Avatar billede sapworld Nybegynder
11. september 2004 - 16:23 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Er Sony DVD201E et godt valg

Hej
Nu ved jeg at Sony DVD201E kan bruges til de opgaver den skal:
- Optage familien på direkte på DVD skiver
- Overspille mine "gamle" VHS bånd til DVD

Jeg er bændt varm på den nævnte model (måske fordi jeg ikke kender et alternativ), og har derfor søgt rundt på denne fede website for yderligere info.

Jeg kan desværre ikke rigtig finde fakta (ikke påstande) omkring kvalitet af de video kamera der optager direkte på DVD skiver kontra dem der optager på tapes (hedder vidt DV eller miniDV).

Er der reelt forskel på kvaliteten????
Jeg kan se at DVD201E optager på 8 cm DVD-RAM - hvad er ram skiver, og kan de kun bruges én gang, og hvor lang tid i højeste kvalitet kan der ligge på en sådan??

Håber der er nogen der kan hjælpe, for jeg mangler bare at trykke på "enter" knappen for at bestille det :)

Hilsen

Kim
Avatar billede humleman Nybegynder
11. september 2004 - 18:36 #1
ja de kan detsværre kun bruges en gang men der kan være d der svarer t 100 musik-cd'er i mp3 format i forhold t en cd-rom som kan have 7 i mp3 eller max 700Mb(1,5t) så du burde ku optage 4,5 timer ca.
Avatar billede sapworld Nybegynder
13. september 2004 - 05:52 #2
Nu står der DVD-ram, men er det det samme som DVD-R 8 cm skiver, som kan få's her til 7,72 stykket???
http://www.nierle6.com/s01.php?shopid=s01&sp=dk&cur=dkr&ag=1&pp=aa&bnr=2220

/Kim
Avatar billede sapworld Nybegynder
13. september 2004 - 06:11 #3
Og så lige det sidste spørgsmål - kan disse 8 cm DVD skiver egentlig afspilles i en stationær DVD afspiller???

/Kim
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. september 2004 - 07:54 #4
En normal dvd kan kun holde ca en times data i bedste kvalitet, så det skulle undre mig om dvd-ram kan holde mere eller at kvaliteten skulle være bedre.

Anyway så er der vidst svar på alle dvd-ram spørgsmål her : http://www.panasonic.com/industrial/computer/storage/dvdram/prods/faq.htm

Synes i øvrigt det virker som et lidt dyrt kamera, men det afhænger jo af behovet.
Avatar billede sapworld Nybegynder
13. september 2004 - 08:37 #5
Jeg har fundet ud af at en 8 cm DVD skive kan indeholde 1,7 GB, hvilket svarer til 35 min optagelse på "high quality" på Sony's DVD201E.

Jeg ved ikke om man kan kalde det dyrt, for den optager i 1.070.000 pixel. Jeg syntes ikke at der er andre Sony video kamera med alm. tapes, der er meget billigere - eller er jeg forkert på den (det er mit første video kamera)????

/Kim
Avatar billede sapworld Nybegynder
13. september 2004 - 15:38 #6
Ok, nu er det købt - så må vi se hvad det er værd. Jeg er lige ved at læse manualen :)

Hvad angår DVD-ram, så er der ikke at sammeligne med DVD-R. Hitachi bruger eksempelvis DVD-Ram, hvor Sony bruger DVD-R, der er mere kompatibelt med DVD afspillere.

Hvad afspildning af de 8 cm DVD-R skiver, så kan de afspilles i de fleste DVD afspillere og DVD drev. Der er en lille fordybning i DVD skuffen, der passer til disse skiver (havde jeg ikke lige lagt mærke til :).

Hvis nikolajdu vil have lidt points, så post lige et svar.

Hygge

/Kim
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. september 2004 - 15:42 #7
Nej tak vil hellere høre om dine erfaringer med kameraet senere hen. Står nemlig selv og overvejer at købe et snart :))
Avatar billede sapworld Nybegynder
13. september 2004 - 16:09 #8
Ok, jeg poster min mening på denne tråd om en måneds tid. Så har jeg et bedre indtryk af det.
Jeg bor i Singapore, så jeg har fået det til ca. 5200,- DKR incl. en original Sony taske, hvilket er max. jeg umiddelbart vil ofre på et video kamera.

