Avatar billede chrkrog Novice
30. september 2004 - 11:45 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg opgradere på min computer?

Min computer har følgende:

ECS P4S5A DX+ P4 max 2.8 Ghz
Intel Pentium 4 Northwood 2.533 Ghz
512MB SDRAM 168pins PC133
40 GB Maxtor 7200rpm * DM +8 * UDMA 133 *FLUID*
GeForce4 MX440 128 MB DDRram TV-Out
Midikabinet KG-200 300W
52x LG cdromdrev
C-Media 8738LX PCI 6 channel lydkort.

Jeg vil gerne opgradere den. Hvad foreslår du at jeg opgraderer?

Altså.. Hvis du siger ram, så sig hvilke ram og hvor mange osv..

-tak
Avatar billede chrkrog Novice
30. september 2004 - 12:00 #1
jeg glemte at sige: jeg sigter efter en gaming pc. ikke helt vildt extreme gaming pc. men en der kan klare de fleste nyere spil.

jeg er blevet foreslået følgende:
http://www.newegg.com/app/ViewProductDesc.asp?description=20-144-122&depa=1

og
http://www.hardwareonline.dk/vis_test.asp?tID=131&s=1

men så vidt jeg kan se kan man ikke få det grafik kort i danmark. men det kan vel importeres..

Fyr løs..
Avatar billede hpo Nybegynder
30. september 2004 - 12:09 #2
Bundkort og processor ser fint ud. Jeg ville ansaffe en større (og hurtig) harddisk samt et bedre grafikkort.

Men det vill ehjælpe lidt, hvis du skrev hvor mange penge du vil ofre på opgraderingen, og hvilke spil du vil spille (fps-spil eller strategi osv..)

/hpo
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 12:25 #3
harddisken er fin nok ; udfra hvad jeg kan se så har den 8 mb buffer ; hvilket er rigtig fint.

Vil pege på grafikkortet sam dine ram som er dine største flaskehalse!

Bundkortet understøtter kun AGPx4 og AGPx2 - evt. kunne du skifte bundkort også....
Avatar billede chrkrog Novice
30. september 2004 - 12:49 #4
Jeg kan bruge ca 4000 kroner... Mere kan jeg ikke give.

med tiden køber jeg en harddisk på 80gb+..

Men indtil nu vil jeg godt opgradere mit grafikkort og mine ram (og hvis der er råd vil jeg opgradere mit bundkort). Så.. Fyr løs. Hvilke ram/grafikkort anbefaler i? Hvis i finder på noget, så vær meget præcise i jeres svar. og hvad vil det sige at mit bundkort kun understøtter agpx4 og afpx2 .??? Og hvad betydning har det?
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 13:03 #5
her er et par bud på grafikkort  - thx til tubber ;o)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541
Det er et godt kort der ikke lamer og giver høj ydelse samt er godt kølet.....

et lidt billigere:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=63494 <-- Dette er godt nok et GF FX5900XT
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 13:09 #6
ram : vil selv vælge mellem Kingston, Dane Elec eller Corsair
fx: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350381

Det kan give lidt extra performance at have AGPx8 ; men ikke overvældende - det ville jeg gemme til når der skal opgraders bundkort og CPU (og pt. ville jeg så tage en AMD64)
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 13:11 #7
hmmm.. de grafikkort der er foreslået passer øjensynligt kun til AGPx8 - så de duer ikke..
Avatar billede tubber Juniormester
30. september 2004 - 14:56 #8
Inden jeg vil komme med endeligt forslag så ville det være rart at høre lidt om hvad computeren skal bruges til primært, sekundært og tertiært......

Men som startbud vil jeg sige grafikkort, ram og evt. en disk mere.......

Når du nu snakker om at opgradere din computer og det er en 2.5GHz vil jeg tro spil er dit primære formål, og så vil jeg vælge følgende:

Grafikkort:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541 (det espersen linker til)

Ram 2 af følgende kingstonram:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13900

Og alt efter hvad du ellers bruger den til så denne HD:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18957

Hvis computeren udelukkende skal bruges til spil så dette gfxkort og ingen HD:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88957
Avatar billede mushkin Nybegynder
30. september 2004 - 14:59 #9
Du skal helt klart af med dine SD ram. Køb en blok 512 PC2700 eller 3200. Dem espersen linker til er gode nok.

espersen--> AGPx8 er bagudkompatibel med AGPx4

Har du ikke brug for mere plads er en ny harddisk ikke nødvending. Den er hurtig nok.
Grafikkortet derimod skal nok skiftes.
Også her enig med espersen. Enten R9800 Pro eller GFX 5900XT.
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 15:00 #10
tubber: bemærk at bundkort umiddelbart kun understøtter AGPx4 og derunder ;o(
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 15:01 #11
hhmm.. det er den da også...  er ved at blive gammel...
Avatar billede chrkrog Novice
30. september 2004 - 15:18 #12
MAnge tak for svarene.
Lige nu bruger jeg min computer til:
FarCry, Diablo II, Counterstrike, UT: GOTY
Outlook xp
Internet..

