Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 19:06 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Visa, dankort etablering og drift (budget)

Er der én der tør og komme  med et realistisk bud på et budget for etablering og drift af en visa / dankort løsning til en dansk Internetshop med ca. 25 transaktioner pr. dag?
Avatar billede goose Nybegynder
09. november 2004 - 19:33 #1
se priser på betaling.dk:

http://www.betaling.dk/forret/index.htm

/Goose
Avatar billede goose Nybegynder
09. november 2004 - 19:34 #2
okay, et direkte link:

http://www.betaling.dk/forret/priser.htm

/Goose
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 20:39 #3
Jeg efterlyser et overblik over HELE budgettet... Umiddelbart kan jeg læse pågældende side til at omfatte følgende omkostninger:

PBS: Oprettelsesafgift: 1250,-
PBS: Årsabonnement: 1000,-
PBS: + Transaktionsbetaling (kr. 4.933,50,- pr. md v. 25 ordrer pr. dag/30 dg. pr. md.)
PBS: + Transaktionsbetaling 0,10 % af købsbeløbet (kr. 112.500,- pr. md. v. 1500,- pr. ordre)

Andre omkostninger
+ SSL certifikat kr. $1,595,- (2 år)
+ omkostninger til en certificeret leverandør af software
(http://www.betaling.dk/forret/software.htm) ????
+ Omkostninger til webhosting/server kr. xxx ,-
+ Omkostninger til udvikling kr. xxx ,-

(alle beløb er plus moms.)

Hvor mange flere "overraskelsesomkostninger" kan man forestille sig?
Avatar billede voirsous Nybegynder
09. november 2004 - 22:41 #4
Dunse jeg tror det er 'budgetet' da de færdige shop løsninger jeg kender til begge henviser til betaling.dk vedrørende udgifter til PBS.

http://www.scannet.dk
http://www.dandomain.dk
http://pay.freeway.dk/priser.asp
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2004 - 02:33 #5
Ang. "Transaktionsbetaling 0,10 %" ... Menes der 1 (én) eller 10 (ti) procent af købsbeløbet?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
10. november 2004 - 07:52 #6
0,10% betyder normalt 0,1%  ;-)
Avatar billede retep Nybegynder
10. november 2004 - 08:42 #7
Øhhh, ssl certifikat skal man da ikke betale for, det må da være en regning til betalingsgatewayen man lejer sig ind på...
Avatar billede voirsous Nybegynder
10. november 2004 - 09:46 #8
PBS: + Transaktionsbetaling 0,10 % af købsbeløbet (kr. 112.500,- pr. md. v. 1500,- pr. ordre)

får jeg også kun til kr. 1125,-  - 10% vil være urealistisk højt!
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2004 - 10:39 #9
Jeg beregnede "SSL certifikat kr. $1,595,- (2 år)" med udgangspunkt i Verisign's produkt  hér: http://www.verisign.com/products-services/security-services/ssl/ssl-certificate/index.html
Avatar billede retep Nybegynder
10. november 2004 - 10:59 #10
Okay... Men det er jo kun hvis du selv vil køre din betalingsgateway, og så er der så vidt jeg ved flere gebyrer til pbs.

Men normalt lejer man sig jo bare ind på en gateway, ligesom man lejer sig ind på et webhotel.

Priserne på dette varierer:
f.eks.
175/md ved wannafind
79/md ved dobs.dk
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
15. november 2004 - 11:37 #11
Der er vist noget forvirring her. Jeg vil give fsconsult ret i, at 0,10 % sikkert er 0,1 %. Havde de ønsket at skrive en, havde de skrevet 1 % eller 1,0 % og ti var blevet til 10 %. Og Dunse hvad er det for et regnskab du kører i kroner-dollar? (kr. $1,595)

Der er en opstartsafgift og dette kan du jo ikke regne med i et budget, da du jo ikke skal betale den afgift næste måned. For at modtage betaling skal du:
Godkendes af PBS (det er et engangsbeløb, der koster de 1250,-, du selv nævner.

Derudover skal du modtage din betaling via en sikker SSL-server. Det kan du få hostet af Freepay (www.freepay.dk) for omkring kr. 149,- pr. måned.

Og så skal du betale kr. 0,1 % af transaktionsbeløbet til PBS (dog min. kr. 1,95, så vidt jeg husker). Og så skal du være opmærksom på, at hvis du får betaling fra udenlandske kreditkort, så hæver PBS altså et væsentlig højere gebyr end de 1,95 kr.

Jeg håber, det har kastet lidt lys over dine bekymringer. Jeg benytter selv Freepay og er ganske godt tilfredse med det (det findes i øvrigt heller ikke billigere).
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2004 - 00:45 #12
Altså grundlæggende er jeg bare interesseret i at være fuldstændig af klaret med alle de omkostninger der reelt er forbundet med at implementere dankort i en eksisterende e-handelsløsning (som dog skal konfigureres).

