd tak
- cyb
Avatar billede olly Nybegynder
29. november 2004 - 16:37 #1
En ide kunne være at force install af den.

rpm -ivh "jre.rpm" --force

Så skulle den overskrive og glemme alt om dependencies hvis jeg husker rigtigt. (Er ikke rpm mand)
Avatar billede cyb Nybegynder
01. december 2004 - 10:11 #2
God ide. Det lykkes at køre installationen igennem med --force slået til, men jeg er ikke sikker på at det virker. Jeg prøvede at lave et link til mit firefox plugin bibliotek men det bevirkede bare at firefox ikke virker mere. Jeg prøvede derfor om jeg kunne afinstallere igen men rpm -e jre-1.5.0 ... giver mig stadig fejlen at det ikke er installeret.
Er der nogen måde jeg kan teste om java 1.5 virker som det skal? Er der nogen mandrake specifik årsag til at jeg ikke umiddelbart kan installere den nye java version?