Men godt nok kræver de fleste af mine spil ikke så meget af computeren, men hvis jeg kan få den opgraderet vil jeg bruge den til spil som doom 3, farcry, wow, og andet lign.. Så med tiden skal processoren vel også skiftes?
Avatar billede chrkrog Novice
30. september 2004 - 15:26 #13
Outlook XP=Office XP.. Kan man ikke redigere sine posts?
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 15:28 #14
Din CPU er fin nok ; det er ikke den der er problemet. P.t. er AMD64 det mest oplagte valg til en ny og rimelig fremtidssikret CPU (til og med til en fornuftig pris).
Mht. spil er Ram og grafikkort alt andet lige der hvor der kan hentes mest performance.
Avatar billede chrkrog Novice
30. september 2004 - 15:33 #15
Okay. Sååeh.. Må jeg bede om en konklusion?
Hvad er de svage punkter ved min pc? Hvad er de stærke punkter (hvis nogen)?
Hvad skal først opdateres? Hvad skal senere opdateres?
Hvad dele (med navne) skal sættes i for jeg får den bedste ydelse for 4000 kr?
Osv..
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 15:37 #16
Ram og grafikkort skal udskiftes
HDD : kun hvis du mangler plads
CPU / bundkort : vent med det !!

Køb 512 mb DDR/PC3200 ram - så kan det bedre være at du vil bruge dem i din næste maskine (og så sætte de gamle PC133 ram tilbage i den nuværende).

Læg eventuelt restende kr. til side til engang du vil have ny CPU ;o)
Avatar billede mushkin Nybegynder
30. september 2004 - 15:38 #17
Køb 1024 MB DDR-ram, 2*512 Corsair Value til 1499 kr hos shg:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=350430

Derudover et nyt grafikkort, R9800 Pro IceQ:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541

Og en ny harddisk, Hitachi 250Gb. Meget hurtig disk.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77480
Avatar billede mushkin Nybegynder
30. september 2004 - 15:39 #18
Det var vidst lidt over budget. Glem harddisken hvis du ikke har brug for mere plads.
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 15:55 #19
det er ikke voldsomt med extra performance ved at smide 1024 mb ram i PC'en fremfor 512 mb
Avatar billede mushkin Nybegynder
30. september 2004 - 15:57 #20
Jo det er der! Især i Far Cry og andre nye spil.
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
30. september 2004 - 16:28 #21
Min holdning er også at at du vil få en ganske god gaming computer ved at skifte dit grafikkort til det foreslåede Radeon 9800 pro - det har intet at sige at kortet er 8x - da det er bagudkompatibel med 2x og 4x, dog mister man en smule ydelse ved at køre 4x men det er kun en 2-3%.

Ram er og en flaskehald - understøtter dit nuværende bundkort både SD og DDR ram?
Avatar billede chrkrog Novice
30. september 2004 - 16:50 #22
Ja det understøtter begge dele, har jeg fået fortalt. Er ikke lige den største nørd til hardware :) Men det skulle det gøre!!
Avatar billede mushkin Nybegynder
30. september 2004 - 16:53 #23
Det gør det. Jeg har tjekket. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=75056
Avatar billede tubber Juniormester
30. september 2004 - 17:48 #24
Sorry har lige været lidt away støber gulv :O)

Fordi jeg siger 2x PC2700 ram er fordi:
  1: SD ram og DDR ram kan ikke sammen og det er SD ram spørger har.
  2: PC2700 ram er de hurtigste bundkortet understøtter.

Når han siger CS og ikke Doom3 så vil et ATI grafikkort være at foretrække da HL2 er kodet til ATI kort og ikke NVidia. Så igen det kort espersen linker til.
Hvis det kun er spil og office maskinen bruges til så skip disken og ofre i storebror til ICEQ kortet og få et det ICEQ II kort........
Jeg ved godt at det er AGPx8 og kortet kun 4, men understøtter bundkortet AGPx4 kan det også bruge et AGPx8 da de kører med samme spænding.....

Det er som espersen skriver ikke meget performance man vinder med 512 extra ram med det der er idag, men de nye spil vil blive meget glade for 1024 frem for 512, og ved at gå til DDR er der også noget at hente der.....

Et alternativ kunne være et nyt bundkort sammen med grafikkort og ram.....
f.eks. et som dette her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=72126

Men umiddelbart så 2x PC2700 ram 512 mb pr. klods og så entes ICEQ eller ICEQ II alt efter hvor meget spil man går op i......
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 18:29 #25
Prisforskellen mellem 2700 og 3200 er dog ikke særlig stor ; så derfor 3200 (og 3200 vil virke som 2700)
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 18:32 #26
512 contra 1024 er også et spørgsmål økonomi ; mener ikke prisen kan forsvare forskellen i performance.
Avatar billede chrkrog Novice
30. september 2004 - 18:34 #27
hmm.. okay.. men når jeg kan bruge 4000 kroner.. så kan det vel svare sig ?
Avatar billede mushkin Nybegynder
30. september 2004 - 18:36 #28
Det kan det helt sikkert. Du vil uden tvivl mærke stor forskel i de store spil. Og har du pengene til de sidste 512 nu, så tag og køb dem nu. Så er du fri for det når næste generation af spil kommer.
Avatar billede chrkrog Novice
30. september 2004 - 18:37 #29
oaky.. men.. tak for hjælpen alle sammen så :)
Avatar billede jaynick Nybegynder
31. marts 2005 - 22:27 #30
Hvad skal du bruge computeren til? :)
Avatar billede jaynick Nybegynder
31. marts 2005 - 22:28 #31
Undskyld, hvilke spil skal du bruge computeren til?

Hvis du spørger mig skal du erhverve dig et nyt grafikkort, men hvilke spil spiller du mest?