Avatar billede rossonero Nybegynder
14. oktober 2004 - 12:58 Der er 2 løsninger

Lave en "lege" database

Jeg skal til at rode med Rman og generelt backup løsning til vores online Oracle servere.

Men først engang vil jeg jo lave en "sandkasse", hvor jeg kan prøve de forskellige trin og finde den optimale løsning.

Men hvordan laver jeg lettest en backup af en Oracle database vi PT har kørende. Er det lettest bare at lave en "kold backup" og smide datafiler osv over på en anden maskine eller er det lettere med export/import kommandoer .. (som jeg iøvrigt ikke er helt sikker i)
Avatar billede lbaad Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:15 #1
Der står en ganske udemærket artikel her:
http://www.lazydba.com/oracle/0__104773.html

Det eneste, som du skal huske er, at oprette en service indgang.
oradim -new -sid sandkasse -srvc OracleServiceSandkasse -pfile c:\oracle\adm
in\sandkasse\pfile\init.ora
Avatar billede pnielsen Nybegynder
19. oktober 2004 - 22:15 #2
lyder lidt farligt at gå i gang med rman hvis du ikke er helt ferm i det. Tror du skal starte med at lave et helt separat miljø unden at blande de nuværende PROD system ind i det. Nok også det du vil?

Men ellers er rman da helt klart at foretrække.

Du bør vælge den løsning der ligger bedst til dit behov:
1. Kold backup hvis du kan tillade dig at lukke ned hver nat
Og hvis du ikke kører archive skal du kunne tåle at gå tilbage til sidste kolde backup - og dermed miste data!
2. Varm(online) backup hvis du skal kører 24/7. (kræver du kører i archive mode)
3 Export(snapshot) - hvor du i tilfælde af restore skal lave en ny database og importere data. Kræver igen at du kan tåle database bliver restoret til et bestemt tidspunkt - og dermed miste data der er indsat/opdateret efter der!

Punkt 2 er klart den bedste og mest udbredte - og det kan du bruge rman til uden problemer. Kræver dog lidt indsigt i RMAN. Se evt. Oracles backup og recovery kursus.