Du hører nærmere - jeg er glad for at kunne hjælpe.

/Kim
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. september 2004 - 16:15 #9
Så kan jeg bedre forstå dit valg. Jeg kiggede på edbpriser og her står det til 6.595 kr.
Avatar billede gittep Nybegynder
19. september 2004 - 21:26 #10
Jeg vil da oså gerne give en kommentar, nemlig at Hitachi også bruger DVD-r skiver, men at disse skive er engangsskiver, hvorimod DVD-ram benyttes af Hitachi, hvor Sony anvender DVD-rw, ja det kan være svært at holde styr op alle formaterne. Egentlig synes jeg ikke det betyder så meget, hvor skiverne kan afspilles, for det sjove er jo at hente filmene ind i computeren og så redigere, for derefter at brænde ud på almindelige dvd-skiver, hvilket også er en del billigere. DVD-r, DVD-ram og DVD-rw er stadig temmelig dyre, men på denne adresse er de noget billigere:
http://www.dvd-and-media.com/dvd-ram-video.htm
Nu bor du selvfølgelig i Singapore, og der er det nok endnu billigere.
Jeg ved ikke om Sony overfører via USB 2.0 som Hitachi gør, men det kan give problemer med softwaren, f.x. kan Pinnacle studio 9 ikke hente fra et USB kamera, men så er Ulead Video Studio 7 til gengæld god til det.
Der tales meget for og imod dvd-kameraerne, men jeg kan kun sige, at jeg har gode erfaringer med mit, som jeg nu har haft i 1½ år, specielt er det jo en fornøjelse aldrig mere at skulle spole, for at finde et bestemt sted - ej heller tænke på, om man nu kommer til at optage oveni noget man egentlig ville gemme.
Hilsen Gitte
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. september 2004 - 22:51 #11
det var da et dejligt indlæg :))

Mit Sony CFC 828 digital kamera har ihvertilfald USB 2.0 så mon ikke de nyere videeokameraer også har :))
Avatar billede sapworld Nybegynder
20. september 2004 - 03:44 #12
Jeg har kun optaget en enkelt DVD-R på min kamera, så jeg kan endnu ikke sige så meget. Sony har også USB2
Prisen i Singapore for Sony DVD-R er 42,00 kr og DVD-RW er 66,5 kr, så det er ikke meget billigere end den du anviser - Tak for det link :)
Efter du har optaget en skive med Sony's DVD video kamera, så lukker du disken (tager 2,5 min), hvorefter den har laver en DVD skive med menu og det hele lige til at putte i DVD afspilleren - fikst. Det ligger som en stor DVD fil (.vob), som jeg ikke tror man kan redigere i efterfølgende uden kvalitetestab pga. det skal konverteres. Lidt ærgerligt, men jeg ved at jeg alligevel ikke ville få tid til det. Du kan også optage i RV format i stedet for video hvis du bruger DVD-RW skiver. Det gør at du kan slette optagelser/redigere inden du lukker disken, men det har jeg ikke eksperimenteret med endnu (jer er newbie på video kamera området)
Virker Hitachi på samme måde???
Tak for et godt indlæg :)
/Kim
Avatar billede gittep Nybegynder
20. september 2004 - 16:27 #13
Hej Kim og Nikolajdu
Ja mit kamera virker på samme måde. Den laver også en .vob fil, som ikke kan genkendes af så mange programmer, men så kan man bare omdøbe den til .mpg, så går det straks lidt lettere.
Du (Kim) skal være glad for, at du ikke er blevet bidt af videoredigering endnu, for det kan snart overtage en hel del af ens fritid. Det er nu også meget anvendelig - jeg er lærer på en efterskole, og når jeg laver filmweekend, så er mine 14 - 17-årige knægte helt opslugt af at videoredigere, de sidder uden problemer stille i både 5 og 10 timer, mens de leger med alle de funktioner, der findes i Pinnacle. Det er jo herligt.
Hvad der virkelig irriterer mig er, at Pinnacle ikke can capture fra USB 2, jeg håber snart, de finder ud af, at der er nogle, der ikke kan benytte firewire.
Jeg ved ikke, hvor meget kvalitet man mister, når man lægger filmene ind på computeren, det er nok mere et spørgsmål til nikolajdu.
Det er sjovt at høre, priserne ikke er så meget lavere i Singapore, jeg troede, det var billigt at købe elektronik der.
Rart at der er andre end mig, der interesserer sig for DVD-kameraer
Gitte
Avatar billede sapworld Nybegynder
20. september 2004 - 16:47 #14
Jeg tror gerne at det kan komme til at tage en del tid. Specielt når jeg om 10 år skal lave en video over podernes opvækst, som jeg kan vise deres nye kærester. Det er en fars pligt ;)
Elektronik er ikke så frygtelig meget billigere i Singapore, men til gengæld er du sikker på ikke af få kopier. Det er der godt styr på her, modsat f.eks. Malaysia og Indonesien.
Du mener altså at Pinnacle er et rigtig godt valg til at redigere i .vob filer hvis man kopier DVD skiven ind på harddisken - er det korrekt forstået? Eller er Ulead Video Studio 7 bedre???

