Avatar billede brianel Nybegynder
25. september 2004 - 16:32 Der er 25 kommentarer

udskiftning af hardisk bios mistet

Hejsa
Jeg har et spørgsmål
Jeg har fået skiftet min hd i min bærbar ( compaq amanda 4131)
Får kunne jeg trykke F2 og komme i bios, men det kan jeg ikke efter jeg har skiftet hd. ligger bios programmet på hd ? og hvordan får jeg det over på den nye.
Venlig hilsen Brian
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2004 - 16:37 #1
ja på ældre compaq lå bios på harddisken på en speciel partion. Finder lige instruktioner til dig da du muligvis kan tilgå BIOS med et lille program.
Avatar billede brianel Nybegynder
25. september 2004 - 16:43 #2
tak jeg venter gerne*S*
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2004 - 16:47 #3
Her er der en BIOS opdatering til maskinen. Det ser ikke ud til at den model af Compaq har BIOS liggende på disken. Men der kan være et problem med kompabiliteten med disken.
Kan du boote på den, eller er det kun BIOS du ikke kan komme i?
Kan du komme i BIOS med den gamle disk?

Link til opdatering: http://h18007.www1.hp.com/support/files/Armada/us/download/8075.html
Avatar billede brianel Nybegynder
25. september 2004 - 16:49 #4
det er kun bios jeg ikke kan komme ind i windows er installeret igen Den anden hd gik helt død så den kan jeg ikke bruge mer
Avatar billede brianel Nybegynder
25. september 2004 - 16:50 #5
Hvor lægger jeg det ned på den nye jeg har hentet programmet
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2004 - 16:54 #6
Du følger instruktionerne nederst på siden!!!

Installation

1. Obtain a formatted 1.44-MB diskette.

2. Download the SoftPaq to a directory on your hard drive and change to that directory. The file that is downloaded is an executable with a filename based on the SoftPaq Number above.

3. From that drive and directory, execute the downloaded file and follow the on-screen instructions. You will be prompted to insert the formatted diskette in a drive to create the diskette.

4. After the diskette has been created, you may delete the SoftPaq file downloaded in step 2.

5. Power down the computer.

6. Place the newly created Compaq Armada 4100 ROMpaq diskette in Drive A: and power up the computer. Follow the instructions on the screen to upgrade the System ROM.

IMPORTANT: DO NOT TURN OFF POWER TO THE SYSTEM WHILE PERFORMING THIS PROCEDURE!
Avatar billede brianel Nybegynder
25. september 2004 - 17:08 #7
nu har jeg reprogramming den men jeg kan ikke komme i bion den fortsætter bare med at læse windows ind
er det ikke f2 for at komme i bios har ogse prøvet delete
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2004 - 17:17 #8
prøv F10.

Alternativt kan du holde en masse knapper nede, så burde den lave en keyboard error og så fortæller den hvad du skal trykke på for at komme i BIOS.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2004 - 17:25 #9
Computer Checkup
To run Computer Checkup from the hard drive, complete the following steps:
1. Close all applications and shut down the computer.
2. Turn off the computer.
2. Turn on the computer.
4. When the cursor moves to the right side of the screen, press F10.
A Welcome Screen is displayed that is followed by the Compaq Utilities main menu.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2004 - 17:26 #10
Avatar billede brianel Nybegynder
25. september 2004 - 17:26 #11
Det kan være jeg mangler det proggram der skal køre det
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2004 - 17:33 #12
Det skulle jo gerne ligge i BIOS'en. Med mindre denne ligger på harddisken!!!! Hvad er det du vil ændre i BIOS?
Avatar billede brianel Nybegynder
25. september 2004 - 18:05 #13
Det er mit skærmbillede det fylder ikke hele vinduet hver gan den starter op skal jeg trykke fn tasten + t for at få fuld skærm
25. september 2004 - 18:28 #14
Det ser ud til at den maskine er så gammel, at den bruger setup fra system partitionen. Den har du så ikke fået installeret på den nye disk. Men inge grund til panik. Du kan downloade en setup diskette som du kan boote på.
http://h18007.www1.hp.com/support/files/Armada/us/locate/3_866.html
du skal scrolle ned til: Software - System management. og vælge Computer setup for portables.
Det er F10 der bruges til setup, når system partitionen er installeret.
Om du kan få rettet dit skærm problem, i Setup'en ved jeg ikke.
Avatar billede brianel Nybegynder
25. september 2004 - 18:44 #15
Ja men nu kan jeg kun gøre det fra disketten kan stadig ikke trykke f10 mon også jeg skal bruge Computer Setup and Diagnostics for Portables
25. september 2004 - 18:53 #16
ja, Hvis du vil have f10 til at virke igen, så er du nødt til at installere service partitionen igen. Den skal installeres inden du installere Operativ system.
Computer Setup and Diagnostics for Portables, er netop til at geninstallere service partitionen med.
Nu har du jo installeret Windows, så i dit tilfælde, ville jeg bare hente setup disketten, og så boote fra den, de få gange du skulle få lyst til at kikke lidt på setup'en.
Avatar billede brianel Nybegynder
25. september 2004 - 19:02 #17
hvorfor kan man ikke gøre det efter windows er installeret
25. september 2004 - 19:18 #18
Fordi det er en selvstændig partition, og den skal ligge i starten af disken.
derfor skal den installeres inden man installere operativ system.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. september 2004 - 13:23 #19
Det kan man også, man kan flytte med partioner, gøre dem mindre og størrere, med specielle programmer.

Partition magic er et af disse programmer! Dette er dog ikke gratis.

http://www.ultimatebootcd.com/ ligger der nogle partions tools, men jeg ved ikke om nogle af dem kan gøre det du har brug for, nemlig at gøre din aktuelle partion mindre oprette en ny partion osv.

Hvis det skal være gratis (det skal det jo gerne) så er der to muligheder:
1. Lev med BIOS på en diskette!
2. Om installer maskinen, med en speciel BIOS partion (læs manualen for instruktioner)
26. september 2004 - 14:01 #20
Enig.
Jeg ville vælge at leve med at skulle boote på disketten.
Jeg vil anbefale dig at sætte den til default setup.

Jeg har tænkt lidt over dit problem med skærmen. Tror du ikke du bare skal have installeret den rigtige video driver i windows ??
Jeg har en GAMMEL bærbar liggende i et hjørne, den startede op i std vga mode (640x480), indtil windows loadede den rigtige driver.
Avatar billede brianel Nybegynder
26. september 2004 - 16:38 #21
Jo den siger også det er en ukendt skærm
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. september 2004 - 18:55 #22
Hvilken windows version er der tale om, så finder jeg lige de rigtige drivere!
27. september 2004 - 18:56 #23
Hvis du bruger denne link, så  skal du bare klikke på det oprativ system du, og så finde video driveren.
http://h18007.www1.hp.com/support/files/Armada/us/family/model/866.html
Så kan vi vel ikke gøre det ret meget bedre for ham James.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. september 2004 - 07:38 #24
enig rogerR.  ;-)
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. juni 2005 - 10:15 #25
Mon ikke det er lukketid??