Avatar billede clausbøgh Nybegynder
20. oktober 2004 - 16:01 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Data udtræk

Hej,

Jeg har et problem, da jeg skal lave en statistik ud fra en oracle database.

Jeg skal tælle nogle hændelser og gruppere dem, men de skal grupperes ud fra fra en lang tekst hvor jeg kun skal bruge teksten frem til linieskifttegn.

Det vil sige, at jeg skal lave en group by på noget tekst i et felt indtil linieskift forekommer.

Eks.

Jeg har søgt data ud via #feltnavn# like 'Sportsgren: Håndbold%'

Teksten i feltet står rellelt til "Sportsgren: Håndbold jeg kommer til træning d. 10/12-04"

Kan i hjælpe mig ?

/claus
Avatar billede clausbøgh Nybegynder
20. oktober 2004 - 16:03 #1
En lille rettelse :-)

Teksten i feltet står rellelt til "Sportsgren: Håndbold "Linieskift" jeg kommer til træning d. 10/12-04"
Avatar billede clausbøgh Nybegynder
20. oktober 2004 - 16:13 #2
Og Linieskiftet står i Databasefeltet som 2 fikanter.
Avatar billede hgc Nybegynder
20. oktober 2004 - 18:59 #3
select delstreng, count(*) from (
  select substr(tekst, 1, instr(tekst, '<linieskift>') - 1) delstreng from <tabel>
)
group by delstreng

'<linieskift' skal så erstattes med linieskift-tegnet sandsynligvis chr(10) el. chr(13)