/Kim
Avatar billede gittep Nybegynder
20. september 2004 - 22:01 #15
Ja det der med podernes opvækst er lige det, jeg sidder og laver i øjeblikket, men nu er mine 9 og 13 år, så jeg har en del til at ligge på VHS, det har jeg konverteret til digitale filer og laver så film til de kommende kærester på den måde.
Det er lidt kompliceret at "capture" (lægge filmen/filen ind på computeren) fra mit kamera, da jeg kun kan overføre via USB 2. Hvis dit kamera kan overføre både via USB og firewire, har du ingen problemer, for så kan du bare hente det direkte ind i Pinnacle (som jeg synes bestemt, er det bedste program), har du det som jeg (kun USB), så er du nødt til at hente ind via et andet program, det kan være Ulead, men du har muligvis noget andet software med til dit kamera, som også kan gøre det.
Jow jow - det er mange muligheder...
Gitte
Avatar billede norbert Nybegynder
20. september 2004 - 22:08 #16
Man kan jo også ofre de "småpenge" som et firewire kort koster, så ville det være noget nemmere at capture
http://www.pixmania.com/dk/dk/49058/art/pixmania/controller-kort-firewire.html
Norbert :-)
Avatar billede gittep Nybegynder
20. september 2004 - 23:08 #17
Hej Norbert
Når nu man har ofret 9000,00 kr på sit kamera, så betyder de 200 et firewirekort koster ikke det store - problemet er bare, at der ikke er firewireudgang på kameraet, så hjælper det jo ingenting - desværre. Det er kun muligt, at overføre via USB2 uanset hvad jeg gør. Men tak for forslaget. Jeg ved, at du har en stor viden indenfor videoredigering, så jeg kunne godt tænke mig at vide, om du mener, der er kvalitetsforringelse, når man overfører til computeren og redigerer, som sapworld mener (se 20/9 kl. 03.44)
Gitte
Avatar billede norbert Nybegynder
20. september 2004 - 23:25 #18
Det er da egentlig mærkeligt at der ikke er firewire i kameraet :-(
Det er vel nok et spørgsmål, hvad opløsning og bitrate du kører med, om du overspiller digitalt eller analogt. Ved analog overspilning vil der altid være et kvalitetstab, ligesom hvis du spiller over med for lav bitrate/kvalitet. Jeg har aldrig overført video via usb, så der har jeg ingen erfaring.
Men der findes programmer, hvor du kan klippe i dine mpeg-filer, uden at skulle konvertere dem om, f.eks. dvd-author. Det er ganske vist ikke de helt store ting, der kan laves, men det kan da lade sig gøre med lidt øvelse. Og så bibeholder du kvaliteten.
Avatar billede norbert Nybegynder
20. september 2004 - 23:48 #19
Forøvrigt, kan sådant et kabel ikke løse problemet?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. september 2004 - 03:11 #20
"så film til de kommende kærester" - Er det ikke i flertal ;-)