Angående "budget" ... nej jeg taler ikke om henholdvis om ETABLERINGSOMKOSTNINGER og DRIFTSBUDGET

Det er jo ikke specielt fedt at smide tusindvis af kroner i troen om at dét var dét, og så kommer der lige en bon mere på et par tusinde - så hellere have et fuldt overblik - før man åbner pangekassen. Ang. det med dollars var det udelukket baseret på at jeg var blevet anbefalet Verisign. Men jeg kan forstå at verisign-løsningen kun er i tilfælde af at man selv vil hoste et SSL-certifikat, hvillket tilsyneladende ikke er nødvendigt.

Sagen er den at det er fastsat hvilken server løsningen skal hostes på, altså selver webshoppen (www.oscommerce.com), men jeg kan forstå at det er helt normalt at ssl-serveren lejes hos en anden udbyder.

Så sådan som jeg forstår det, ser regnestykket således ud:

ETABLERINGSOMKOSTNINGER:
PBS: Oprettelsesafgift: 1250,-
PBS: Årsabonnement: 1000,-

Altså: kr. 2250,-
+ Omkostninger til udvikling/konfiguration af selve webshoppen.

DRIFTSOMKOSTNINGER (budget):
PBS: + Transaktionsbetaling (kr. 4.933,50,- pr. md v. 25 ordrer pr. dag/30 dg. pr. md.)
PBS: + Transaktionsbetaling 0,1 % af købsbeløbet (kr. 11.250,- pr. md. v. 1500,- pr. ordre)
SSL-server hosting kr. 149 pr. md til freepay

Altså kr. 16.332,50,- pr. md.
+ Omkostninger til webhosting kr. xxx ,-

Andre omkostninger

(alle beløb er plus moms.)

Og så lige for en god ordens skyld... en GATEWAY er altså det samme som SSL-HOSTING eller hvad??? Et SSL-certifikat er altså noget en udbyder skaffer sig, og vedligeholder via. en SSL-server for at kunne tilbyde en betalingsgateway??? Har jeg forstået det rigtigt???
Avatar billede whatever Nybegynder
16. november 2004 - 01:10 #13
Så vidt jeg kan regne ud bliver transaktionsbetalingen følgende pr måned:

Antal ordre pr måned:
25 ordrer pr. dag * 30 dage pr. måned = 750 ordre pr måned

Omsætning pr månbed:
1500 kr pr. ordre * 750 ordre pr måned = 1125000 kr

Transaktionsbetalingen
1,95 kr * 750 ordrer = 1462,5 kr
0,1% / 100 * 1125000 = 1125 kr
Total pr måned = 2587,5 kr

Du skal være opmærksom på, at PBS kræver en kreditgodkendelse af din virksomhed før du kan få oprettet en indløsningsaftale. Jeg har flere gange oplevet, at hvis virksomhederne endnu ikke har aflagt regnskab (under et år gamle), skal de stille en sikkerhed på f.eks. 10.000 kr, før de bliver godkendt af PBS.

Det du har for at leje dig ind på en betalingsgateway f.eks. hos www.fuzion.dk, www.wannafind.dk, www.secnet.dk, www.dibs.dk osv. Når du lejer dig ind på en betalingsgateway har du ikke brug for dit eget SSL-certifikat, da du benytter udbyderen af gatewayens certifikat.

Det webbureau jeg arbejder for brugte tidligere Freepay til sine kunder, dette gør vi ikke mere. Og det er en god grund til. De er for ustabile. F.eks. oplevede en af vores kunder i starten af oktober, at de over en hel weekend ikke kunne modtage betalinger. Faktisk var alle Freepay kunder der benytter Freepay's SSL-certifikat ramt af problemet. Det stod på hele weekenden, og de løste først problemet om mandagen.
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
16. november 2004 - 08:46 #14
Er forholdsvis enig med Whatever. Har lige checket på www.betaling.dk (vælg til forretninger i venstre side, så kan du læse om priserne). Og de priser whatever skriver er helt korrekte. Så du kan godt regne med hans budget.

Jeg benytter selv Freepay fordi vores fortjeneste er så lav, at vi ikke har råd til at flytte til www.dibs.dk. Skal du have afprøvet din idé, er Freepay ganske okay. Men det er helt korrekt, at ord som "service" og "support" på ingen måde indgår i Freepays pakke. Når deres side er nede (hvilket heldigvis er ved at være sjældent), så får du ikke engang svar, selvom du skriver til dem. Men du kan jo benytte dem indtil du kan se, om din idé er holdbar, og så kan du jo altid flytte til noget bedre.

Det er også korrekt, at PBS indimellem kræver en garanti, men hvis du har en fornuftig bank, så siger de som regel god for dig til PBS.

Held og lykke med projektet. -Og du kan roligt regne med whatevers budget.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2004 - 17:18 #15
Så skulle dén ged vist være barberet - TAK!