Avatar billede annettef Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Vandret scrollbar selvom teksten godt kan være i frame - hvorfor?

Hej

Jeg har levet en webside i frames, men har et lille (okay stort) problem med mine scrollbars. I min frame hvor jeg har tekst kommer der en vandret scrollbar på når teksten fylder så meget at den lodrette scrollbar kommer frem.

Min frame er 530 px bred og 400 px høj - teksten er i et dokument med en tabel der er 500 px bred - når tabellen ikke er bredere end 500px så burden den jo sagtens at kunne være inde i framen uden at der skal være vandret scrollbar.

Men det kan den altså ikke hos mig - så hvad gør jeg forkert? Det er kun når tabellen fylder så meget i højden at den lodrette scrollbar kommer på, at problemet opstår...

Håber nogen kan hjælpe mig!

/Annette
Avatar billede jamiros Novice
05. oktober 2004 - 15:13 #1
Måske du skal slå margins fra.
Eller måske står scrollbar til "yes" i stedet for "auto"?
Avatar billede cdc Novice
05. oktober 2004 - 15:13 #2
Hvis du har en margin i det doc som skal ind i framen og du har scroll til auto, vil der mange gange blive en vandret scroll.

Har du prøvet at sette den til 490 i stedet for 500, da en standard margin er på 10 og en scroll giver plads til ca 20px, kan det være derfor
Avatar billede jamiros Novice
05. oktober 2004 - 15:17 #3
Du kan til nøds placere dette i dit body tag

style="overflow-x:hidden"
Avatar billede annettef Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:17 #4
Scroll i framen står til auto.

Jeg har sat tabellens bredde til 490px (har også prøvet med 400px) og alle margins på siden med tabellen til 0 - alligevel kommer der vandret scroll!
Avatar billede jamiros Novice
05. oktober 2004 - 15:25 #5
Og du bruger ikke noget css?
Avatar billede jamiros Novice
05. oktober 2004 - 15:26 #6
Prøv evt. at ligge koden her ud...
Avatar billede annettef Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:27 #7
jeg bruger css, men kun til formatering af teksten.
Avatar billede annettef Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:29 #8
Kode til frameset:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>EDB-Konsulent Leif Knudsen</title>
</head>

<frameset rows="120,400,30,*" cols="170,530,*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0">
  <frame src="logo.htm" name="logo" scrolling="no" noresize>
  <frame src="top_tekst.htm" name="topFrame" scrolling="no" noresize>
  <frame src="blank side.htm" name="a" scrolling="no">
  <frame src="menu.htm" name="menu" scrolling="no" noresize>
  <frame src="forside.htm" name="mainFrame" frameborder="no" scrolling="auto">
  <frame src="blank side.htm" name="b" scrolling="no">
  <frame src="blank side.htm" name="g" scrolling="no">
  <frame src="adr.htm" name="bottomFrame" scrolling="NO" noresize>
  <frame src="blank side.htm" name="c" scrolling="no">
  <frame src="blank side.htm" name="f" scrolling="no">
  <frame src="blank side.htm" name="e" scrolling="no">
  <frame src="blank side.htm" name="d" scrolling="no">
</frameset>
<noframes><body>
</body></noframes>
</html>

Kode til side med tabel:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<!--
*************************************************************
***** Hosting and development by Datronic NetDesign ApS *****
*****                                                  *****
***** Datronic NetDesign ApS                            *****
***** Marselis Boulevard 175                            *****
***** DK-8000 Aarhus C                                  *****
***** Denmark                                          *****
***** Tel: +45 86256343                                *****
*****                                                  *****
***** www.dnd.dk                                        *****
***** mail@dnd.dk                                      *****
*****                                                  *****
*************************************************************
-->

<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<Link Rel="stylesheet" href="lkn.css" Type="text/css" >
<title>PC-firma</title>

<style type="text/css">
<!--
body {
    margin-left: 0px;
    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
}
-->
</style></head>