Anyway så vil jeg bare lige kommentere at det her er en rigtig "eksperten" snak. Ikke noget med point men bare oprigtig interesse for emnet. Keep up the good work :))
Avatar billede sapworld Nybegynder
21. september 2004 - 03:26 #21
Fint i holder tråden "i live" når vi andre sover :)
Der er også kun USB2 på min og ikke firewire - hvorfor ved jeg ikke. Jeg har også de første optagelser af poderne liggende på VHS bånd, og regner med at overføre dem via mit nye video kamera. Som jeg har forstået det, så optager man det via den analoge indgang på sit video kamera, og lukker så skiven, for at få det over i DVD formatet Mpeg2, men nu er jeg i tvivl. Ved i, om det er det sådan at man kan bruge det format Video optageren optager i uden at lukke skiven eller er det en specielt format som kun video kameraet "selv" kan forstå.
/Kim
PS. "Kærester i flertal - jooo, du kender jo de unge i dag :)
Avatar billede gittep Nybegynder
21. september 2004 - 08:14 #22
"kommende kærester" - jeg har jo 2 piger, så derfor... (det tror jeg ikke engang selv på)
Tak for svaret Norbert. Er der nogen der ved, om Pinnacle opfører sig som DVD-author? Jeg ved da, at inden projektet bliver brændt på dvd-skiven, så bliver der både foretaget "rendering" og "compression", men jeg synes da, det ser meget pænt ud, det jeg får lavet.
Kim - jeg tror slet ikke, du skal bruge skiver til at konvertere fra dine gamle vhs-bånd. Jeg har ikke prøvet at overføre fra analog til digital via kamera, kun over et video-in kort, men jeg har købt et Canon videokamera til vores skole, og det skulle kunne gøre det - men nu undgår du så ikke et videoredigeringsprogram mere, og her bliver du så lidt begrænset af dit USB-kamera. Fulgte der ikke noget software med?
Gitte
Avatar billede gittep Nybegynder
21. september 2004 - 08:15 #23
Ups - hvad mener du med "for øvrigt kan sådan et kabel ikke løse problemet" Norbert?
Gitte
Avatar billede sapworld Nybegynder
21. september 2004 - 08:36 #24
Jo, der fulgte nogen med, og jeg må indrømme at jeg ikke har nået at teste det endnu. Jeg har hørt fra en anden at det er meget begrænset i sin funktionalitet, sååå jeg slipper nok ikke. Jeg var ikke klar over at man kunne bruge sit video Kamera som "tunnel", men da jeg ikke har video in på min PC, og bruger RW skiver, så havde jeg tænkt mig at optage det ned på DVD-RW skiver direkte. De kan genbruges når det er kopieret over på PC'en.
/Kim
Avatar billede gittep Nybegynder
21. september 2004 - 09:26 #25
Du skal heller ikke bruge video-in, det er bare en anden mulighed, du skal koble din videoafspiller via composite kablerne til dit videokamera og så videre via USB kablet ind i computeren - fikst ikke? Du skal så være meget varsom, når du går ud og investerer i software, igen fordi dit kamera kører over USB-porten. Hvis der følger noget software med, som kan capture fra din USB-port, så kan du måske som jeg, hente filerne ind i Pinnacle, eller det program du nu synes er rart at arbejde med.
Gitte
Avatar billede sapworld Nybegynder
21. september 2004 - 09:42 #26
Aaaaaarh - Der faldt brikkerne på plads :) Tak for rådet.
/Kim
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 11:13 #27
gittep, det var en tanke jeg fik - kablet har usb i den ene ende og firewire i den anden ende. Hvis man kunne bruge sådant et kabel, ville man kunne overføre til pc via firewire på pc og dermed mulighed for at bruge andre programmer, som I havde talt om tidligere - hvis det altså kan lade sig gøre på den måde. :-)
Forøvrigt var det mig der foreslog sapworld at han kunne overføre vhs til camera - helst på sletbar disk - og så smide den i pc og redigere - eller overføre fra vhs til kamera og derfra digitalt til pc, som du taler om, det er selvfølgelig det smarteste :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 11:15 #28
