Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
16. november 2004 - 00:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Parallel til usb

Halløj.
Kender i det ? Problem på problem...
Jeg har netop købt en shuttle sb81p, em lille lækker sag. Desværre er der ingen parallel port på pc'en og da jeg har en canon lbp-660 der ikke har nogen usb-port, tænkte jeg at en parallel-adapter ville være sagen. Det er det bare bestemt ikke.
Når jeg installerer printeren vælger jeg porten: usb001
og jeg installerer så driveren (som iøvrigt er en w2k-driver idet printeren ikke understøttet xp) Windows printing system kommer så op og fortæller at jeg skal vælge port, og at jeg SKAL vælge lpt1.
Nå, men spørgsmålet er egentlig om man kan komme ud for at printeren slet ikke understøtter usb ? - og i forlængelse om der er noget jeg kan gøre ved det ?
Takkker på forhånd.
Avatar billede speedytech Nybegynder
16. november 2004 - 02:53 #1
Hvis du installer din Canon på USB01 - deler (sharing) printeren (højre klik, deling og giver printeren en share navn f.eks 'print'.
Oprettet en 'start.bat' fil ligger den i din 'startmenu'-'programmer'-'start' hvor der skal stå

net use lpt1: \\'maskinesnavn'\print

f.eks hvis din maskine hedder 'supermand' og du lavet et sharenavn på printeren som hed 'canon' skal den se sådan her ud..

net use lpt1: \\supermand\canon

Jeg håber lige på at du kan finde ud af, at lave en batchfil lige pt - ellers må du lige sige til.

Jeg har afprøvet løsningen - bare ikke lige på en canon printer. Men tror at det vil virke alligevel.
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
16. november 2004 - 16:01 #2
Hej speedytech,
den tror jeg du bliver nødt til at hjælp emig med.
Jeg ved sørme ikke hvordan man laver en batchfil?
Avatar billede speedytech Nybegynder
16. november 2004 - 22:16 #3
Det nemmeste er nok ud i en dos prompt. ('startmenuen' - 'kør' - 'cmd'
skriv 'cd sta' tryk på TAP (en pil hver vej) og 'enter'
skriv 'cd progr' tryk på TAP og 'enter'
skriv 'cd sta' tryk på TAP og 'enter'
skriv 'edit start.bat' og 'enter' (et blå vindue vil komme frem)
skriv 'net use lpt1: \\supermand\canon' (som forklaret tidliger.)
Hold din 'ALT' tast i bund og tryk på 'F' - tryk pil tasten op - og 'enter' og sig JA til at gemme.

Så skulle den starte op hvergang.
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
17. november 2004 - 13:20 #4
Det prøver jeg lige at kigge på. Af en eller anden grund vil den nu slet ikke acceptere mine printer-drivere.
Jeg vender frygtelig tilbage...
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
18. november 2004 - 19:31 #5
Når jeg efter at have skrevet "cd sta" og trykket "tap" (hvor den skriver "andre computere" trykker enter, skriver den at den angivne sti ikke blev fundet.
Hvad gør jeg forkert?
Jeg kan jo næsten fornemme at jeg skal have lavet en sti der hedder "andre computere", men ved ikke lige hvordan.
Ellers synes jeg det ser rigtigt ud når jeg højreklikker på på printeren under deling. Den har fået navnet "print" og med porten usb001.
Avatar billede speedytech Nybegynder
18. november 2004 - 23:45 #6
'cd sta' og TAP - skulle gerne være 'Start menu' eller i den retning , jeg har selv en engelsk windows kan ikke lige huske hvad det skal hedde.

Men noget i denne her stil

c:\dokuments and settings\'Computernavn'\ (det er her du gerne skulle starte)
'cd sta' - TAP - på engelsk - 'Start Menu' - Men måske 'Menuen Start' på dansk - hvis det er rigtigt skal du skrive 'cd menu' - TAP

også 'cd prog' - tap :- Så vil der stå \Programmer

også 'cd sta' - tap :- Så vil der stå \Start

til sidst
skriv 'edit start.bat' og 'enter' (et blå vindue vil komme frem)
skriv 'net use lpt1: \\supermand\canon' (som forklaret tidliger.)
Hold din 'ALT' tast i bund og tryk på 'F' - tryk pil tasten op - og 'enter' og sig JA til at gemme
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
19. november 2004 - 12:34 #7
Ahaaa
Det var jo der hunden lå begravet.
Jeg er næsten med, lige pånær hvor jeg skal holde Alt nede og trykke F, så vælger jeg jo 'ny' i menuen 'filer' er dette korrekt ?
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
19. november 2004 - 13:07 #8
Hmm, nu har jeg gemt start.bat-filen, og den ligger da også i menuen start.
Det hjalp bare ikke rigtigt desværre. Er det meningen at den skal tro at usb001 er en lpt-port eller hva' ?
Men det var da et forsøg værd, og du skal have 1000 tak for hjælpen. Hvis du ligger et svar får du naturligvis point.
/Jesper
Avatar billede speedytech Nybegynder
19. november 2004 - 16:07 #9
har du skreven 'net use lpt1: \\computernavn\print'
hvor computernavn skal skriftet ud med dit navnet på din computer?
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
19. november 2004 - 16:20 #10
Jeps - jeg er ret sikker på at jeg har gjort det rigtigt.
Når computeren starter op kommer der desuden et lille vindue op som hurtigt forsvinder igen, hvor jeg kan se at den husker start.bat-filen.
Avatar billede speedytech Nybegynder
19. november 2004 - 20:10 #11
mærkeligt.. - Jeg har ellers fået det til at virke flere steder.