Avatar billede peterelkjaer Nybegynder
27. september 2004 - 09:50 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

formatering af harddisk

Hejsa.
Jeg har købt en Dell Inspiron 1100 på hittegodsauktion. Problemet er, at jeg ikke kan installere programmer på den, da jeg ikke kan logge på som admin. Jeg kan heller ikke boote fra cd-rom, så jeg kan formatere disken og installere win xp igen, da den vil boote fra harddisk. Bios er også låst med password, så jeg kan heller ikke ændre bootrækkefølgen. Er der en der kan hjælpe her
Avatar billede bredan1977 Nybegynder
27. september 2004 - 09:53 #1
Jeg vil klart prøve at kontakte Dell, da det ikke er nemt hvis du ikke kan komme ind i selve BIOS'en!

Du skal jo ind for at kunne boote fra CD'en!

Du kunne jo osse kontakte ham du har købt den af, hvis den er købt brugt altså!
Avatar billede kalb Nybegynder
27. september 2004 - 09:57 #2
Prøv lige om du kan
Start i "Fejl sikret tilstand". Med den er det muligt at oprette en ny bruger med "administratorrettigheder" og så er problemet løst.
Man vælger: Indstillinger > Kontrolpanel > Brugere og adgangskoder
Avatar billede peet-49 Novice
27. september 2004 - 10:11 #3
Hvis du tager batteriet ud af bundkortet en halv times tid, er der ikke mere password på bios, strømkablet skal være afmomteret imens.
Avatar billede peterelkjaer Nybegynder
27. september 2004 - 10:13 #4
Sorry guys. Jeg har prøvet med fejlsikret tilstand. Det giver mig ikke rettigheder til at oprette nye brugere. Jeg kan heller ikke afmontere batteriet på bundkortet, da dette er støbt ind i plastic.
Avatar billede kalb Nybegynder
27. september 2004 - 10:21 #5
Ved ikke om du har adgang til en anden comp.
Måske kan denne bruges
http://www.riversen.dk/?side=tips.php#passrecovery
Avatar billede serverservice Praktikant
27. september 2004 - 10:24 #6
Du kan sagtens starte din installation fra windows- start setup fra cdén - nyinstallation.
language options - dansk
advanced options - I want to choose the installation partition during setup

så følger du bare guiden når den genstarter jvf: http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
Avatar billede kalb Nybegynder
27. september 2004 - 10:32 #7
En "lille måske" mulighed er at trykke ctrl+alt+del 2 gange når du kommer til skærmen hvor brugernavnet vises.
Så burde du med lidt held kunne skrive administrator og logge på med et blankt password
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. september 2004 - 10:39 #8
I en lignende situation, har jeg tyet til løsningen med midlertidigt at løfte en jumper på bundkortet (med slukket computer ) , men da du nok ikke har fået manualen med på auktionen, må du se om du uden manual kan finde den rigtige jumper på bundkortet, - ellers prøv om ikke DELL vil hjælpe dig.
Hvis man tager det lille back-up batteri ud ( igen med slukket computer )'glemmer' computeren alt om password m.v.
Vh. Richard
Avatar billede peterelkjaer Nybegynder
27. september 2004 - 11:24 #9
intet virker. Jeg er glad for, at i prøver at hjælpe.
istallationen har jeg ikke ret til at starte, det er ikke windows' egen login, det er en novell server.
Dell vil/kan ikke hjælpe uden købskvittering/faktura/kundenummer eller et "tag" nummer - jeg har ingen af delene.
Håber virkelig jeg finder en løsning.
Avatar billede bens Nybegynder
27. september 2004 - 11:33 #10
kom med bundkort typen så kan jeg hjælpe dig.. måske..
Avatar billede peterelkjaer Nybegynder
27. september 2004 - 12:17 #11
Kniber lidt med bundkorttypen. Jeg har ledt på nettet, men kan ikke finde noget om bundkortet.
Avatar billede bens Nybegynder
27. september 2004 - 12:21 #12
kan du ikke åbne den og se efter navnet på selve bundkortet
Avatar billede serverservice Praktikant
27. september 2004 - 12:22 #13
Her er et hint til at resette dit Bios password så du får adgang og kan vælge cdrom som first boot device:
http://www.softpedia.com/public/cat/13/7/13-7-60.shtml
Avatar billede bens Nybegynder
27. september 2004 - 12:25 #14
hmm kom med et link der virker.
Avatar billede bens Nybegynder
27. september 2004 - 13:31 #15
nu har jeg tjekket manualen til din bærbar inde på dells hjemmeside, og der står ingenting, så det kunne da være rart hvis du ville skrive hvad det er for et bundkort der sidder i, så man kan finde manualen til den.
Avatar billede serverservice Praktikant
27. september 2004 - 13:36 #16
linket virker ok herfra - prøv at kopiere det til adresse linien
Avatar billede bens Nybegynder
27. september 2004 - 13:37 #17
hmm nok vores isa-server der spærrer for den så.
Avatar billede kalb Nybegynder
27. september 2004 - 13:46 #18
Her er der nogle bios backdoor koder
http://www.pwcrack.com/bios.shtml
måske er der nogle der virker
Avatar billede peterelkjaer Nybegynder
27. september 2004 - 14:58 #19
jeg har prøvet at skille maskinen ad, det er sværere end man lige tror :o) jeg kan ikke lige komme ind til bundkortet.
Jeg er nødt til, at skal på arbejde nu, men prøver lige at finde ud af noget i morgen.
Jeg har mulighed for at låne en anden bærbar. Kan jeg så ikke sætte min harddisk i den (han har diskette drev) og så formatere???? bare en tanke!
dannyboyd > det link er ok, men der skal bruges et diskette drev.
Avatar billede bens Nybegynder
27. september 2004 - 15:24 #20
jo det skulle der nok ikke være nogen problemer i.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2004 - 20:09 #21
peterelkjaer> hvis du formatterer fa en anden pc, hvordan vil du så installere windows? fra den anden pc? De skal være 100% identiske hvis du vil have håb om at kunne starte windows igen...

Men prøv lige dette - det vil virke hvis ikke den ekstra administrator konto er disablet:
når du får boksen om at logge ind med brugernavn og kode - tryk da CTRL+ALT+DEL 2 gange - nu får du en ny boks hvor du bare skriver administrator og lader kodeordsfeltet være blankt. Hvis du kan komme ind denne vej kan vi ændre password på administrator kontoen - prøv det!
Avatar billede peterelkjaer Nybegynder
28. september 2004 - 13:41 #22
john stigers> win xp er en bootbar cd rom. Når så harddisken er tom vil den forsøge at boote fra cd. Det er ikke windows' egen login, det er en novell server, den prøver at logge ind på.

Men problemet er løst, Dell har en smart lille funktion, der gør at man i nødstilfælde kan holde F12 nede under opstart, og så vælge hvor man vil starte op fra.

Mange tak for jeres ihærdige forsøg, det har været en meget positiv oplevelse, at bede om hjælp herinde.