Avatar billede davidfossil Nybegynder
12. november 2004 - 17:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Flere ASP.NET applikationer på samme test server

Jeg arbejder pt. med et par ASP.NET applikationer som jeg gerne vil kunne installere og arbejde på sideløbende på localhost (XP pro).

Har ikke nogle problemer med at få en enkelt applikation til at virke hvis den ellers får lov at ligge direkte i roden af min wwwroot, men kan det ikke lade sig gøre at afvikle applikationen fra en mappe?

Det jeg ønsker mig er at applikationen "testsite" fx kan ligge på adressen http://localhost/testsite/ og fungere med denne mappe som rod. Altså skal et link/img/etc. der hedder "/images/fisk.jpg" pege på http://localhost/testsite/images/fisk.jpg" ...

Jeg håber nogen kan forstå - og svare - på mit spørgsmål :o)
Skal man måske lave nogle virtual directories, eller er der noget med nogle FP webs ... ?
Avatar billede trekkies Juniormester
12. november 2004 - 20:32 #1
Har du set i din IIS om din testsite ligger der i?
Avatar billede burningice Nybegynder
12. november 2004 - 21:41 #2
hvis du bare bruger / direkte i din html er det browseren som skal regne ud hvad du mener, og den vil altid tage roden af dit domæne

du skal istedet bruge ~/ og lade asp.net fortolke det - på den måde vil den regne din path ud fra roden af applikationen og ikke domænet
Avatar billede burningice Nybegynder
12. november 2004 - 22:17 #3
og ja, det er et typisk problem... nogle gange forstår jeg ikke hvordan dr.dk kan holde alle deres afdelinger kørende ved at bruge undermapper istedet for subdomæner som tv2.dk gør det.
Avatar billede davidfossil Nybegynder
12. november 2004 - 23:14 #4
det var også det jeg selv var nået frem til...
det er sikkert et dumt spørgsmål, men er subdomains helt umuligt på localhost iis ?
ellers må man vel bare sørge for at skrive alle links, css-includes, scripts etc. om så de kører gennem en eller anden form for server control, eller hur?

endvidere ser det ud til at .net applikationer kun kan afvikles fra virtuelle mapper i iis? jeg får i hvert fald denne sjove fejl hvis prøver "direkte" at skrive navnet til en mappe:
Parser Error Message: It is an error to use a section registered as allowDefinition='MachineToApplication' beyond application level. This error can be caused by a virtual directory not being configured as an application in IIS.
Avatar billede burningice Nybegynder
13. november 2004 - 00:59 #5
en windows XP pro er begrænset til kun at kunne køre et website. Hvis du har en server-version kan du have lige så mange websites og subdomæner som du har lyst til.

Men ja, alle dine filer hvor du hardcoder en path skal på en måde fortolkes af asp.net, og det kan hurtigt blive noget bøvl.

Og nej, det behøver ikke at være en virtuel mappe, men hver .net applikation skal ligge i en mappe som kører i sin egen applikation i IIS. Du kan konfigurere en applikation til en normal mappe ved at vælge egenskaber for den og trykke på "create applikation".
Avatar billede davidfossil Nybegynder
13. november 2004 - 10:46 #6
to sidste uddybende spørgsmål (og smid så et svar):

1. Det kan altså ikke lade sig gøre at have flere websites kørende fra samme XP-spand overhovet? Man kan ikke lægge noget ekstra IIS-snask ind, eller snyde den på en eller anden måde? Jeg har hverken råd eller plads til at have en rigtig test-server stående...

2. Tidligere har jeg bare skiftet path til min wwwroot fra IIS kontrol panelet hver gang jeg skulle arbejde på et nyt site. Måske er det i virkeligheden det smarteste? Dog kan man sige om den nye løsning hvor alle urls prefixes med ~, at det giver den ekstra mulighed at et site uden videre arbejde vil kunne uploades i en undermappe på et webhotel, hvilket kunne blive nyttigt. Hvilken måde ville du foretrække at arbejde på?
Avatar billede burningice Nybegynder
13. november 2004 - 10:59 #7
for et år siden brugte jeg metoden med ~/ fordi at jeg da også syntes det var smart, og så slap for at oprette en nyt website hele tiden. Det blev dog for træls i længden, især da jeg arbejde sammen med flere andre, bl.a. en grafiker som bare skal have noget der virker... så han havde lidt svært ved det med at hans css-sheets skulle have endelsen aspx og alt sådan noget bavl. Så nu kører hver sin hjemmeside i sin eget site.

Ang. det med at have en "nedgraderet" iis har jeg faktisk prøvet det i en overgang. Jeg gjorde så det istedet, at jeg kopiere alt ud af mappen og kopiere noget andet ind. Det kan gøres med et simpelt bat-script, så det var til at overleve :)
Avatar billede davidfossil Nybegynder
14. november 2004 - 12:11 #8
tak for hjælpen - rigtig god idé med et par batfiler - måske kan man bare lave en .reg fil der skifter stien til wwwroot ...? det vil jeg kigge videre på - poster lige her hvis jeg finder på noget
Avatar billede burningice Nybegynder
14. november 2004 - 12:24 #9
nok ikke reg-fil, men du kan lave et vbs-script der ændrer i IIS's metabase (en slags regestreringsdatabse, bare til iis)