Men med hensyn til programmer, der MÅ være programmer, hvor man kan redigere i mpeg(vob)filer uden at behøve at konvertere, altså andre programmer end dvd-author, tmpgenc osv., som jo bare cutter filmene og samler dem igen.
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 11:21 #29
Ellers må man kunne konvertere mpeg-filerne til ukomprimeret avi, (som fylder hele disken op på recordtid) og så redigere almindeligt, og så encode tilbage til mpeg, når den er færdigredigeret, men det tager jo tid. :-)
Avatar billede gittep Nybegynder
21. september 2004 - 16:02 #30
Desværre Norbert har kameraet ikke firewire i den ene ende, hvis du orker kan du følge nedenstående link og så vælge det andet øverste billede, der kan man lige ane, hvordan stikket ser ud.
http://live.hitachidigitalmedia.com/http://ebizwebprod.hitachi-eu.com:83/NASApp/DMG/viewProduct_1.jsp?productid=286&drilldown=2&urlnumber=4
Jeg synes, det må være muligt at konvertere et USB "signal" til Firewire, man kan jo da i hvert fald gøre det modsatte (jeg tænker på Pinnacles USB bokse)
Med hensyn til dit råd til satworld,  så kan det da også sagtens lade sig gøre, som du foreslår det, det er nok et temperamentspørgsmål, hvilken løsning man vælger.
Gitte
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 16:05 #31
Jeg mente, hvis man havde firewire i PC, så kunne man bruge den ledning (måske), med usb i kameraet og firewire til capture i PC.
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 16:07 #32
Selvfølgelig er det et spørgsmål om, hvad program, man vil vælge, jeg tænkte på kvaliteten, hvis man kan klippe i det, uden at konvertere om igen, men simpelt hen bare klippe i originalfilen og flytte rundt i den rækkefølge man vil, uden at ændre på kvaliteten :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 16:10 #33
Men spørgsmålet igen er vel, om man kan capture mpeg-filer på den måde. Det skal jo nok være avi-filer :-( Men min harddiskrecorder (Pioneer) har firewire out og in, og der kan jeg capture frem og tilbage til pc, selvom det ikke er avi-fil, så det må da kunne lade sig gøre :-)
Avatar billede sapworld Nybegynder
21. september 2004 - 16:14 #34
Lige et hurtigt spørgsmål :)
Jeg ville gerne klippe de gode "bidder" ud af min vob fil, og sætte nogle JPG billder ind imellem der skifter med 5 sec. mellemrum. Til slut skulle den ende som en lang DVD fil med menu. Er det et progam som Pinnacle der kan klare det???
/Kim
Avatar billede gittep Nybegynder
21. september 2004 - 22:01 #35
Hej Kim - ja det kan det, men du skal lige omdøbe din fil til mpg først. Prøv lige at tjekke, hvilken software der følger med, ikke fordi du skal arbejde med det, men mere for at se, om et af dem kan capture fra USB, så det bliver let at håndtere i Pinnacle.
Hej Norbert
Mit indlæg er vist sendt næsten samtidig med dit, så nogle af de ting du bringer på banen, har jeg kommenteret. Til det med programmerne kan jeg konkludere, at du mener man kan capture, redigere og brænde igen uden det store kvalitetstab?
Gitte
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 22:12 #36
Det jeg mener er, at det bedste ville være at redigere i originalfilen, dvs. klippe i mpeg'en og sætte den sammen igen, som man vil have den. Så konverterer du jo ingen og du har den samme kvalitet, som du lagde ind på pc'en. Og det er netop det, man kan bl.a. med tmpgenc dvd author. Men der MÅ næsten være andre programmer der kan det samme.
Og det er så ud fra, at materialet ligger optaget på en dvd-disk, som man gerne vil redigere i.
Hvis der skal captures til pc, ville jeg umiddelbart mene, at capture i dv-avi er det bedste, da dette er et ukomprimeret format, men det er nok umuligt i dette tilfælde, da det jo er komprimeret i mpeg fra start, som altså er i en lavere kvalitet end dv-avi, men til gengæld ikke så kraftigt at man umiddelbart kan se det. Ulempen er, at hvis man klipper i mpeg og derefter komprimerer det igen, så er det at billedforringelsen kan komme.
