Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2004 - 11:09 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med oracle drivers på windows

Hey..

jeg har et mindre problem med nogle oracle odbc drivers på en windows 2000 server
Problemet ligger i at jeg ikke kan oprette en forbindelse til en oracle server. får f.eks. denne fejl når jeg prøver:

------------------------------------------
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC driver for Oracle][Oracle]
------------------------------------------

Jeg skulle mene at fejlen er kommet efter at nogen har ryddet for meget op på serveren og derfor tror jeg de har slettet nogle driver filer, men er ikke sikker på hvilke.
Jeg har læst at det muligvis kunne være en mulighed at køre mdac ind igen, men den version jeg har fundet 6.2 mener jeg, includerer ikke microsoft jet, og det vil jeg mene at jeg skal bruge.. nogen som har en løsning, eller nogle gode råd.

på forhånd tak
Avatar billede qualjyn Nybegynder
06. oktober 2004 - 09:02 #1
Du bør nok hente den nyeste - og 6.2 lyder helt forkert. Det burde snarere være 2.8 eller noget i den retning.

Du kan, når du opretter en systemdsn, se hvilke drivers der eksponeres på din server pt. Der kan du også teste at/om der er hul igennem.

Mvh

Kim
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 11:40 #2
hey kim, tak for svaret..
hvis jeg under system dsn prøver at oprette en
"Oracle SQL server" eller en "Oracle ODBC Driver" så får jeg fejlen:
"The setup routines for the Oracle SQL server ODBC driver could not be loaded due to system error code 126" klikker jeg ok til denne får jeg denne fejl:
Subject: "Driver's ConfigDSN, ConfigDriver, or ConfigTranslator failed"
Message: "Could not load the setup or translator library"

Noget som siger dig noget?
Jeg kikker lige efter den mdac som du omtalte og ser hvad den kan.
Noget andet, hvor jeg prøver at oprette en "Microsoft ODBC for Oracle" under system dsn, så er der ingen fejl..
Jeg bruger denne connection string fra asp:
"DRIVER={Microsoft ODBC for Oracle};" & _
"UID=username;" & _
"PWD=password;" & _
"ConnectString=db;"
og det er den som giver denne fejl:
------------------------------------------
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC driver for Oracle][Oracle]
------------------------------------------
Avatar billede qualjyn Nybegynder
06. oktober 2004 - 11:45 #3
http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?productID=&freetext=mdac&DisplayLang=en <== den øverste er mdac 2.8

Prøv at installer denne, og se om det så virker. Hvis du kan teste, og det virker fra Systemdsn, så sørg for at se hvad den bruger som connection string. Hvis ikke den skriver det (kan jeg ikke huske om den gør), så lav istedet en fildsn, og læs filen i notepad bagefter. Der kan du se det :)

Btw, oledb kører meget hurtigere, end med odbc. Ado understøtter vist ren oledb, også til asp standard. Jeg ved at den gør det til asp.net.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 11:54 #4
hey igen..
det var den samme mdac jeg havde set på.. det er mest dette jeg ikke kan lide:
---
This release does not include Microsoft Jet, the Microsoft Jet OLE DB Provider or ODBC driver, the Desktop Database ODBC Drivers, or the Visual FoxPro ODBC Driver.
---

Jeg anvender nemlig jet på nogen af de sites som køre på denne server, så jeg ønsker derfor ikke at skade disse sites..
Avatar billede qualjyn Nybegynder
06. oktober 2004 - 12:30 #5
http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?productID=3D99F106-AA6D-4113-AE45-30B61394B1E0&freetext=&DisplayLang=en <== update/service pack til jet. Prøv at se om du kan få den til at reparere/opdatere din connection. Og så se hvad den giver af connection string.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2004 - 12:49 #6
jeg får forresten også denne fejl på asp siden:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Driver Manager] Driver's SQLAllocHandle on SQL_HANDLE_ENV failed
Avatar billede qualjyn Nybegynder
11. oktober 2004 - 07:50 #7
Det lyder på mig, som om der er en generel fejl. Hvis der er handles der ikke gribes, så kunne det tyde på, at det ikke blot er selve provider strengen der er forkert, men en fejl i driverne. Mit bedste råd er, da du lyder til at være admin på maskinen, at afinstallere driverne, og reinstallere dem. Eventuelt prøve at lade være med at tilgå med odbc, men med ole db (har jeg vist nævnt før). :)

Anyways, held og lykke med det, og pift hvis du stadig hænger fast.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
19. oktober 2004 - 22:26 #8
Bruger du den nyeste version af Oracle driveren ? Det kunne godt ligne en fejl jeg har set tidligere.
Iøvrigt tror jeg ikke du skal være bange for den MDAC. Betyder vist bare at du ikke får installeret noget JET. Altså hverken en opdatering eller overskrivning af den du har.

Du kan hente den nyeste version af ODBC drivere til din version af Oracle på technet.oracle.com. Det er gratis men kræver at du er registreret. Husk at driveren skal følge din Oracle client version. Dvs. 817 drivere til 817 clienter - og 92 drivere til 92 clienter. Du kan altså IKKE bruge en 10G driver på en 92 client!
Så er det vist ikke til at misforstå.

Held og lykke
Avatar billede qualjyn Nybegynder
13. juli 2005 - 07:57 #9
Hvad endte det med? Skal pnielsen, undertegnede eller begge have point, eller er problemet stadigt ikke løst?
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2005 - 08:34 #10
hey.. jeg fandt aldrig frem til en løsning, og havde ikke tid til at prøve de ting i har forslået.. jeg rykkede sitet som skulle bruge oracle til en ny installertion.