Avatar billede ronni_p Nybegynder
13. november 2004 - 22:35 Der er 6 kommentarer

Navision C5 3.0 på en ekstern database

Hej,

Kan det lade sig gøre at eksportere alt data fra C5's egen database til en ekstern database og derefter køre C5 således at den bruger den eksterne database istedet for sin egen database.

Vi har endnu ikke besluttet os for, hvilken form for database vi vil benytte til dette, hvis det kan lade sig gøre, da vi endnu ikke er startet på projectet.

Vi er ikke interesseret i en løsning hvor man skal opdatere eller synkronisere dataen mellem C5's egen database og en ekstern database.

Systemet er tiltænkt en forretningsmodel hvor mange forskellige debitore kører som abonnementer og har nogle standart produkter de køber. Antallet af standart produkterne varierer fra debitor til debitor og antallet kan variere mellem de perioder de faktureres for. Dernæst skal kunderne have mulighed for at se deres kontoudtog, hente deres faktura samt fortage indbetalinger online.
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2004 - 22:41 #1
C5 kan køre på en MsSQL hvis du kunne have interesse !
Avatar billede ronni_p Nybegynder
14. november 2004 - 11:20 #2
Leif: Vi ønsker ikke at benytte en MsSQL server til opgaven. Vi er klar over at muligheden foreligger ved tilkøb af et MsSQL modul, windows server licens og en MsSQL licens, hvilket vi gerne vil undgå.
Avatar billede dma Nybegynder
14. november 2004 - 12:10 #3
SQL er den eneste externe database C5 kan køre på - og længere er den ikke. Du har kun de to valg - Native (C5's egen) eller Microsoft SQL. Sorry! Taler vi XAL, kan der bruges Oracle m.fl., men C5 er begrænset til de to!!
Avatar billede ronni_p Nybegynder
14. november 2004 - 12:34 #4
dma: Vil man ikke kunne lægge C5 over på eks. en oracle ved hjælp af et ODBC interface? og køre C5 over ODBC?
Avatar billede dma Nybegynder
14. november 2004 - 12:58 #5
For det første: ODBC er hamrende langsomt når vi taler bare moderate størrelser af data
For det andet: Det vil kræve intensive ændringer af C5. Du kan ikke bare skifte interface, for integrationen til SQL ligger i kernen og det har du ikke direkte kontrol over.

Så alt i alt: Give it up eller brug MSSQL!
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
20. november 2004 - 09:37 #6
Når C5 arbejder med en SQL server forventer den en bestemt funktionalitet. Det foregår godt nok via SQL ODBC men selv igennem end ODBC driver ser en Oracle og en MSSQL ikke ens ud.

Glem det - på XAL er der også forskellige kerner til Oracle og MSSQL - det er nødvendigt, og det findes ikke til C5.