Men nu ved jeg ikke rigtig hvad programmer, der følger med kameraet, om det er noget, der kan bruges til noget.
Avatar billede gittep Nybegynder
21. september 2004 - 22:15 #37
Nej, det tror jeg ikke, det ene hedder DVD-moviemaker (kan kun bruges til capture)og det andet hedder Sonic. Jeg har faktisk ikke arbejdet så meget i det, fordi det ser lidt kedeligt ud, og jeg kan ikke capture direkte til det.
Avatar billede gittep Nybegynder
21. september 2004 - 22:17 #38
Igen også lidt ærgerligt, at jeg ikke kan capture direkte til Pinnacle, for der kan man vælge AVI-formatet til capturing.
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 22:20 #39
Jeg har kigget lidt på den her, som Aldi sælger billigt fra i morgen:
http://aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_39/OFF02.HTM
Og så vidt jeg har kunnet forstå på det, jeg fandt på nettet om det, så er det program, der følger med, WinDVD Creator, som godt kan klippe i mpeg, men er et ret ustabilt program, som ikke er værd at røre ved. Mens converteren skulle være hel fin. Men den har I jo faktisk indbygget i jeres kameraer :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 22:22 #40
Grunden til at du ikke kan capture direkte i avi kunne jo være, at din grundmateriale ikke er avi, men mpeg. Så skal du sikkert capture analogt, og så er vi lige vidt :-)
Avatar billede gittep Nybegynder
21. september 2004 - 22:28 #41
Ja, det har vi, men jeg har nu alligevel købt et kort, hvor også WinDVD Creator fulgte med, og det er sådan set godt nok, fordi det ikke er "kræsen" med hvilken hardware der anvendes, den tygger sig igennem hvad som helst. Blot skal man være opmærksom på, at optagelyden som udgangspunkt er sat alt for højt, således at lyden bliver dårlig. Jeg kan godt anbefale programmet, hvis man har et kort/kamera som ikke kan genkendes af andre programmer. Ellers et fint tilbud de har i Aldi, den butik er snart ved at være noget af en IT-leverandør!!!
Avatar billede gittep Nybegynder
21. september 2004 - 22:29 #42
Igen får vi svaret samtidig - det må jo nok være mpg da extensionen er .vob
Avatar billede norbert Nybegynder
21. september 2004 - 22:34 #43
Yes - vob er det samme som mpeg2 :-)
Avatar billede sapworld Nybegynder
22. september 2004 - 04:24 #44
Hej
ok - inden jeg gør for meget, så tjekker jeg lige softwaren der følger med kameraet (er lige ved at skimme manualen). Jeg har svært ved at vurdere kvaliteten, da jeg er ny på området, men hvis i hører noget, så må i godt sige til. Det er dette software:
http://www.imagemixer.com/e/sony/imx15/index.htm
/kim
Avatar billede norbert Nybegynder
22. september 2004 - 07:23 #45
Nu er jeg MEGET dårlig til engelsk, men så vidt jeg kan forstå på det, der står om programmet, capturer den i mpeg1 format. Det er simpelt hen for ringe kvalitet. Kvaliteten vil blive dårligere end dine vhs-bånd, hvis du capturer med dette program. Der må findes andre programmer, som kan capture 100 pct. over. Eller i bedste fald mpeg2 i opløsning 704x576 (720x576), som dine optagelser formentlig er i. Men som sagt, jeg kan have misforstået noget, da jeg er ret dårlig til engelsk.
Avatar billede sapworld Nybegynder
22. september 2004 - 07:26 #46
Tak for rådet Norbert - det er sådannne ting man som ny ikke er klar over man skal kigge efter.
/Kim
Avatar billede norbert Nybegynder
22. september 2004 - 07:34 #47
Vcd-formatet er det dårligste af alle de formater der er, det er beregnet til at overføre til CD-skiver, hvor du så kan have 80 minutters video på. Det er forløberen for DVD. Til gengæld kan der være op til 6 timer på en DVD-skive i vcd-kvalitet, hvor standarden er 1 time i bedste kvalitet på en DVD. Så der er meget stor forskel. Jeg ville holde mig til det, jeg har talt om tidligere, smide din skive i PC'en og klippe i original-filen. Så mister du ikke kvalitet. Der kan du så samle dine optagelser, til du kan fylde en "rigtig" DVD op.