Avatar billede freeman Nybegynder
26. september 2004 - 20:22 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvilken lille dist. vil egne sig bedst?

Hej,

Jeg står med en 266Mhz, 256ram, 1.1 Gb harddisk.. Den skal KUN bruges som "jukebox".. Altså den skal stå og spille musik, som den henter fra en windows maskine på netværket.

Så var det jeg tænkte at jeg ligeså godt kunne prøve med en mindre linux dist. Det eneste krav er bare at det er relativ nemt at finde ud af og mest af alt, at den ikke fylder meget..

Deruodver vil jeg høre om i kan anbefale nogle musikafspillere til Linux..

(jeg har lidt kendt kendskab til Fedora & Mandrake, men jeg tror at de bliver for tunge på denne computer ift. hvad den skal bruges til)
Avatar billede human Nybegynder
26. september 2004 - 20:25 #1
Debian.. Forholdsvis nemt at gå til. Og kræver nada.

Eller gentoo, som er noget mere avanceret. Men også etgodt valg.

kig evt. www.debianguiden.dk
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2004 - 20:26 #2
Med hensyn til Fedora & Mandrake: du kan vel altid vælge custom installation
og kun vælge det du skal bruge.
Avatar billede freeman Nybegynder
26. september 2004 - 20:28 #3
He he, jeg har faktisk prøvet Gentoo, eller rettere installationen... men det havde jeg ikke helt tålmodighed til, efter at have siddet med det en del timer :)
Avatar billede human Nybegynder
26. september 2004 - 20:29 #4
Derfor jeg foreslår Debian :)
Avatar billede freeman Nybegynder
26. september 2004 - 20:30 #5
arne_v >>  Ja, det havde jeg egenlig også tænkt mig at tage en minimal af Fedora, men hvis der nu var en "mindre" dist, så ville det jo være at fortrække...
Avatar billede freeman Nybegynder
26. september 2004 - 20:30 #6
human..  Jamen er det ikke også temmelig besværligt at installere Debian ??
Avatar billede human Nybegynder
26. september 2004 - 20:46 #7
Nej det er det ikke. JEg havde ingen problemer med det da jeg gjorde det første gang.

Og det er især nemt hvis du har debianguiden liggende ved siden af dig. Udskriv den evt. :)
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
26. september 2004 - 20:48 #8
mpg123/ogg123 er da fine til musikken
Avatar billede freeman Nybegynder
26. september 2004 - 23:50 #9
Nu har jeg lige prøvet Fedora og lavet en mindste configuration, desværre fylder den lige omkirng 1.2 Gb, hvilket for for meget... Jeg kunne selvfølgelig tage en tidligere version, men det gør det vel en hel del sværer at installere osv ??
Avatar billede strych9 Praktikant
27. september 2004 - 01:06 #10
human >> Det passer vist ikke at du ingen problemer havde synes jeg at erindre ud fra dine tidligere eksperten spørgsmål ;)

Siden din computer har den mængde ram den har freeman, så kan du godt køre en gui på den, men måske du skulle holde dig til bare xfree86 samt en letvægts windowmanager som feks fluxbox. Så slipper du for at bruge harddiskplads på hele KDE eller Gnome.

xmms er en fin mp3 afspiller, men den skal vist bruge en hel del Gnome libs hvis jeg husker ret.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. september 2004 - 01:08 #11
Angående valg af distribution, så vil jeg sige at Slackware typisk kan installeres på mindre plads end de "brugervenlige" binære distributioner som mandrake og fedora. Men hagen er som sædvanelig at man skal vide noget om hvad man har med at gøre for at det kan lykkes.... Desuden vil jeg ikke kalde slack for nem.
Avatar billede freeman Nybegynder
27. september 2004 - 14:30 #12
Hmm... men vil det være uklogt at tage en af de ældre distributioner.. Eks. Redhat 6.2 Mandrake 8.0 osv?.. De må jo fylde mindre ??

Er der et sted man kan downloade slackware ?
Avatar billede strych9 Praktikant
27. september 2004 - 15:07 #13
Det ville være uklogt i tilfælde hvor du sætter maskinen direkte på nettet. De ældre distributioner bliver ikke opdateret med pakker længere, og dermed heller ikke sikkerhedsopdateringer.

Slackware kan downloades fra slackware mirrors, feks ftp.sunet.se
Avatar billede freeman Nybegynder
27. september 2004 - 15:31 #14
strych...  Ja, det har du ret i, men det gør nok ikke så meget da den egenlig kun skal køre på det lokale net.. jeg er ved at hente Mandrake 9.0 i håbet om at den kan lave en mindre instal end Fedora 10..
Avatar billede divided_bz Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:45 #15
Mit valg ville klart være gentoo - ok grantet - det tager "lidt" tid at installere... ;)
MEN - det er det værd!!

Som simpel GUI er fluxbox et rigtigt godt valg - den er nem og bruge og kræver nærmest ingen plads eller ram...

XFCE4 er tilgengæld nok et bedre valg hvis du gerne vil bruge xmms, eftersom xfce4 bygger på GTK bibloteket...
Avatar billede strych9 Praktikant
06. oktober 2004 - 15:27 #16
At installere gentoo på en 266mhz computer tager ikke bare lidt tid....
Avatar billede divided_bz Nybegynder
06. oktober 2004 - 18:30 #17
Nej ok - fair nok - men tilgengæld får man altså bare en del mere ud af sit system når den på et eller andet tidspunkt bliver færdig... ;)

+ hvis man ikke har tålmodighed nok, kan man jo bare lade være med at vælge en stage 1...!!
Avatar billede freeman Nybegynder
07. november 2004 - 05:30 #18
He, jeg prøvede Gentoo og nej, det havde jeg ike tålmodighed til.. Hvorfor skal det være så besværtligt !!??!!.

Jeg prøvede Mandrake, men det allt for sløvt, så det blev win98 :)