Avatar billede ulfhedne Nybegynder
06. september 2004 - 17:53 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

2 samtidige OS'er på én PC'er?

Findes der en måde hvorpå man kan have 2 "aktive" samtidige Windows OS'er på én PC'er?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2004 - 17:55 #1
skal de KØRE på samme tid eller bare ligge på den samme harddisk?
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
06. september 2004 - 17:57 #2
På samme tid. :o)
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2004 - 17:58 #3
ligge der på samme tid altså?
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. september 2004 - 18:08 #4
Ved at køre en pc emulator, kan du afvikle alle dem din maskine kan trække.

VMware og Virtual PC kan klare jobbet..
Avatar billede serverservice Praktikant
06. september 2004 - 18:10 #5
->ulfhedne du kan installere noget som hedder vmware som kan køre et OS i et andet system - på den måde får du et vindue hvor du åbner det os som er installeret i vmware.
http://www.vmware.com/products/desktop/ws_features.html
Avatar billede resten Nybegynder
06. september 2004 - 18:24 #6
Man kan også uden vmware og virtuellepcer men det kræver lidt indsigt og er en del mere besværligt end det som foreslås :)
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
06. september 2004 - 19:23 #7
Dvs. man kan skifte f.eks. ligesom hvis man sad med 2 pc'er tilkoblet en switchbox?
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. september 2004 - 19:32 #8
Du kan køre i Window-mode, hvor du kan styre flere ad gangen.. du har simpelhen et styresystem i hvert sit vindue

eller i fullscreen, og så fungerer det ligesom en switchbox
Avatar billede serverservice Praktikant
06. september 2004 - 19:39 #9
->ulfhedne når du åbner vmware åbner den bare et andet vindue hvor der kører et OS du har installeret - det er dog mest brugt til test , da det kræver mange ram og kører ikke superstærkt. Men det afhænger så af hvad du vil bruge det til?
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
06. september 2004 - 19:43 #10
Det var lige præcis test jeg skulle bruge det. Hvordan fungerer installationen? Er jeg nødt til at formatere mine diske og evt. lave nogle partitioner eller kan jeg bare lægge det ind og tage den derfra?
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. september 2004 - 19:45 #11
Du behøver ikke formatere noget som helst :)

Du kan også bruge virtuelle harddiske: en harddisk vil så bestå af en almindelig fil på host-systemet. Men set fra det virtuelle system, vil det være en fysisk harddisk.
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
06. september 2004 - 19:48 #12
OK, vil jeg evt. kunne installere det og så lave en ny virtuel XP installation og når den så er klar skifte over til den og gør den "primær" eller kræver det noget vmware softwaren?
Avatar billede serverservice Praktikant
06. september 2004 - 19:50 #13
Du kører bare hele installationen i dit nuværende windows - det er en god idé at smide installationsfiler og mapper på en anden partition , men det kan vist lade sig gøre bare med een mappe i stedet.
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
06. september 2004 - 19:53 #14
Jeg vil prøve, hvor meget plads kræves der aht partitionen?
Avatar billede serverservice Praktikant
06. september 2004 - 21:39 #15
Det kræver ca. 2Gb plads på partitionen.
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
07. september 2004 - 09:16 #16
Skal jeg "hide" partitionerne ligesom f.eks ved boot magic? Eller er det ligemeget?
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
12. september 2004 - 09:19 #17
Er der nogle som evt. kan henvise til en lille artikel om hvorledes man sætter skidtet op?
Avatar billede serverservice Praktikant
12. september 2004 - 19:09 #18
Du bruger bare en ledig partition til at installere det på - og senere i programmet når du "indspiller" et os vælger du f.x 2gb til at installere på.
Bare vælg New virtual machine og følg guiden.
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
15. september 2004 - 10:20 #19
ok, ksoren læg et svar så får I lidt point.