Avatar billede perhol Seniormester
17. oktober 2004 - 15:11 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

'Start i fejlsikker' forsvundet

Jeg har mistet muligheden for at vælge hvordan computeren skal starte ved tryk på F8 (f.eks. fejlsikker tilstand).
Hvad kan der være sket og hvordan får jeg det tilbage.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2004 - 15:13 #1
Har du prøvet gentagne tryk på F8 under boot af maskinen?
Avatar billede perhol Seniormester
17. oktober 2004 - 15:31 #2
Ja. Jeg har også været i BIOS for at se om der var noget der kunne ændres her, men fandt intet.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2004 - 15:49 #3
Har du overvejet at foretage en opgradering af BIOS?
Har ikke mødt problemet før og har ikke andre bud.  :(
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:45 #4
BIOS har ikke noget med dit tilsyneladende [F8] problem at gøre...
Avatar billede perhol Seniormester
17. oktober 2004 - 16:48 #5
Har opgraderet 1 gang, så vidt jeg ved findes der ikke flere opgraderinger, og det er en lidt 'ældre' computer.
Ser lige om jeg kan finde nogen opgraderinger.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:51 #6
[F8] er jo noget som OS'en (XP) fanger og ikke noget med din BIOS...
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:00 #7
Trouble Getting into Windows 2000 or Windows XP Safe mode - If after several attempts you are unable to get into Windows 2000 or Windows XP safe mode as the computer is booting into Windows turn off your computer. When the computer is turned on the next time Windows should notice that the computer did not successfully boot and give you the safe mode screen.
Kilde:  http://www.computerhope.com/issues/chsafe.htm  hvor der er mere info.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:05 #8
Den vil jeg kun bruge i en 'nødsituation' - du KAN risikere at systemet derefter slet ikke kommer igang...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:06 #9
[Start][Kør][MSCONFIG] - startvalg - diagnostig start ... (Er pt. ikke afprøvet selv)
Avatar billede perhol Seniormester
17. oktober 2004 - 17:28 #10
Kom lige til at tænke på om det kan have noget med BOOT.INI at gøre.

Den ser sådan her ud:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Ser det rigtigt ud?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. oktober 2004 - 17:34 #11
Din Boot.ini = samme som min og mange andre...
Avatar billede perhol Seniormester
17. oktober 2004 - 17:42 #12
Prøvede at fjerne den sidste option [/NoExecute=OptIn], da jeg ikke lige kunne huske at jeg havde bedt den om IKKE at udføre noget.
Nu virker det normalt igen.
Har lagt en backup hvis nu det skulle ske igen.
Ellers mange tak for jeres deltagelse!
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2004 - 18:06 #13
NoExecute=OptIn = en tilføjelse fra SP2. Læs om det vedr. SP2 under Help
Avatar billede halifax Nybegynder
17. oktober 2004 - 18:11 #14
majsmark - kan da godt være du kun vil bruge det i en "nødsituation", fair nok. Men synes du kek det er en form for nødsituation perhol er i?

En komplet nedluking af systemet og genstart giver ikke nødvendigvis problemer. perhol har ikke oplyst nærmere om sit behov for at genstarte til fejlsikret.

Hvad er problemet, perhol?
Avatar billede perhol Seniormester
17. oktober 2004 - 21:49 #15
'Problemet' var kun at muligheden var væk. Jeg installerer ofte gratis programmer fra internettet for at prøve dem, nogen gange med uheldige resultater.
Så kan en god mulighed være at starte i sidste konfiguration dar virkede eller i fejlsikret.
I øvrigt meddelte jeg i kommentar kl. 17:42:23 at jeg havde prøvet at fjerne [/NoExecute=OptIn], da jeg ikke lige kunne huske at jeg havde bedt den om IKKE at udføre noget, og så virkede det igen.
Nu ved jeg bare ikke hvad jeg skal gøre med point?
Avatar billede halifax Nybegynder
18. oktober 2004 - 02:35 #16
Point kan du ikke tildele, før nogen har lagt et svar.

Egentlig underligt, at F8 er påvirket af no-execute (Forhindring af datakørsel) i boot.ini. Gætter på at et eller andet program havde "låst" funktionen og at en koldstart ikke ville have gjort skade her.

Hvordan kan jeg se, om Forhindring af datakørsel er tilgængeligt på min computer?

Klik på Start, klik på Kontrolpanel, og dobbeltklik derefter på System, hvis du vil åbne Egenskaber for system.
Klik på fanen Avanceret, og klik på Indstillinger under Ydeevne.
Klik på fanen Forhindring af datakørsel.

Her kan du aktivere/deaktivere, evt. for udvalgte programmer som du henter fra nettet og prøver og som du selv angiver på listen.

Læs mere i en dansk MS artikel om det her
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=875352&product=windowsxpsp2

Lægger dete som Svar ifald du synes, der skal falde pont af.  :)
Avatar billede coliniiii Nybegynder
18. oktober 2004 - 21:09 #17
Start>kør>msconfig>fanen boot.ini>flueben i safe start Det virker få mig prøve selv?? Hilsen C....
Avatar billede perhol Seniormester
19. oktober 2004 - 05:41 #18
Lukker
Avatar billede bredker Nybegynder
19. oktober 2004 - 06:06 #19
Avatar billede perhol Seniormester
19. oktober 2004 - 06:15 #20
>Halifax
Som skrevet i min egen kommentar af 17/10-2004 17:42:23 fjernede jeg den sidste option [/NoExecute=OptIn], bare for hvis nu det var det.
Jeg vidste ikke hvad den gjorde, men det virkede at fjerne det.
Takket være dit svar har jeg nu noget mere viden om NoExecute. Jeg ved dog stadig ikke hvorfor det skulle have den virkning, men jeg synes at dit svar fortjener point. Det var derfor en 'smutter' selv at tage pointene.
Jeg har lagt point til dig her: http://www.eksperten.dk/spm/551947
Tak for deltagelsen alle.