Avatar billede christian-s Nybegynder
19. september 2004 - 12:31 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Salg af portal - hvordan?

Hvordan gøres prisen op for salg af portal?

Hvordan hænger indtægter sammen med salgspris?
Domænets værdi?
Webhotellets pris?
Besøgende?
Eksistens og troværdighed?

Kan I give jeres input og erfaringer, jeg leder efter helt grundlæggende viden om salg af portal.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
19. september 2004 - 12:46 #1
Nogen endegyldig retningslinie findes der nok ikke, men jeg vil antage, at du kan bruge virksomhedens / portalens nettooverkud som grundpille i din beregning. Her er en tommelfingerregel, at man kan prissætte som: (sidste års nettooverskud X 2 - 6 år) = købspris.

Dertil tillægges / fratrækkes spørgsmål som f.eks.:
- timing: Er det det rigtige tidspunkt netop nu at sælge et sådant produkt?
- god / bad will: Hvilket omdømme har produktet?
- afregningemetode: Kontant, over flere år, afgives alle ejerandele o.s.v.
- image: Hvor kendt er produktet hos hele kundekredsen?
- m.m.
Avatar billede majkat Nybegynder
20. september 2004 - 11:57 #2
tony_breindal: Kan du forklare den sidste del af ligningen lidt mere udførligt?

"sidste års nettooverskud X 2" er klart nok -- men hvad mener du med "- 6 år" ?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
20. september 2004 - 16:13 #3
Jeg mener: 2 til 6 år (undskyld uklarheden)
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
21. september 2004 - 22:00 #4
Dine brugere, og hvad de evt. kan benyttes (udnyttes) til i kommercielt øjemed, er også en meget vigtig faktor for prissættelsen.

Som eksempel kan nævnes, at en gut fra Horsens (mener jeg) for et par år siden fik ca. en mio. kr. for en international mailingliste, han hver uge sendte et nyhedsbrev ud til - uden at han i forvejen havde tjent noget nævneværdigt på den.

Så tænk ikke blot på hvor meget du har tjent på projektet - men også på potentialet, og hvad portalen kan udvikles/udnyttes til.
Avatar billede newbizz Nybegynder
26. maj 2006 - 12:09 #5
Enig med Jes der skal også tages højde for den goodwill som er opbygget. Men det det er vigtigt at selv om man har ex. 100000 mail adresser liggende som man sender nyhedsbrev ud til er de opdateret, hvormange kommer retur med ubekendt, er der statestik med åbnet og læs etc. Det samme kan overførest til portaler selv om man har 3 mill. hits pr mdr. er det det unike hits (forskellige ip adresser) eller er det bare mange som søger igennem siten.