<body>
<table width="490" border="0" align="left" cellspacing="0">
  <tr>
    <td colspan="2"><p>PC-firma til Windows </p></td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2"> Til Windows 95, 98, ME, NT, 2000 og XP</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2"><b>Vejl. pris for PC FIRMA til Windows:</b><br>
      3.596 kr. ekskl. moms = 4.495 kr. inkl. moms.</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2">Opdatering fra vers 1,2 og 3 til vers. 4 koster 1.195 kr. inkl. moms.</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td><a href="branche.htm" target="mainFrame"><strong>Branchel&oslash;sninger</strong></a></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="9" valign="top">- </td>
    <td width="487"><a href="mailto:lkn@lkn.dk"><strong>Ja tak, Jeg vil gerne modtage en mail n&aring;r der er opdateringer.</strong></a></td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td><a href="mailto:lkn@lkn.dk"><strong>Bestil gratis demo af programmet </strong></a></td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td><a href="http://www.circuitdata.dk/online_demo/onlinedemoindex.htm" target="_blank"><strong>Se sk&aelig;rmbilleder af programmet </strong></a></td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Hvilke typer firmaer benytter programmet?</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top"><hr></td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">Hvad kan man med PC firma til Windows? Her er et par eksempler p&aring;, hvad programmet kan udf&oslash;re: </td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Oprette 50.000 varer</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Oprette 50.000 debitorer og 50.000 kreditorer (kunder og leverand&oslash;rer)</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top"><font face="Arial, Arial, Helvetica">- </font></td>
    <td>Oprette op til 999.999 linier i kontoplanen. Ved f&oslash;rste start kan der v&aelig;lges mellem i alt 5 forskellige kontoplaner, hvoraf de fire er meget benyttet af revisorer. Men man kan selvf&oslash;lgelig stadig selv b&aring;de oprette og rette i kontoplanen. </td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Oprette ubegr&aelig;nset antal Finans bilag</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udskrive faktura (med/uden girokort) og kreditnota</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udskrive tilbud, ordrebekr&aelig;ftelse, f&oslash;lgesedler og samlefaktura</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udskrive rentenota</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udskrive saldoliste med op til seks tidsperioder og kontoudtog debitorer og kreditorer</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udskrive fakturajournal med beregning af avance</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udskrive prisliste (evt. med billede af varen), vareliste og liste til genbestilling</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udskrive etiketter til udvalgte debitorer og kreditorer</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udskrive etiketter med varedata, billede af varen og EAN13 stregkode</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udskrive r&aring;balance med budget og afvigelser</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>V&aelig;lge ops&aelig;tning af udskrifterne, bl.a. med logo</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>V&aelig;lge de skrifter og farver, som printeren skal anvende</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Registrere k&oslash;b og betaling af kreditorer</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Udf&oslash;re samtlige finansfunktioner - automatisk</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Ved &aring;rs afslutning gemmes gammelt regnskab automatisk, til evt. senere brug. Man kan dog ikke &aelig;ndre i det gamle regnskab</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">- </td>
    <td>Blot ved tryk p&aring; en knap kan r&aring;balance samt lister fra vare- debitor- og kreditordata overf&oslash;res til Microsoft Excel.</td>
  </tr>
  <tr>
    <td valign="top">&nbsp;</td>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top"><p>Formular designer </p></td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">Udskrivning af tilbud, ordrebekr&aelig;ftelse, f&oslash;lgesedler, faktura, kontoudtog og rentenota kan individuelt ops&aelig;ttes med eget valg af skrifter og farver. Med eller uden billeder, med eller uden girokort. Desuden kan man selv pynte udskrifterne, med grafiske cirkler og kvadrater.</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2" valign="top">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede jamiros Novice
05. oktober 2004 - 15:41 #9
Prøv at fjerne:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede annettef Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:43 #10
Det hjalp ikke - desværre...
Avatar billede annettef Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:44 #11
Ups - jo det gjorde. Glemte lige at fjerne det i begge dokumenter.
Avatar billede annettef Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:45 #12
Tusind tak for hjælpen - har du nogen forklaring på hvorfor det hjælper at fjerne det?

Smid et svar så du kan få point!

/Annette
Avatar billede jamiros Novice
05. oktober 2004 - 16:00 #13
OK