Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 19:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilke typer af søgemaskiner

Hvad kalder man i fagsprog en søgemaskine som google, og hvad kalder man en som jubii. Jeg kalder dem hhv. fritekst- og hierarkisk, men det er jo ikke særlig professionet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. november 2004 - 20:05 #1
Google er en søgemaskine (den betjener sig af en robot)
Jubii er et index
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. november 2004 - 20:06 #2
Nogle gange kanldes maskiner som google også for meta søgemaskiner, men den betegnelse er lidt gammeldags, da google og de fleste andre, ikke bruger meta tags mere
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. november 2004 - 20:08 #3
Hvis du interessere dig for søgemaskiner generelt, har jeg skrevet en artikel om fremtidens søgemaskine, den giver lidt teori på hvordan bl.a. google virker i teorien

http://www.eksperten.dk/artikler/261
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 20:11 #4
Vil det sige, at Google er en index-søgemaskine?
Og hvad er så Yahoo?
Avatar billede olebole Juniormester
22. november 2004 - 20:15 #5
<ole>

Med al respekt, bufferzone - men en meta-søgemaskine er en søgemaskine, der samler resultater fra flere søgemaskiner og præsenterer disse for brugeren.
Et eksempel er www.metacrawler.com  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. november 2004 - 20:30 #6
olebole> Ikke i den oprindelige betydning. Der opdelte man søgemaskinerne i tekst indexiserings maskine og meta maskiner, hvor teks indexiseringsmaskinerne uddrager indholdsord og meta maskinerne kikker på metadata. Meta maskinernes styrke ligger i smalle søgemaskiner hvor teknsik kyndige forfattere med en vis diciplin indsætter gode og relevante metatags i deres dokumenter for at gøre dem søgebare. Meta maskiner egner sig ikke til dokumenter der bl.a. skrives af tvivlsomme typer, der er interesseret i trafik og ligeglade med kvaliteten af søgemaskinen.

Du har nok ret i i at meta i dag bl.a. bruges om samlings maskinerne
Avatar billede olebole Juniormester
24. november 2004 - 01:34 #7
... og en truende enighed sænkede sig over spørgsmålet ... ta.ta.ta.taaahhhhh ...  ;D
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 01:48 #8
Ja, det har jo været en spændende diskussion. Men jeg har desværre ikke fået svar på det, jeg spurgte om :-(