Avatar billede Manderss Nybegynder
20. oktober 2004 - 10:01 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

XP klienter på en Server 2003

Jeg har et lille netværk med en SB Server 2003 med 7 klienter, som alle skulle have været XP klienter, men pga. gl. hardware forblev disse på Win2000 klienter. Men nu efterhånden som jeg begynder at udskifte min maskinpark vil jeg gerne have XP klienter på netværket.

Jeg har 3 helt store problemer, som måske er meget releteret til hinanden. Jeg har valgt at give 60 point til hvert spørgsmål.

1.) Logon: Det tager en XP klient (både som bruger og admin) 5-6 min. at logge på domainet, til sammenligning tager den ½-1 min. for en Win2000 klienterne.

2.) XP klienten "mister" rettigheder til fx. printere efter logon. Efter logon er alle printere(ip) aktive, men efter kort tid bliver alle printere "unable to connect", hvilket kan udbedres med en log-off og logon. Også selvom XP brugeren er medlem at admin gruppen.

3.)  Ustabilitet: Når XP klienten er logget på domainet, bliver den meget ustabil, fx. når et dokument skal gemmes, eller åbnes går applikationen meget tit "ned". Kan dette være noget med svartider fra netværket, til sammenligning kører XP klienten uden problemer, hvis jeg ikke logger på domainet, men stadigvæk har samme delte drev som på domainet.

Dette var kun et lille udpluk af de erfaringer jeg hat gjort med med XP til WIN2003, og disse problemer oplever jeg kun på XP klienten og ikke på Win2000 klienterne.
Avatar billede noden Nybegynder
20. oktober 2004 - 10:14 #1
Det eneste bud jeg har er servicepacks til både klienterne og serverne.
Også servicepacks til ISA osv.
Profilerne på XP er en anelse større men det burde ikke gøre den store forskel.
Måske er serveren overbelastet?
Hvor stor er serveren?
Hvor meget kører på den?
Hvis du både kører ISA, Exchange osv. kan det godt tage noget kraft.
Er problemet der når du kun har logget 1 XP klient på?
Hvilken båndbredde har du lokalt.
Har du tjekket policies på serveren til printerne?
Det kan være en policy i AD som bliver tvunget ned over klienterne.
Husk du både kan sætte rettigheder på computeren som træder i kraft inden brugeren logger på og på brugeren som træder i kraft når brugeren er logget på.

Måske em macadresse comflikt!?
Undskyld det er et rodet svar!

Eller skift til Linux og kør problemfrit! ;-)
Avatar billede phm1970 Mester
20. oktober 2004 - 11:22 #2
Hej,
Mht til den lange logon tid for xp, kan det skyldes at du ikke har installeret dns på din win2003 server, gør det og brug serverens ip som foretrukken dns... Det skulle kunne løse dit problem.
Avatar billede Manderss Nybegynder
20. oktober 2004 - 11:34 #3
Tak for dit svar Noden.

Servicepacks, har jeg nu lige forsøgt med SP2, men ligesom SP1 ingen forskel

Serveren overbelastet? øhh nej, den laver faktisk ikke ret meget (kører exchange)
Hvor stor er serveren? Dual 2.1 GhZ, 1 G Ram, Raid med 3 80 G HD
Hvor meget kører på den? Filserver, Exchange
Er problemet der når du kun har logget 1 XP klient på? Nej, alle XP'er - Første Setup var at alle 7 klient var XP, men det gik slet ikke.

Hvilken båndbredde har du lokalt. 100 MBit

Har du tjekket policies på serveren til printerne? Ja, men da der ikke er nogen problemer med Win2000, så - fx. hvis jeg logger på min min XP bruger på en Win2000 kører det helt perfekt.

"Husk du både kan sætte rettigheder på computeren som træder i kraft inden brugeren logger på og på brugeren som træder i kraft når brugeren er logget på." - den her fik jeg ikke helt fat i !!!!

Måske em macadresse comflikt!? Hvordan checker jeg det ?
Avatar billede Manderss Nybegynder
20. oktober 2004 - 11:35 #4
Hej Phm1970

Dette checker jeg lige, men er ret sikker på at det er på plads.
Avatar billede phm0504 Nybegynder
20. oktober 2004 - 11:42 #5
Jeg kører 2 netværk med windows 2003 server - og har bemærket nogle af de nævnte problemer.
Jeg har flg. forslag:
Opret brugerne på serveren - brugernavn og adgangskode.
Opret brugerne med samme brugernavn og adgangskode på XP-klientens domæne (computerdomæne)
Tilknyt klienten til netværks-domænet - fra klienten logget på som administrator.
Brugerne kan så logge på computer-domænet.
Brugerne har ikke brug for at logge på netværks-domænet, men kun på de ressourcer, de har adgang til/ skal bruge.

bruger-rettigheder til ressourcer på netværks-domænet tildeles på serveren.

Printeren er formentlig en netværksprinter eller installeret direkte som en lokal printer til serveren. Den skal deles og domain-users skal have rettighed til at udskrive.
Det virker i min del af verden c",)

---phm0504
Avatar billede noden Nybegynder
20. oktober 2004 - 13:37 #6
Hvis du har et AD domaine, har du DNS installeret, ellers virker det slet ikke.
Men tjek evt at reverse lookup zone er sat op.

Det jeg mener er at policies kan sættes på computerniveau eller brugerniveau, men det er nok ikke det alligeve.!

Nej den lyder ikke overbelastet.

hvis du skal tjekke mac adresserne skal du på alle maskinerne skrive "ipconfig /all" og se om nogen har samme hardware adresse.

Der var ingen med samme netbiosnavn?
Hvis du melder en w2k computer ind i domainet på et netbios navn og logger ind på samme maskine med XP i domainet, kan dette også forsage problemet.
Prøv evt. at melde computeren ud af domainet og ind igen.

Prøv evt. at flushe arp cachen. "arp * -s" er det vist.

Der er selvfølgelig en fordel i sikkerhed ved at bruge AD.